راه اندازی روستا بازار تهران به زودی

    کد خبر :780132

معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: به منظور کاهش فاصله قیمت محصولات کشاورزی از تولید تا مصرف، حذف واسطه های غیر ضرور و ایجاد رقابت در بازار قرار است در کلانشهرها فضاهایی با امکانات اولیه آب، برق و امکانات بهداشتی ایجاد شود تا تولید کنندگان محصولات کشاورزی بتوانند مانند روز بازارها، محصولات خود را به مردم عرضه کنند.

مرتضی معتمد در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه در بخش بازاررسانی محصولات کشاورزی با مشکلات بسیار جدی مواجه هستیم، گفت: تولیدکنندگان محصولاتشان را با قیمت های مشخصی به بازار عرضه می کنند ولی همان محصولات با قیمت های دیگر به دست مصرف کننده می رسد. به عبارت دیگر فاصله زیادی بین قیمتی که تولیدکننده محصولات کشاورزی از بازار دریافت می کند و قیمتی که مصرف کننده به بازار پرداخت می کند، وجود دارد و عمدتا سود اصلی آن نصیب واسطه های غیر ضرور که هیچ نقشی در انتقال و یا ایجاد ارزش افزوده در محصول ندارند، می شود

وی ادامه داد: برای ایجاد رقابت و حل این مشکل وزیر جهاد کشاورزی پیشنهاد ایجاد روستا بازار در کلان شهرها را داد تا به این طریق تولید کنندگان بتوانند بدون هیچ واسطه ای تولیدات خود را به مصرف کننده نهایی بفروشند. در حقیقت وزیر جهاد کشاورزی پیشنهاد دادند که در کلانشهرها فضاهایی با امکانات اولیه آب، برق و امکانات بهداشتی ایجاد شود تا تولید کنندگان محصولات کشاورزی بتوانند مانند روز بازارها، محصولات خود را به مردم عرضه کنند.

معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پاسخ به این سوال که چه کسانی مسوول نظارت بر قیمت و کیفیت این محصولات هستند؟ گفت: به طور طبیعی مانند هر بازار دیگری کنترل کیفی محصولات دامی توسط سازمان دامپزشکی و نظارت بر قیمت ها توسط سازمان تعزیرات و سایر متولیان امر انجام خواهد شد.

به گفته وی محصولاتی چون سبزیجات، میوه جات و محصولات خام دامی و فرآوری شده دراین بازارها عرضه خواهد شد و تولید کنندگان محصولات کشاورزی به دلخواه خود اعم از خرده کشاورزان و تولید کنندگان بزرگ محصولات کشاورزی و به ویژه شرکت های تعاونی متعلق به آنان می توانند محصولات خود را در این بازار عرضه کنند.

معتمد در پاسخ به این سوال که روستا بازار چه مزیت هایی نسبت به روز بازار دارند؟ گفت: در روز بازارها همه افراد می توانند بساط کنند و هرکس هر کالایی دارد بفروشد و متولی خاصی هم وجود ندارد. همچنین شرایط اقلیمی هم تحت کنترل نیست. اما روستا بازارها در فضاهای مناسب و حتی الامکان سرپوشیده با امکانات اولیه ایجاد می شوند و ویژه محصولات کشاورزی هستند.

وی در ادامه و در پاسخ به اینکه آیا از این روستا بازارها استقبال شده است یا خیر؟ گفت: بسیاری از تولید کنندگان تمایل دارند بدون واسطه محصولات خود را بفروشند و پول محصولات خود را به صورت نقد از مصرف کنندگان دریافت کنند و به همین دلیل قطعا از این فضاها استقبال خواهند کرد. اگرچه ممکن است برخی افراد هم همچنان ترجیح دهند کالاهای خود را به واسطه ها بفروشند.

این مقام مسئول در سازمان تعاون روستایی با بیان اینکه طرح روستا بازار به تازگی در چندین شهر آغاز به کار کرده و در اکثر استان ها نیز جانمایی شده است و استانداران و شهرداران استقبال زیادی از آن کرده اند، اظهار کرد: در حال حاضر روستا بازار در شهرهای مشهد و کرمان و …راه اندازی شده و مشغول به کار است و در چندین استان دیگر نیز به تازگی راه اندازی شده است و امیدواریم روستا بازار تهران نیز تا شب عید راه اندازی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید