دلیل سقوط بالگرد وزیر ورزش مشخص شد

  • ورزشی
  • شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۲۲:۴۶
    کد خبر :994050

 حسن رضایی فر با اشاره به استقلال تیم بررسی سانحه یادآور شد:  بالگرد MIL.171 هلال احمر به هنگام انتقال وزیر ورزش و جوانان و هیئت همراه از شهرستان رابر کرمان به شهرستان بافت در مورخه 1401/12/4 دچار سانحه شد.

وی افزود: این بالگرد به علامت ثبت و نظارت سازمان هواپیمایی کشوری نبوده ولی بدلیل ماهیت غیرنظامی پرواز، با استناد به آئین نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی غیرنظامی مصوب هیئت دولت، بررسی سانحه توسط سازمان هواپیمایی کشوری انجام پذیرفت و گزارش آن به مراجع ذیصلاح دولتی و قضایی ارسال شد.

وی تصریح کرد: با توجه به برنامه ریزی وزارت ورزش و جوانان، مقام عالی آن وزارت و هیئت همراه ، در روز چهارشنبه مورخه 1401/12/3 برای انجام ماموریت های محوله به شهر سیرجان در استان کرمان اعزام شده و در انتهای آن روز به شهر کرمان سفر می کنند.

وی بیان کرد: در روز پنجشنبه مورخه 1401/12/4، با درخواست مسئولین استان کرمان به منظور افتتاح و بازدید سایر اقدامات توسعه ای ورزش و جوانان، بالگردی از هلال احمر برای انجام پرواز انتقال وزیر و هیئت همراه در مسیرکرمان- رابر- بافت- ارزوئیه درخواست می شود.

مسافران منظور در این پرواز به ایستگاه عملیاتی جمعیت هلال احمر، در موقعیت جنوب شرقی و خارج از فرودگاه کرمان مراجعه کرده و بالگرد در ساعت 14:10 به وقت محلی از شهرکرمان به مقصد شهر رابر به پرواز در آمده و در ساعت 15:05 در مقصد فرود آمده و بالگرد خاموش شده است.

مدیرکل دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: پس از مراجعه مجدد وزیر و هیئت همراه به بالگرد، تعدادی مسافر به هیئت همراه اضافه شده و نهایتاً بالگرد با مجموع 20 سرنشین (خدمه و مسافر) در ساعت 15:20 به مقصد شهر بافت به پرواز درآمده و بالگرد از سمت شمال شرقی به محدوده ورزشگاه شهرستان بافت نزدیک شده و با مشاهده زمین فوتبال چمن تصمیم به فرود در آن گرفته و به دلیل وجود موانع پروازی و سوله های ورزشی، پس از یک گردش ، تقرب خود را از سمت شمال برای فرود در ورزشگاه شروع کرد، درحالیکه شرایط جوی ، جهت و میزان باد برای پرواز ایمن نبوده است.

 رضایی فر گفت: بالگرد در ارتفاع حدود 10 متری سطح زمین دچار لرزش و انحراف به سمت چپ شده که اظهارات خلبانان نشان می دهد وی اقدام برای کنترل بالگرد کرده ولی موفقیت آمیز نبوده است. مستندات صحنه سانحه نشان می دهد بالگرد پس از گردش به سمت چپ قصد فرود داشته که دچار افت ارتفاع شده و ابتدا ارابه فرود جلوی بالگرد با ضربه شدید به سطح چمن ورزشگاه برخورد کرده و بالگرد به طور نامتعارف به سمت چپ منحرف و پس از برخورد ملخ دم به زمین نامتعادل و دچار سانحه و به صورت واژگون متوقف شده است. در این سانحه یک نفر جان خود را از دست داده و 10 نفر از جمله وزیر ورزش و جوانان بطور جدی مصدوم شده اند.

وی خاطرنشان کرد: در مراحل بررسی سانحه، مشکل فنی در بالگرد یافت نشده و علت وقوع سانحه عامل انسانی(خلبان) عنوان شده است که البته تصمیم گیری های مدیریتی و نبستن کمربند ایمنی مسافران نیز عوامل کمکی بوده اند.

به گفته رضایی فر، نکته ای که درخصوص تعداد سرنشینان مجاز باید عنوان شود این است که بالگرد دارای ظرفیت 22 سرنشین بوده ولی قرار بوده که تعداد 18 نفر سوار بالگرد باشند.

مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری گفت: توصیه های ایمنی درخصوص نحوه بهره برداری وسائل پرنده دولتی و ضرورت بروزرسانی شیوه های بهره برداری بالگردهای هلال احمر به مبادی ذی‌ربط ارسال شده است.

تسنیم/

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید