ذوالنوری: دوتابعیتی بودن روحانی را باور نداریم و نگفته‌ایم

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸ ۱۱:۵۶
    کد خبر :579145

رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: کریمی‌قدوسی یا کمیسیون امنیت ملی مجلس یا بنده یا هیچ فرد دیگری در هیچ زمانی از موضع نمایندگی موضوع دوتابعیتی بودن آقای رییس‌جمهوری را باور نداریم و آن را مطرح نکردیم.

مجتبی ذوالنوری، رییس کمیسیون امنیت ملی در گفتگویی به جنجال های روز گذشته پارلمان درباره دوتابعیتی بودن رئیس جمهور واکنش نشان داده است.

آقای ذوالنوری! آقای کریمی‌قدوسی صراحتا اعلام کرد که موضوع دوتابعیتی بودن آقای روحانی را هرگز مطرح نکرده است درحالی که بارها و بارها اظهارات مختلفی به نقل از شما و ایشان و برخی دیگر از نمایندگان در این زمینه منتشر شد، توضیحی برای این موضوع دارید.

آقای کریمی‌قدوسی یا کمیسیون امنیت ملی مجلس یا بنده یا هیچ فرد دیگری در هیچ زمانی از موضع نمایندگی موضوع دوتابعیتی بودن آقای رییس‌جمهوری را باور نداریم و آن را مطرح نکردیم بلکه زمانی که موضوع دوتابعیتی‌ها و تحقیق و تفحص از آنان که مطرح شد در کنارش نام آقای روحانی نیز برده شد. طرح بود. نه اینکه کسی گفته باشد آقای رییس‌جمهور دوتابعیتی است.وقتی لیستی اعلام می‌شود، هرکسی یک چیزی را بیان می‌کند ولی این موضوع (دوتابعیتی بودن حسن روحانی) موضع من یا آقای کریمی‌قدوسی نبوده است. من عضو کمیته تحقیق و تفحص هستم و می‌گویم هیچ‌وقت چنین چیزی (دوتابعیتی بودن روحانی) در صحن کمیسیون هم طرح نشد.

شما گفتید هیچ نماینده‌ای هرگز از دوتابعیتی بودن حسن روحانی سخن نگفته در حالی که اظهارات منتشر شده از آقای ابوترابی‌فرد در رسانه‌ها وجود دارد که رییس‌جمهوری را به داشتن تابعیت اسکاتلند متهم می‌کند.

من پاسخگوی اظهارات دیگران نیستم. من در موضع عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از قبل و حالا از موضع رییس این کمیسیون سخن می‌گویم. بنده تاکنون موضوع دوتابعیتی بودن حسن روحانی را نه از زبان آقای کریمی‌قدوسی و نه از زبان یک عضو کمیسیون امنیت شنیده‌ام و نه اینکه خودم تاکنون این موضوع را بیان کرده‌ام.

آقای رحیمی در اظهارات‌شان گفتند که 70درصد لیست تهیه شده در کمیته تحقیق و تفحص توسط وزارت اطلاعات تکذیب شده است، این موضوع را چطور تفسیر می‌کنید؟ سرنوشت آن لیست چه شد؟

نه چنین نیست که 70 درصد لیست تهیه شده تحت عنوان دوتابعیتی‌ها توسط وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی تکذیب شده باشد. 107 نفری که نام‌شان در این لیست آمده، وضعیت‌شان همچنان در حال بررسی است و تاکنون هیچ دستگاهی در ایران رسما به ما نگفته که این آره و آن نه و این موضوع را تکذیب نکرد. من به شما می‌گویم که تاکنون هیچ تکذیبی در این زمینه نه به دست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و نه کمیته تحقیق و تفحص از افراد دارای تابعیت مضاعف، گرین کارت یا اقامت نرسیده است. ممکن است فردی بیاید و بگوید در فلان جای این لیست اشتباهی صورت گرفته است و من رفته‌ام استعلام‌های لازم برای اثبات این اشتباه را آورده‌ام بنابراین دوتابعیتی نیستم ولی تکذیب رسمی صورت نگرفته است. منظور من این است که اشخاص ممکن است بیایند و از خودشان دفاع کنند بنابراین‌ چنین چیزی نیست که 70 درصد این لیست تکذیب شده باشد.

در آن لیست 107 نفره نام روحانی وجود داشت؟

به عنوان دوتابعیتی خیر.

مگر در آن لیست فقط افراد دوتابعیتی ذکر نشده بودند؟

در آن بعضا ممکن است اسامی افرادی که اقامتی هم هستند، باشد.

یعنی افرادی که اقامت کشور دیگری را دارند و نه تابعیت، به اشتباه در آن لیست قرار گرفته‌اند؟

ممکن است. این لیست باید تنقیح شود. عزیزانی برای تنقیح ‌این لیست تلاش می‌کردند ولی مجموعا برداشت ما این است که برخی افراد موضوع تابعیت و اقامت را با یکدیگر خلط می‌کنند.

برخی نمایندگان نامه‌ای برای سلب عضویت آقای رحیمی از هیات رییسه را امضا کرده‌اند، شما هم جزو امضاکنندگان هستید؟

من نه در جریان این نامه هستم و نه آن را امضا کرده‌ام.

اما گویا برخی اعضای جبهه پایداری در مجلس این نامه را امضا کرده‌اند.

من هرگز عضو جبهه پایداری نبوده‌ام ولی می‌دانم که امروز در مجلس شورای اسلامی ما چیزی به نام جبهه پایداری نداریم. بعضی افراد مرض دارند که این موضوع را مدام بیان کنند. مثلا برخی افراد بارها و بارها بنده را عضو جبهه پایداری یا نزدیک به آن معرفی کرده‌اند در حالی که من نه یک روز عضو این جبهه بوده‌ام و نه آنان من را کاندیدا کرده بودند. البته من راه جبهه پایداری را راه درستی می‌دانم و به آنان خداقوت می‌گویم. ممکن است هرجریانی در برخی مواقع اشتباهاتی را نیز داشته باشد ولی اینکه من عضو جبهه پایداری باشم، درست نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید