رشد جهانی قاچاق حیات وحش و انقراض گونه‌های حساس

    کد خبر :656975
رشد جهانی قاچاق حیات وحش و انقراض گونه‌های حساس

با رشد جهانی قاچاق حیات وحش ببرها، فیل‌ها و پنگولین‌ها با خطر جدی مواجه بوده و ده‌ها گونه دیگر نیز در حال حاضر در معرض این خطر هستند با این حال اطلاعات ارائه شده در یک کنفرانس طی هفته جاری فناوری جدیدی را نشان می‌دهد که می‌تواند به جلوگیری از این تجارت غیرقانونی کمک کند.

 

تلاش‌های قاچاقچیان با روش‌های عجیب و غریب برای دستیابی به حیوانات در معرض خطر به منظور اضافه کردن آنها به مجموعه‌های کلکسیونی یا خرید اعضای بدن این حیوانات به دلیل خواص پزشکیِ ادعا شده که با نقض قانون صورت می‌گیرد، در سال‌های اخیر افزایش داشته است.

 

تجارت غیر قانونی حیات وحش به طور چشمگیری در حال افزایش بوده و از قاچاق حیوانات نادر به صورت گاه به گاه مانند سمندر غول پیکر چینی و در معرض خطر گرفته که به تازگی قاچاقچیان سعی در قاچاق آن‌ در جعبه‌های شکلات به انگلیس داشتند تا قاچاق بیش از نیم میلیون پنگولین از آفریقا تا آسیا طی سه سال گذشته برای گوشت و فلس آن‌ها رواج یافته است.

 

از هشت گونه پنگولین (جانوری که به پولک‌پوست یا مورچه‌خوار پولک‌دار نیز معروف است) موجود در جهان، در حال حاضر دو گونه در معرض خطر جدی بوده و نگرانی‌های بسیاری در مورد شش گونه دیگر وجود دارد. علاوه بر پنگولین‌ها، سایر حیوانات قاچاق شده در معرض خطر شامل فیل‌ها، کرگدن‌ها، مارماهی‌های اروپایی و اسب‌های دریایی هستند.

 

به گفته فعالان زیست‌ محیطی، یافتن راه‌هایی برای جلوگیری از نابودیِ گسترده این موجودات، اکنون به یک مشکل ناامیدکننده تبدیل شده است و این مشکل محور بحث‌های یک نشست با موضوع “آیا فناوری نظارتی و علوم اجتماعی می‌تواند به مقابله با نقض قانون و جرایم حیات وحش بپردازد؟” در انجمن جانورشناسی لندن خواهد بود.

 

به گفته یکی از اعضای برگزار کننده این نشست یکی از نگران کننده‌ترین اَشکال تجارت غیرقانونی حیات وحش کشتار کوسه‌ها در مقیاس وسیع به ویژه کوسه‌ صخره‌ای طوسی و کوسه دم‌دراز در اقیانوس هند است. این تجارت وحشیانه بدین صورت است که باله‌های کوسه‌ها را قطع کرده و آن‌ها را به دریا می‌ریزند تا غرق شوند. باله کوسه غذایی لوکس برای ثروتمندان کشورهای جنوب شرق آسیا محسوب می‌شود.

 

یکی از ایده‌های مقابله‌ای با این نحوه از تجارت‌ها استفاده از اصلاحات فن آوری است. مانند هواپیماهای بدون سرنشین که می‌توانند بر فراز کشتی‌ها پرواز کرده و در صورت اقدام به شکار کوسه‌ها از آن‌ها فیلمبرداری کنند. توسعه دستگاه‌های دقیق مانند رادارهایی با روزنه مصنوعی برای ماهواره‌ها به مقامات این امکان را می‌دهد تا ماهیگیری غیرقانونی را از فضا در زمان مناسب کنترل کنند.

 

با این حال، به همان اندازه واضح است که باید عوامل اجتماعی را نیز در نظر گرفت، که چرا مردم به تجارت غیرقانونی حیات وحش روی می‌آورند. ذخایر ماهی‌هایی که روستاهای محلی به آن‌ها وابسته هستند ممکن است کاهش یابد و ماهیگیران باید به منابع دیگری روی آورند و گاهی اوقات تنها منبع موجود، جانداریست که تحت حفاظت قانون قرار دارد.

 

به گزارش ایسنا، علاوه بر این، تجارت غیرقانونی حیات وحش اغلب با جرم و جنایات سازمان یافته مرتبط است، بنابراین به سادگی ممکن است مردم محلی مجبور به پیوستن به آن‌ها شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید