روحانی: مردم در زمینه مسکن دچار مشکل هستند/ جهانگیری مسئول رسیدگی به قیمت‌ها و اجاره‌بها شده است

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ ۱۳:۱۹
    کد خبر :723840

حجّت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور، صبح امروز (پنجشنبه ۲۹ خرداد) در آیین افتتاح طرح‌های ملّی وزارت راه و شهرسازی در ۴ استان کشور، گفت: در سال سخت کووید ۱۹ و تحریم‌های شدید این افتتاح‌ها پیام دیگری است به همه جهان که ایران و ملّت ایران از حرکت خود برای سربلندی و تعالی باز نمی‌ایستد و مسیر تکامل خودش را ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: امروز ما شاهد طرح‌های بسیار مهمی در استان‌های البرز، قزوین،‌ مازندران و ایلام بودیم که یک پروژه بسیار مهم که می‌توان گفت استانی نیست و ملّی است افتتاح ۱۰۴ کیلومتر راه‌آهن و خط دوم راه‌آهن کرج و قزوین بود که این راه‌آهن باعث می‌شود مسیر راه کوتاه بشود. این تلاش حدود یکساعت راه را کوتاه می‌کند و در مسیر رشت به کرج یا در قزوین این مسیر مجموعاً ۴۵ دقیقه کوتاه می‌کند.

روحانی دو وظیفه مهم وزارت راه و شهرسازی را موضوع حمل و نقل و مسکن دانست و گفت: در مقطع زمانی کنونی، مسئله مسکن جزو اولویت‌های دولت قرار گرفته است. موضوع همیشه مهم بوده است. ما از آغاز دولت یازدهم تا کنون حدود یک میلیون و سیصد هزار واحد مسکونی را تکمیل و افتتاح کرده‌ایم و در اختیار مردم قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: وزیر محترم راه و شهرسازی به مردم قول داده که در طول دولت دوازدهم حدود یک میلیون واحد مسکونی را در اختیار مردم قرار دهد.

به گزارش فارس،رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز می‌دانیم مردم در زمینه مسکن و اجاره‌بها دچار مشکل هستند، خاطرنشان کرد: در مجموع حدود ۳۰ درصد مردم مستأجر هستند و ۷۰ درصد مالک خانه هستند. البته این وضعیت در استان‌ها متفاوت است. در تهران مستأجری بیشتر است، در شرق تهران این موضوع قابل ملاحظه است.

روحانی ادامه داد: مسکن جزء کالاهای اساسی زندگی مردم است. مردم باید در محلّه‌ای زیست کنند و شب را به صبح برسانند و فرزندان خودشان را بزرگ کنند و مسکن مطمئنی داشته باشند. اینکه حالا چه اقداماتی باید انجام شود، یکی از مواردی است که هم دولت، هم ستاد اقتصادی و هم شخص معاون اول که برای رسیدگی به قیمت مسکن و اجاره‌بها مسئول شده است، باید حرکاتی انجام دهند.

رئیس‌جمهور درباره اقدامات دولت برای موضوع مسکن گفت: یک نوع، حرکت‌هایی است که یک مقدار بلند مدت، اما ضروری است. یعنی دولت باید زمین‌هایی را در اختیار مردم قرار دهیم. همچنین محدوده شهرها باید توسعه پیدا کنند. زمین‌هایی که دستگاه‌های دیگر و حتی نیروهای مسلّح باید در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند تا بتواند زمین را به قیمت مناسب و ارزان در اختیار کسانی قرار دهند که ساخت مسکن را به‌صورت انبوه انجام می‌دهند یا مردم که برای خودشان نیاز به خانه مسکونی هستند.

روحانی مصالح ساختمانی را یکی از مسائل مورد نیاز در مسکن دانست و گفت: وزارت صمت در این زمینه مسئولیت دارد و این قیمت‌ها باید متناسب باشد تا مردم بتوانند صاحب مسکن شوند.

وی به وظیفه بانک‌ها در زمینه مسکن اشاره کرد و گفت: اقداماتی که بانک‌ها چه برای ساخت مسکن و چه خرید مسکن انجام می‌دهد، اهمیت دارد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید مقرراتی در زمینه مسکن گذاشته شود، گفت: مقرراتی که برای اجاره یا فروش مسکن داریم کافی نیست. چه در قانون چه مقررات دولت، چه آیین‌نامه‌ها باید اصلاحاتی ایجاد شود تا فشار را از دوش مردم برداریم. مخصوصاً‌ امسال که هم شرایط سختی برای مردم بوجود آمده و هم برای لوازمی که مورد نیاز آنها است به سختی افتاده‌اند.

روحانی ادامه داد: در هر دو زمینه قدم‌های خوبی شروع شده است. هم در زمینه لوازم خانگی که مقرراتی وضع شده که همه دستگاه‌ها به میدان آمده‌اند تا با قیمت مقرری، قیمت لوازم خانگی کنترل شود تا فشار زیادی به مردم وارد نشود.

رئیس‌جمهور، ضرورت اقدامتی در زمینه واگذاری زمین، قیمت مسکن و ساخت مسکن برای خانه‌ اولی‌ها را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه بازآفرینی شهری باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: بازآفرینی شهری که از ابتدای دولت مورد توجه ما بود، بهترین راه برای مقام کردن مسکن و تولید مسکن جدید است.

روحانی ادامه داد: اگر محله‌های قدیمی را بازآفرینی کنیم، هم مردم امکانات بهتری در اختیارشان قرار می‌گیرد هم امنیت آن‌ها بالا می‌رود و هم قیمت ساختمانشان بیشتر می‌شود که می‌تواند سرمایه‌ای برای آنها باشد. از طرفی می‌توانیم در محلّه‌ها، خانه‌های جدید بسازیم و در اختیار مردم قرار دهیم.

رئیس‌جمهور افزود: امیدواریم دولت با اقدامات خود بتواند چارچوبی را فراهم کند که ۳۰ درصد مستأجر بتواند با قیمت عادلانه زندگی خودشان را پیش ببرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید