روایت اکونومیست از افزایش عجیب دزدی از مغازه ها در انگلستان

    کد خبر :1023369
دزدی از مغازه ها در انگلیس

نشریه “اکونومیست” در گزارشی با اشاره به افزایش عجیب و غریب دزدی از مغازه ها در انگلستان می نویسد:

از ابتدای سال 2023 تا ماه مارس این سال، پلیس انگلیس، 342 هزار و 343 مورد دزدی از مغازه ها(در قالب افرادی که وارد مغازه ها می شوند و از آن ها به عنوان افراد مشتری‌نما سرقت می کنند) در این کشور را به ثبت رسانده است. مساله ای که حاکی از افزایش 24 درصد دزدی از مغازه ها در انگلیس در قیاس با سال گذشته است.

بازتاب– دزد در آرامش کامل بود. چند پنکه برقی در جلوی درِ یک فروشگاه چیده شده بود. خیابان به شدت شلوغ بود. ناگهان دزد مذکور یکی از پنکه ها را زیر بغل زد و با آرامش کامل فرار کرد. حواس صندوقدار به این صحنه نبود که البته اگر هم بود، بعید به نظر می رسید که وی بتواند اقدام موثری را انجام دهد. این توصیفی از یک صحنه عادی در انگلستان کنونی و به طور خاص شهر لندن است.

در شرایط کنونی، دزدی از مغازه ها در انگلیس به نحو قابل توجهی افزایش یافته است. از ابتدای سال 2023 تا ماه مارس این سال، پلیس انگلیس، 342 هزار و 343 مورد دزدی از مغازه ها(در قالب افرادی که وارد مغازه ها می شوند و از آن ها به عنوان افراد مشتری‌نما سرقت می کنند) در این کشور را به ثبت رسانده است. مساله ای که حاکی از افزایش 24 درصد دزدی از مغازه ها در انگلیس در قیاس با سال گذشته است.

اگرچه که برخی نیز معتقدند که فاجعه دزدی و سرقت از مغازه ها در انگلیس به مراتب عمیق تر و گسترده تر از این حرف ها است. در این راستا، نهاد موسوم به “کنسرسیوم خرده فروشی بریتانیا” هشدار داده که دزدی از مغازه‌ها در این کشور به نحو قابل توجهی افزایش یافته است. در این رابطه حتی برخی برندهای معتبر تجاری نیز تاکید کرده اند که دزدی از مغازه هایشان در انگلیس، تا حد زیادی به کسب و کار آن ها و سودی که انتظار دارند کسب کنند، آسیب زده و می زند. حتی برخی از برندهای معتبر تجاری فعال در انگلیس از تبدیل شدن این چالش به یک بیماری اپیدمیک در انگلیس صحبت می کنند.

در این رابطه، برخی به این نکته اشاره می کنند که چندان نباید به آمارهای کنونی در مورد دزدی از مغازه ها در انگلیس توجه کرد. زیرا وضعیت به مراتب وخیم تر از این حرف هاست و آمارهای فعلی، نسبت به کاهش جرایم مرتبط با دزدی از مغازه ها در دوره قرنطینه پاندمی کرونا بی توجه هستند. مساله ای که البته یک چالش اجباری را در مسیر دزدی از مغازه ها در انگلیس ایجاد کرد. با این همه، روند دزدی از مغازه ها در مدت اخیر، در برخی شهرهای بزرگ انگلیس، افزایشی عجیب و غریبی داشته است.

دزدی از فروشگاه در انگلیس

در این زمینه، برخی در توضیح علل و محرک های اصلی ایجاد وضعیت کنونی، به افزایش قابل ملاحظه هزینه‌های زندگی در انگلستان اشاره می کنند. با این حال، پژوهش های محققان مختلف، گویای واقعیت های متفاوتی است، انجمن فروشگاه های رفاه در انگلیس که چیزی در حدود 33500 مغازه کوچک و محلی را در عضویت خود دارد، اعلام کرده که اغلب افرادی که از مغازه ها دزدی می کنند، مجرمان سابقه دار هستند که از مشکلات و پرونده هایی در حوزه مواد مخدر و یا مصرف نوشیدنی های الکلی برخوردار هستند.

برخی از پژوهشگران و آسیب شناسان به این نکته اشاره می کنند که امکان دارد افراد سارق از مغازه‌ها، به سفارش برخی باندهای تبهکار اقدام به دزدی از مغازه ها کنند تا شاید بتوانند اقلام دزدی را در مناطق دیگری به فروش برسانند. این گروه های تبهکار دزدی از مغازه ها را پُرسود می بینند و در نقطه مقابل، سرقت از منازل را با دردسرهای قابل توجهی همراه می بینند. درست به همین دلیل هم است که شاهد بوده‌ایم سرقت از منازل در انگلیس ظرف 20 سال اخیر رو به کاهش بوده است.

برخی نیز معتقدند که تعریف یک قانون جدید در ماه مِی سال 2014، احتمالا سارقانِ مغازه ها را جسورتر کرده است. بر اساس قانون مذکور، دزدی افراد از مغازه ها در صورتی که ارزشی کمتر از 200 پوند داشته باشد، چندان به عنوان جرم در نظر گرفته نمی شود و در نهادهای قضایی پایین تر از دادگاه ها مورد رسیدگی قرار می گیرد. این رویکرد سبب شده تا برخی مغازه داران در انگلیس بگویند که دزدان در این کشور خشن تر شده‌اند و حتی آماده اند علیه کارگران مغازه ها نیز اِعمال خشونت کنند. مساله ای که امنیتِ این افراد را شدیدا به خطر انداخته است.

در این میان، برخی نیز پلیس انگلیس را به کم کاری در برخورد با دزدان متهم می کنند. “گراهام فارل” استاد علوم جنایی در دانشگاه لیدز انگلستان می گوید که “تنها 2 درصد از جرایم مرتبط با دزدی از مغازه ها، ختم به محکومت قطعی و صدور حکم قضایی می شوند”. از این رو، آمارهایی از این دست، پیام های معناداری را به مغازه داران انگلیسی می فرستند که اساسا بهتر است چندان امیدی به پلیس و دستگاه قضایی انگلیس نداشته باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید