ذخایر گازی پارس جنوبی رو به اتمام است!

    کد خبر :999529
ذخایر گازی پارس جنوبی

 تا ۴ سال آینده تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی به ٣۵٠ میلیون متر مکعب می‌رسد و تقریبا نصف چیزی که درحال‌حاضر تولید می‌شود، تولید خواهد شد و این امر زنگ خطر بزرگی است

کارشناس نفت گفت: عرضه نفت در بورس انرژی از طریق اوراق سپرده کالایی نفت خام، اقدامی مناسب برای تنوع‌بخشی به مبادی تجاری و حضور فعال مردم در تجارت نفت است و بخش خصوصی می‌تواند از فرصت پیش آمده بیشترین استفاده را داشته باشد.

 فرشاد جامع اصل درباره تنوع‌بخشی در مبادی فروش نفت اظهار کرد: اینکه باید در مشتری‌یابی متنوع عمل کنیم، شکی نیست و هر کشوری که دارنده‌ منابع هیدروکربنی است و می‌تواند به بازار ارائه دهد طبیعتاً سعی می‌کند طیف مشتری‌های خود را پر رنگ‌تر و سبد مشتری‌ها را پر تعدادتر کند.

وی با بیان اینکه این امر مستلزم روابط دیپلماتیکی است که آن کشور با کشورهای هدف داشته باشد، گفت: تا زمانی که روابط و مناسبات سیاسی قوت پیدا نکند و با کشورهای بیشتری ارتباط نگیریم، طبیعتاً ارتباطات تجاری نیز دچار مشکل خواهد شد.

جامع اصل ادامه داد: ما درحال‌حاضر پنجره صادراتی خود را به کشورهای دیگر محدود کرده‌ایم و بسته شدن پنجره صادراتی به دلیل مناقشات سیاسی است که با کشورهای مربوطه داریم، اگر مناقشات برطرف شود طبیعتاً تعاملات تجاری هم بازتر می‌شود و می‌توانیم مشتری‌های بیشتری پیدا کنیم و البته بخش خصوصی نمی‌تواند وارد شود.

این کارشناس حوزه نفت گفت: بخش خصوصی به تنهایی وقتی موانعی از این دست مقابل راه خود ببیند خیلی نمی‌تواند فعال باشد.

وی با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم در عرضه نفت در بورس انرژی از طریق اوراق سپرده کالا گفت: عرضه نفت در بورس انرژی از طریق اوراق سپرده کالایی نفت خام یک اقدام رو به جلو برای تنوع‌بخشیدن به مبادی تجاری و حضور فعال مردم در تجارت نفت است، بخش خصوصی که مدت‌ها منتظر امکان حضور در این بازار را داشته است، می‌تواند از فرصت پیش آمده بیشترین استفاده را کند. عرضه نفت در بورس یک بازی دو سر برد است.

وی افزود: اگر قرار باشد بخش خصوصی سفارش شده انتخاب شوند و خصولتی باشند در روی همان پاشنه می‌چرخد، بخش خصوصی حقیقی باید وارد این چرخه شود و اگر بخش خصوصی همین تعریف دولتی باشد حضور و عرضه‌اش در بورس خیلی نمی‌تواند موثر باشد.

‌این کارشناس حوزه نفت درباره اختیار قرار دادن منابع حاصل از عرضه نفت در بورس برای توسعه میادین نفتی بیان کرد: توسعه میادین به نوعی از نان شب برای ما واجب تر است‌، به طور مثال در میدان نفت پارس جنوبی که یک میدان مشترک است ما مدت‌های زیادی تمام هم و غم را برای برداشت گذاشتیم و بازیابی، افزایش ظریب برداشت، بازیافت و توسعه میادین را مد نظر قرار ندادیم، بنابراین از کشور همسایه که در این زمینه‌ها با ما مشترک است، عقب ماندیم.

جامع اصل گفت: قطر ٣٠ سال پیش کار را در پارس جنوبی قرار کرد و ما از ٢٠ سال قبل دست به کار شدیم بنابراین ما دلخوش به این بودیم که برداشت ما به قطر می‌رسد و حتی جاهایی برداشت ما از آنها جلو تر رفت درحالی که قطر اندیشمندانه‌تر به موضوع نگاه کرد و فکر این را داشت که با کاهش فشاری که به وجود می‌آید باید فکر اساسی کند، در این شرایط قطر قراردادهای خاصی منعقد کرد.

وی ‌بیان کرد: ما برای توسعه میادین هیچ سرمایه‌گذاری خاصی نکردیم و این‌ها همه درحالی است که گفته می‌شود تقریبا تا سال ١۴٠۴ سالی یک فاز فشار کاهش تولید خواهیم داشت، ‌اگر ما درحال‌حاضر از ٢۴ فاز ٧٠٠ میلیون متر مکعب در روز تولید می‌کنیم، سالی ٢٨ میلیون متر مکعب تقریبا کاهش تولید خواهیم داشت و این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

جامع اصل تاکید کرد: تا ۴ سال آینده تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی به ٣۵٠ میلیون متر مکعب می‌رسد و تقریبا نصف چیزی که درحال‌حاضر تولید می‌شود، تولید خواهد شد و این امر زنگ خطر بزرگی است که باید هرچه سریع‌تر شرایطی را فراهم کنیم که در توسعه میادین کلی کشور سرمایه‌گذاری شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید