رئیس‌جمهوری چاد کشته شد

    کد خبر :803687

سخنگوی ارتش چاد از کشته شدن رئیس جمهوری این کشور بر اثر جراحت وارد شده در جریان درگیری مسلحانه با شورشیان و تشکیل شورای نظامی انتقالی به ریاست پسرش خبر می دهد.

به نقل از پایگاه خبری «العین نیوز» امارات، ژنرال «آزم برماندوآ آگونا»، سخنگوی ارتش چاد بعد از ظهر امروز (سه شنبه) در بیانیه ای، اعلام کرد که «ادریس دِبی»، رئیس جمهوری این کشور در نتیجه جراحت وارد شده در خط جبهه نبرد علیه شورشیان در شمال کشور در جریان تعطیلات آخر هفته، جان خود را از دست داده است.

در بیانیه سخنگوی ارتش چاد که از تلویزیون دولتی این کشور قرائت شد، آمده است: رئیس جمهوری در حالی که در میدان نبرد از وحدت و تمامیت ارضی کشور دفاع می کرد، آخرین نفس های خود را کشید؛ با کمال تاسف، خبر درگذشت مارشال چاد را برای ملت اعلام می کنیم.

به دنبال اعلام درگذشت رئیس جمهوری چاد که هم پیمان مهمی برای فرانسه و آمریکا در جنگ علیه افراط گرایان در منطقه ساحل آفریقا به شمار می آمد، ارتش چاد تاکید کرد که برای تصدی قدرت و اداره امور این کشور، یک شورای نظامی انتقالی به ریاست پسرش «محمد ادریس دبی» تشکیل شده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه (فرانس پرس)، دبی که در سال ۱۹۹۰ میلادی با انجام کودتای نظامی، قدرت را در دست گرفته بود و برای بیش از ۳۰ سال با مشت آهنین حکمرانی می کرد، در حالی به قتل رسید که کمیسیون ملی مستقل انتخابات چاد دیروز (دوشنبه) اعلام کرده بود که وی با کسب ۷۹.۳۲ درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری این کشور که یک شنبه هفته قبل برگزار شد، برای ششمین دوره متوالی به پیروزی رسیده است.

در همین راستا نیز، «کودی محمد بام»، رئیس کمیسیون انتخابات چاد دیروز هنگام اعلام نتایج رسمی اما موقت و نیازمند تایید نهایی دادگاه عالی پس از رسیدگی به اعتراض های احتمالی، از میزان مشارکت ۶۴.۸۱ درصدی افراد واجد شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری خبر داده و تاکید کرده بود که دبی در همان دور نخست پیروز شده جایی که بیش از ۵۰ درصد آرا را به دست آورده در حالی که نزدیک ترین رقیب وی یعنی «آلبر پهیمی بدکه»، نخست وزیر سابق با کسب ۱۰.۳۲ درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفته و رتبه سوم با ۳.۱۶ درصد آرا نیز به «لیدی بسمدا» رسیده بود که نخستین نامزد زن انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ این کشور به شمار می آید.

این در حالی است که پیروزی رئیس جمهوری ۶۸ ساله چاد در انتخابات اخیر قابل پیش بینی بود چرا که شش رقیب وی، دارای جایگاه سیاسی شاخصی نبودند و اندک شخصیت های برجسته اپوزیسیون این کشور که دچار شکاف گسترده است نیز بر اساس قانون و یا با توسل به خشونت و ارعاب، از کارزار انتخابات کنار گذاشته شده بودند.

از سوی دیگر، در همان روز انتخابات ریاست جمهوری نیز شورشیان مستقر در خاک لیبی با عبور از مرز دو کشور، به یکی از مراکز مرزبانی چاد حمله کرده و از طریق بیابان، صدها کیلومتر در داخل خاک این کشور پیشروی کردند، به دنبال آن نیز کارزار انتخاباتی دبی صبح امروز اعلام کرد که وی به خط مقدم جبهه رفته تا به نیروهای در حال جنگ علیه تروریست ها بپیوندد.

منبع: شفقنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید