دو گزینه نهایی رقابت بر سر نخست‌وزیری انگلیس

    کد خبر :925974

رسانه‌های انگلیس گزارش داده‌اند «ریشی سوناک» و «لیز تراس» به عنوان دو گزینه نهایی رقابت بر سر نخست‌وزیری انگلیس انتخاب شدند.

در انگلیس پس از استعفای نخست‌وزیر، اعضای حزب حاکم در پارلمان در میان خود در چند نوبت رأی‌گیری کرده و از میان چند نامزد، یکی را انتخاب می‌کنند. در این میان، نخست‌وزیر تا زمان انتخاب جانشینش، به کار خود ادامه خواهد داد.

در دور اول این رأی‌گیری که چهارشنبه گذشته بین ۸ نامزد انجام شده بود، سوناک به‌عنوان وزیر خزانه‌داری سابق دولت «بوریس جانسون» با ۸۸ رأی صدرنشین شد. پس از او «پنی موردانت» وزیر دفاع سابق با ۶۷ رأی و «لیز تراس» وزیر امور خارجه به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

این رأی‌گیری‌ها در چند دور دیگر ادامه یافت تا در رأی‌گیری امروز با حذف «پنی موردانت» تنها ریشی سوناک و لیز تراس در گود رقابت باقی بمانند. در رأی‌گیری امروز سوناک ۱۳۷ رأی و تراس ۱۱۳ رأی به دست آورد.

نتیجه انتخاب میان این دو نفر روز ۵ سپتامبر اعلام خواهد شد. در آن تاریخ مشخص خواهد شد که آیا برای نخستین بار یک فرد انگلیسی-آسیایی رهبری انگلیس را به دست خواهد گرفت یا این وظیفه برای سومین بار به عهده یک سیاستمدار زن خواهد بود.

– ریشی سوناک وزیر خزانه‌داری سابق دولت جانسون و اولین مقام ارشد دولت او بود که پس از لو رفتن دروغی که نخست‌وزیر درباره ارتقای مقام یک متهم رسوایی اخلاقی گفته بود، استعفای خود را اعلام کرد.

جانسون پس از جان به در بردن از رسوایی‌های ریز و درشت اخلاقی، بابت همین دروغی که به اعضای کابینه خود گفته بود مجبور به استعفا شد. پس از شیوع گسترده ویروس کرونا در انگلیس، سوناک بسته‌های کمک اقتصادی گسترده‌ای را فراهم کرد و همین امر باعث شد به محبوب‌ترین وزیر دولت جانسون تبدیل شود. با این حال بحران اقتصادی ناشی از جنگ در اوکراین، طی ماه‌های گذشته از مقبولیت کار وی کاسته بود.

دیگر نامزد این رقابت، لیز تراس است. او وزیر امور خارجه سابق دولت فعلی انگلیس است که به اتخاذ مواضع تند علیه روسیه، چین و ایران معروف است.

او به‌طور علنی و برخلاف بسیاری از همتایان غربی خود اعلام کرده که روسیه باید در جنگ اوکراین شکست بخورد. او که از حامیان لغو پروتکل ایرلند شمالی به‌عنوان یکی از بندهای توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است اعلام کرده تنها نامزد انتخاباتی است که تجربه اتخاذ «تصمیمات سخت» را داشته است.

تراس که اعلام کرده یک محافظه‌کار است و مانند یک محافظه‌کار دولت را اداره خواهد کرد، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره علت عدم همراهی با استعفای بیش از پنجاه مقام ارشد دولت جانسون گفته: «من فردی وفادار هستم. من به بوریس جانسون وفادار هستم».

بوریس جانسون که اعلام کرده تا زمان مشخص شدن جانشین در سمت خودش باقی خواهد ماند روز سه‌شنبه آخرین نشست کابینه خودش را برگزار کرد.

جانسون در جلسه روز سه‌شنبه از جانشین بعدی‌اش خواست «به آمریکا نزدیک بماند»، از اوکراین حمایت کند و به حمایت از «آزادی و دموکراسی» در هر نقطه از دنیا بپردازد.

او همچنین خواستار کاهش مالیات و کاستن از بوروکراسی اداری شد و در ادامه در اظهاراتی که احتمالاً به نحوه جنجال‌های ایجادشده علیه دولتش اشاره داشت تصریح کرد: «و فراتر از همه چیز به یاد داشته باشید این توییتر نیست که مهم است، بلکه مردمی که ما را به اینجا رساندند مهم هستند.»

ریشی سوناک که از نگاه بسیاری از کارشناسان شانس نخست را برای تصدی سمت نخست‌وزیری به عهده دارد از برنامه‌ای رونمایی کرده که هدفش تبدیل کردن انگلیس به یک کشور مستقل در زمینه انرژی است.

فارس/

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید