راهکارهایی برای گرم نگه داشتن خانه ها در زمستان

    کد خبر :967673

یکی از ضرورت های مهم در فصل سرد زمستان، گرم کردن خانه است. به خصوص که اکثر افراد در پی آن هستند که این کار را با کمترین هزینه و بدون هدر دادن انرژی انجام دهند.

بازتاب یکی از دغدغه های مردم در فصل زمستان، مسأله گرم کردن خانه بدون اتلاف انرژی و افزایش هزینه‌ها است. باید همه قسمت‌های خانه چک شود تا از هیچ جا سرما به داخل نفوذ نکند. بازتاب در این مطلب به راهکارهایی برای گرم نگه داشتن خانه ها در زمستان پرداخته است.

استفاده از فویل

اگر در خانه رادیاتوری دارید که به دیوار وصل است مقداری فویل در پشت رادیاتور قرار دهید. ماهیت انعکاسی فویل باعث می‌شود که گرما از طریق دیوار از خانه خارج نشود و در عوض، گرما به داخل خانه منعکس شود. شما می‌توانید از فویل برای درزبندی لوله دودکش آبگرمکن دیواری یا مدل فن دار استفاده کنید.

استفاده از پنکه دارای چرخش معکوس

انواع مختلفی از پنکه ها مانند پنکه سقفی در بسیاری از محیط های با آب و هوای گرم در حال استفاده است و دارای عملکرد خنک سازی هستند. همچنین از پنکه ها برای عمل جابه جای هوا نیز استفاده می شود و این نکته ای است که برای سرما یا گرما می توانید از آن بهره مند شوید.

اگر دارای سقف شیروانی یا سقف بلندی در منزل هستید باید به این موضوع آگاه باشید که هوای گرم تولید شده توسط دستگاه تهویه مطبوع یا بخاری به سمت سقف حرکت کرده و می توانید با استفاده از حالت چرخش معکوس پنکه این هوا را در تمام فضای خانه پخش و به حرکت درآورید.

بیشتر بخوانید:

چیدن مبلمان

وقتی سعی می‌کنید خانه را در زمستان گرم نگه دارید در مورد چیدن مبلمان نیز استراتژی داشته باشید. مطمئن شوید که مبل یا تختخواب، رادیاتور را مسدود نمی‌کند زیرا این در غیر این صورت، کل اتاق گرم نمی‌شود. در عوض، مبلمان مورداستفاده مانند میز، تخت یا مبل خود را دراطراف وسیله گرمایشی قرار دهید بدون اینکه باعث مسدود شدن منبع گرما شوید. در این صورت می‌توانید از گرما حداکثر استفاده را ببرید. همچنین، سعی کنید وسیله گرمایشی را از هر ناحیه‌ای که در آن باد زیادی می‌وزد، مانند در و پنجره، دور نگه دارید.

فقط اتاق های مورد نیاز را گرم کنید

این مورد نیز مستقیم با وضعیت قبوض و جیب شما سروکار دارد! اگر از اتاق یا بخش های در منزل به مدت نسبتا طولانی چندین ساعت در روز یا حتی در هفته استفاده نمی کنید بهتر است که درب این بخش ها کاملا بسته و سیستم گرم کننده این بخش ها محدود و خاموش باشد. با این کار به حفظ انرژی و مدیریت مصرف آن و حقوق شهروندی نیز کمک خواهید کرد.

مسدود کردن بادگیرها

متخصصان مطرح می‌کنند افزایش ضخامت در، پنجره و شکاف‌های کف خانه می‌تواند 25 درصد در هزینه‌های انرژی صرفه‌جویی کند. شما می‌توانید این کار را خودتان و با هزینه کم انجام دهید. درزگیرهای لاستیکی چسب‌دار برای اطراف در و پنجره‌ها نسبتا ارزان هستند و نصب آن‌ها آسان است. بنابراین، ارزش آن را دارد که قبل از رسیدن زمستان، درها و پنجره‌ها را به‌خوبی آب‌بندی کنید.

استفاده از پرده های ضخیم 

پارچه های ضخیم و همچنین زیبایی وجود دارد که بسیار گر می باشد و به خوبی جلوی ورود سرما و سوز را از پنجره ها به داخل خانه می گیرند. یکی از روشهای جلوگیری از ورود باد به داخل خانه از طریق پنجره ها استفاده از پرده های ضخیم می باشد. به خصوص اگر در خانه پنجره های یکسره و یا بزرگ دارید می توانید از این پارچه های ضخیم و پرده های ضخیم برای جلوگیری از هدر رفت گرمای خانه و ورود هوای سرد بیرون به داخل خانه استفاده کنید.

مسدود سازی کانال کولر

برای چند ماه قرار است از کولر خود استفاده نکنید، بنابراین تمامی دریچه های کولر خانه را مسدود کنید. حتی اگر دسترسی به کولر آبی خود دارید بهتر است اطراف آن را نیز پوشانده و از کاور های ارایه شده برای این مورد بهره مند شود.

قطعا پس از این اقدام شاهد افزایش عملکرد دستگاه گرما ساز خود خواهید بود و از اتلاف انرژی و همچنین پرداخت هزینه های مرتبط با این موضوع جلوگیری خواهد شد.

لایه‌بندی کف خانه با فرش

اگر به دنبال راه‌حلی سریع برای گرم نگه داشتن خانه هستید و زمانی برای پر کردن درزهای کف خانه ندارید یک یا دو فرش تهیه کنید و آن‌ها را بر روی زمین قرار دهید. در این صورت خانه‌تان هم گرم‌تر و هم راحت‌تر می‌شود. اگر خانه‌ای فرش شده دارید این کار طبیعتا به تقویت عایق‌بندی خانه کمک می‌کند اما اگر خانه‌تان کف‌پوش دارد تهیه یک فرش باکیفیت مثل یک فرش مخملی می‌تواند مانع از دست رفتن گرما شود.

نور آفتاب 

حتماً پرده ها پنجره های جنوبی را در طول روز جمع کنید تا نور آفتاب اتاق هایتان را گرم کند. اگر پنجره های جنوبی خانه شما بخاطر وجود درخت یا بوته بر سر راه اشعه آفتاب، نور زیادی نمی گیرد، می توانید آن ها را هرس یا جابجا کنید.

استفاده از تایمر

سیستم گرمایش مرکزی خانه را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که 30 دقیقه قبل از بیدار شدنتان در صبح اما با دمایی کمتر روشن شود. این امر به این دلیل است که چه ترموستات خود را روی 20 درجه سانتی‌گراد یا چه روی 30 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید، دیگ با سرعت ثابتی گرم می‌شود اما این اشتباه است که تمام روز سیستم گرمایش مرکزی را دمایی کم روشن بگذارید زیرا در این صورت برای زمان‌هایی که به گرما نیاز ندارید نیز هزینه پرداخت می‌کنید. شما می‌توانید از مدل های جدید کولر گازی ایران رادیاتور نیز به همین صورت استفاده کنید. قیمت این کولر گازی بسته به مدل 24000 یا 30000 آن متفاوت است که می‌توانید برای خرید آن از نمایندگی اقدام کنید.

آشپزی کنید

آشپزی کردن یک فعالیت گرمازا است که می تواند دمای محیط خانه را نیز افزایش دهد. خوردن غذای داغ نیز به گرمای بیشتر درونی شما کمک می کند. سعی کنید که کیک یا کلوچه بپزید :گاز شما باید در اکثر مواقع روشن باشد تا بتواند محیط خانه و آشپزخانه را گرم کند . آشپزخانه ای که با آشپزی گرم شده باشد ، می تواند روی گرمای کل خانه تاثیر مثبت داشته باشد. اگر داخل فر کیک پخته بودید ، بعد از تمام شدن کارتان در فر را باز بگذارید تا گرمای آن در خانه جریان پیدا کند. 20 دقیقه در آن را باز بگذارید و بعد ببندید تا انرژی بیش از حد هدر نرود. از پخت و پزهایی که بخار تولید نمی کند، زیاد استفاده نکنید و سعی کنید که آشپزی تان را به گونه ای پیش ببرید که به افزایش رطوبت محیط کمک کند . دستگاه های بخور نیز می توانند گرما را جذب کنند و به شما تحویل دهند.

پوشاندن سوراخ‌های کلید

می‌توانید روکش‌هایی را تهیه کنید که به‌صورت صفحه‌ای فلزی هستند و بر روی سوراخ‌های کلید قرار می‌گیرند. این کار به شما امکان می‌دهد که از ورود هوای سرد به خانه جلوگیری کنید و از خروج هوای گرم نیز پیشگیری کنید. این راهکار ساده اما موثر است.

استفاده از عایق پلاستیکی برای تراس

معمولاً تراس و یا بالکن به دلیل بزرگ بودن پنجره آن یکی از مکان هایی است که سرمای بسیار زیادی را به داخل خانه منتقل می کند. به خصوص اگر که پنجره تراس شما از نوع pvc و یا upvc نباشد این احساس انتقال سرما از بیرون به داخل منزل برای شما می شود. شما می توانید برای جلوگیری از هدر رفت گرما و جلوگیری کردن از ورود سرما به داخل منزل از پلاستیک های عایق که در پلاستیک فروشی ها به فروش می رسد استفاده کنید. استفاده از این پلاستیک های عایق به خوبی می‌تواند از ورود باد سرد زمستانی به منزل شما تا حد زیادی جلوگیری کند.علاوه بر پنجره‌های تراز می‌توانید این عایق را برای پنجره های دیگر نیز استفاده کنید و تاثیر آن را در گرمای خانه خود ببینید.روش های گرم نگه داشتن منزل در زمستان

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید