راهنمای خرید آسانسور

    کد خبر :728511

 

 

همواره یکی از دغدغه های فعالان صنعت ساختمان، انتخاب و خرید آسانسور با کیفیت، متناسب با شرایط ساختمان بوده است که ضمن داشتن استانداردهای لازم، از قیمت مقرون به صرفه نیز برخوردار باشد. از آنجا که نصب آسانسور در تمامی ساختمان های بالای سه طبقه ضروری است، بازار گسترده عرضه و تقاضا برای انواع آسانسور بوجود آمده است و انتخاب را کمی سخت تر کرده است.

در زمان خرید آسانسور باید به دو مسئله مهم توجه داشته باشید.

اول اینکه شرایط ساختمانی که قصد خرید آسانسور برای آن دارید را در نظر بگیرید. بدین معنا که ظرفیت مورد نیاز برای آسانسور، ارتفاع، جمعیت ساکن و آنالیز ترافیک ساختمان بر اساس کاربری آن را به طور دقیق برآورد کنید زیرا عدم توجه به این نکات می تواند موجب عدم تناسب آسانسور خریداری شده به ساختمان شود. لذا در مرحله اول می بایست برآورد صحیحی از شرایط داشته باشید.

مسئله دوم که تاثیر مستقیمی بر کیفیت و کارآیی آسانسور دارد، شرکتی است که برای خرید و نصب آسانسور انتخاب می کنید. شرکتی که به آن مراجعه می کنید باید مجوز طراحی و مونتاژ از وزارت صنایع و معادن و گواهی عضویت در سندیکای آسانسور را داشته باشد. صحت و اعتبار مجوزها را می توانید از سندیکا استعلام نمایید. گارانتی و ضمانت خرید فروشنده نیز از دیگر مسائلی است که در زمان خرید باید به آن توجه ویژه داشته باشید.

در انتخاب و خرید آسانسور می بایست از کوچکترین قطعات مانند پیچ و مهره ها تا بزرگترین قطعات مانند موتور آسانسور ، کابین آسانسور، تابلو فرمان و غیره را از جهت اصالت، کیفیت، استاندارد و قیمت بررسی نمایید. زیرا همه ی قطعات در میزان کیفیت و قیمت نهایی آسانسور نقش دارند. حال چنانچه به یک شرکت معتبر در زمینه آسانسور مراجعه نمایید، با توجه به تخصص و تعهد خود، بهترین پکیج مورد نیاز شما را با قیمت مناسب پیشنهاد می کند. البته منظور از قیمت مناسب، ارزان بودن نیست، بلکه گزینه ای است که کیفیت مطلوب شما را با قیمت مناسب همراه می سازد. کیفیت قطعات ارائه شده، نحوه نصب و کنترل کیفیت تجهیزات نیز توسط یک شرکت معتبر تامین می گردد.

در صورتی که شرکت سابقه اجرایی مناسبی در این زمینه داشته باشد می تواند بهترین نوع آسانسور برای کاربرد ساختمان شما را پیشنهاد دهد و با مشاوره تخصصی دقیق در این زمینه، فرایند انتخاب را برای شما ساده تر نماید.

عواملی که در انتخاب و قیمت آسانسور نقش دارند

با توجه به اندازه و کارکرد ساختمان (مسکونی یا تجاری)، عوامل متعددی در انتخاب آسانسور و تعیین قیمت نهایی آسانسور نقش دارند. که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• ظرفیت کابین آسانسور

• نوع کابین آسانسور ( تمام استیل، فرمیکا و کابین آسانسور ام دی اف)

• سرعت حرکت آسانسور

• طول مسیر حرکت کلی آسانسور در چاه آسانسور

• ابعاد چاه آسانسور ، ابعاد چاهک

• مکان و ابعاد موتورخانه آسانسور

• تعداد ایستگاه ها، ابعاد و مکان درب طبقات

• نوع موتور آسانسور و نوع سیم بکسل ها

• نوع درب مورد استفاده ( اتوماتیک ، نیمه اتوماتیک)

• نوع تجهیزات (ریل های راهنما، تابلو فرمان، هواکش و غیره)

 

در نهایت برند، نوع و کیفیت تجهیزات انتخاب شده که کاملا متناسب با شرایط ساختمان شما باشند، قیمت نهایی آسانسور را تعیین می کنند. البته به این نکته توجه نمایید که صِرف داشتن قطعات باکیفیت، نمی ­توان کیفیت نهایی آسانسور را تائید نمود بلکه نصب صحیح و دقیق آن نیز تاثیرگذار است.

انتخاب نوع آسانسور

آسانسورها از نظر تفاوت در چگونگی اعمال نیروی محرکه به کابین به چهار دسته ی زیر تقسیم بندی می شوند:

• آسانسور کششی (گیربکس دار، گیرلس و روملس)

• آسانسور هیدرولیک

• آسانسور مغناطیسی

• آسانسور وینچی

از بین این چهار دسته؛ آسانسور کششی و هیدرولیک پرکاربردتر هستند و در ایران بیشتر استفاده می شوند.

در آسانسورهای کششی، نیروی محرکه یک موتور الکتریکی است که معمولاً در بالای چاه آسانسور و در محلی به نام موتورخانه نصب می شود. روی فلکه این موتور تعدادی کابل فولادی (سیم بکسل) وجود دارد که از یک‌ طرف به کابین آسانسور و از طرف دیگر به وزنه‌های آسانسور متصل است. این نوع آسانسور خود به سه نوع گیربکسی، گیرلس و روملس تقسیم بندی می شود که از این سه نوع، آسانسورهای گیربکسی نسبت به سایر مدل ها بیشتر استفاده می شود که دلیل آن را می توان قیمت مناسب با توجه به مزایای آن دانست.

آسانسور هیدرولیک با نیروی موتور الکتریکی پمپ فشار روغن و جک هیدرولیک کار می‌کند. با توجه به این مسئله که نصب این نوع آسانسور نیاز به فضای زیادی ندارد و همچنین نیازی به وجود موتورخانه در پشت ­بام نیست، این نوع پرطرفدار هستند. از دیگر مزایای آن می توان به حرکت نرم در استارت اولیه، سهولت در عیب‌یابی و تعمیر، خرابی و استهلاک کمتر نسبت به سایر مدلها و امکان ایجاد آسانسورهای شیشه‌ای نام برد. البته معایبی مانند محدودیت در ارتفاع، قرارگیری در چاهک و سرعت کمتر نسبت به سایر مدلها را نیز می توان برای آن برشمرد.

سرعت آسانسور

اغلب آسانسورها دارای سیستم کنترل سرعت یا درایو3VF می باشند. سیستم VVVF در آسانسور مخفف عبارت variable voltage variable frequency به معنای ولتاژ متغیر و فرکانس متغیر است که شتاب اولیه موتور را کم کرده و باعث طول عمر مفید موتور آسانسور می‌شود. اگرچه هزینه سیستم 3VF زیاد است اما با توجه به اینکه طول عمر دستگاه را افزایش می‌دهد و از خرابی و تعمیر بیش از حد آن جلوگیری می‌کند، در طولانی مدت مقرون به صرفه است.

 

 

اکثر خریداران آسانسور تنها به اینکه آسانسور دارای سیستم کنترل سرعت باشد، بسنده می کنند اما باید بدانید که این سیستم ها متفاوت هستند. فاکتورهایی مانند close loop یا open loop بودن، نوع و برند درایو کنترل سرعت و برند تابلو فرمانی که استفاده می‌شود همه اینها می‌تواند در کیفیت و قیمت سیستم 3VF مورد نظر تفاوت ایجاد کند و 10 الی 15 درصد اختلاف قیمت در قیمت نهایی آسانسور ایجاد نماید.

با توجه به تعداد طبقات و طول مسیر حرکت آسانسور، حداقل سرعت آسانسور می بایست رعایت گردد. برای مثال برای 8 طبقه با طول مسیر حرکت 23 متر می بایست حداقل سرعت، 63/0 متر بر ثانیه باشد. در جدول زیر راهنمای حداقل سرعت با طول مسیر مشخص شده است.

تعداد طبقات طول مسیر حرکت حداقل سرعت
8 23 متر 63/0 متر بر ثانیه
9 36.5 متر 1 متر بر ثانیه
13-20 63 متر 6/1 متر بر ثانیه
21-25 80 متر 2متر بر ثانیه
26-30 95 متر 5/2 متر بر ثانیه

جمع بندی: چه آسانسوری انتخاب کنیم؟

شاید بتوان مهم ترین عامل در خرید یک آسانسور مناسب را انتخاب یک شرکت فروش و نصب آسانسور معتبر دانست. یک شرکت معتبر با توجه به ظرفیت مورد نیاز آسانسور، ارتفاع ساختمان، جمعیت ساکن، آنالیز ترافیک ساختمان و سایر پارامترها، مشاوره تخصصی و دقیقی از بهترین انتخاب را با توجه به کیفیت و قیمت مطلوب به شما ارائه می دهد. داشتن استانداردهای لازم و گارانتی معتبر نیز می تواند پارامترهای تاثیرگذاری در انتخاب آسانسور باشند. باید به این مسئله توجه داشته باشید که آسانسور‌های ارزان قیمت عمر کوتاهی دارند و هزینه‌های فراوانی از نظر مالی و یا حتی جانی را به ساکنان ساختمان تحمیل می‌کنند. فاکتور قیمت را در کنار فاکتورهای دیگر از جمله کیفیت و طراحی قرار دهید و بهترین آسانسور متناسب با نیاز خود را خریداری نمایید.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید