رزمایش دریایی ،قدرت‌نمایی ایران در برابر آمریکا

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ ۱۰:۲۴
    کد خبر :666187

ناظران این تمرین نظامی را که “کمربند امنیتی دریایی” نام گرفته، به عنوان پیام ایران به ایالات متحده در میانه تشدید تنش میان تهران و واشنگتن بر سر برنامه هسته‌ای این کشور می‌بینند.

 

خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی) برگزاری رزمایش دریایی بین ایران، چین و روسیه را نوعی قدرت‌نمایی سه جانبه تهران- پکن و مسکو در برابر ایالات متحده آمریکا توصیف کرده است.

 

 آناتولی با انتشار یک گزارش تحلیلی درباره این رزمایش دریایی نوشت:

 

ایران در حال آماده سازی برای برگزاری یک رزمایش دریایی مشترک با چین و روسیه در آب‌های شمال اقیانوس هند است. این نخستین رزمایش مشترک ایران در نوع خود پس از وقوع انقلاب اسلامی 1979 (بهمن 1357) است.

 

 

تاریخ دقیق این رزمایش هنوز مشخص نشده، اما انتظار می‌رود این رزمایش در تاریخ 27 دسامبر (جمعه 6 دی 1398) در شمال اقیانوس هند و دریای عمان برگزار شود.

 

اگرچه پکن و مسکو تاکنون درباره این رزمایش اظهارنظر رسمی نکرده‌اند، اما همکاری سه کشور در زمینه برگزاری رزمایش‌های منظم دریایی در این منطقه مدت‌هاست که در دستور کار قرار گرفته است.

 

به گزارش عصرایران،ناظران این تمرین نظامی را که “کمربند امنیتی دریایی” نام گرفته، به عنوان پیام ایران به ایالات متحده در میانه تشدید تنش میان تهران و واشنگتن بر سر برنامه هسته‌ای این کشور می‌بینند.

 

تحلیلگران وقایع چند ماه اخیر در خلیج فارس را در راستای تشدید تنش بین تهران و واشنگتن ارزیابی می‌کنند.

 

“محمد جعفری”، یک تحلیلگر امور استراتژیک در این باره به خبرگزاری آناتولی گفت: “توقیف تانکرها (توسط انگلستان و ایران) ، قاچاق نفت و سقوط هواپیمای بدون سرنشین( پهپاد ایالات متحده)همه و همه منطقه را به سمت نقطه‌ای سوق داد که درگیری نظامی قریب الوقوع باشد… ما هر زمان می‌توانیم انتظار چنین درگیری احتمالی را داشته باشیم. این منطقه آبستن بحران است.”

 

او افزود: “برای آمادگی به منظور هرگونه درگیری نظامی احتمالی، مهم است كه آبهای خلیج فارس ایمن باشد و این (رزمایش) دقیقاً همان کاری است كه ایران با كمك متحدان خود قصد انجام آن را دارد.”

 

اقدام نظامی

 

تحلیلگران بر این باورند که احتمال اقدام نظامی ایالات متحده علیه ایران پس از حمله ماه سپتامبر گذشته به تاسیسات نفتی سعودی افزایش یافته است.

 

گرچه گروه حوثی‌های یمن (انصارالله) پس از این حمله با صدور بیانیه‌ای مسئولیت آن را بر عهده گرفت اما ریاض و واشنگتن انگشت اتهام را به سمت ایران گرفته‌اند.

 

اگرچه رزمایش دریایی مدتی است که مورد بحث است، اما در پاسخ به سیاست ” فشار حداکثری” دولت آمریكا علیه ایران، این 3 كشور زمان معناداری را برای برگزاری این رزمایش انتخاب کرده‌اند.

 

ایالات متحده اخیراً یک ائتلاف دریایی بین‌المللی را در این منطقه تشکیل داده است. کشورهایی چون استرالیا، بریتانیا، امارات، بحرین و عربستان سعودی هم به این ائتلاف آمریکایی پیوستند تا کارزار فشار حداکثری را علیه ایران تشدید کنند.

 

“حسن روحانی” رییس جمهوری ایران، ایده طرح صلح منطقه‌ای (ابتکار صلح هرمز) را ارایه داده و از همه کشورها در امتداد تنگه هرمز و همچنین چین و روسیه خواسته تا به آن بپیوندند.

 

“محمد جواد ظریف” ، وزیر امور خارجه ایران نیز در این باره گفته است: “رزمایش دریایی نباید به عنوان “نمایش خصومت” با سایر کشورها بلکه به عنوان عملی برای تأمین صلح و امنیت در این آبراهه بین المللی تلقی گردد.”

 

نمایش قدرت

 

مشارکت چین و روسیه در این رزمایش دریایی سه‌جانبه با توجه به اینکه مسکو متحد استراتژیک تمام عیار تهران و پکن نیز بزرگترین خریدار نفت ایران است، قابل توجه است.

 

این که آیا این رزمایش نمایشی از احتمال حمایت روسیه و چین از ایران در صورت وضوع یک درگیری نظامی احتمالی با آمریکاست، در حال حاضر موضوع گمانه‌زنی است.

 

“علی احمدی”، یک تحلیلگر ژئوپلیتیک با تمرکز بر روابط ایران و ایالات متحده است. او در این باره به آناتولی گفت: هماهنگی بین کشورهای آسیایی و اوراسیا پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای دستیابی به امنیت و ثبات در منطقه دارد.

 

او گفت: “این (نوع همکاری‌ها) هژمونی ایالات متحده را در سراسر جهان به چالش نمی‌کشد. اما در حال حاضر، گزینه‌ها و قابلیت‌های استراتژیک آمریکا در بیشتر مناطق آسیا و شمال آفریقا محدود شده است… چین ، روسیه و ایران مشترکات زیادی در مورد منافع دارند اما برای تحکیم روابط خود در حد یک اتحاد استراتژیک واقعی، به یک گفتگوی عمیق تر نیاز دارند.”

 

“مانی محرابی”، یک تحلیلگر امور بین‌الملل نیز برگزاری این رزمایش را با توجه به وقایع ماه‌های اخیر در منطقه (تنش دریایی بین ایران و انگلیس، عربستان سعودی و امارات متحده عربی) نوعی “نمایش قدرت” از سوی ایران و متحدانش می‌داند.

 

او گفت: “ایران در حال تغییر تاکتیک دفاع نظامی خود است و می‌خواهد پیامی را به غرب ارسال کند که مرزهای دفاع دریایی این کشور در حال گسترش است، و به همین دلیل است که منطقه خلیج فارس برای این تمرین انتخاب نشده است.”

 

اگرچه این تحلیلگر از پیش‌بینی درباره احتمال درگیری مستقیم بین ایران و آمریکا خودداری می‌کند، اما می‌گوید این درگیری احتمالی تهدیدی برای امنیت و ثبات کل منطقه است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید