دلیل خواب آلودگی فصل بهار چیست؟

    کد خبر :988217
خستگی بهاری

وقتی بهار از راه می‌رسد، پرتوهای خورشید بدن را گرم می‌کند و روحیه شما را بالا می‌برد. بیداری دوباره طبیعت باعث تقویت روحیه می‌شود. اما ما با خستگی بهاری هم مواجهیم. با خستگی بهاری چه کنیم؟

چرا در بهار احساس خستگی می‌کنیم؟

قبل از این‌که بد به دلتان را بدهید، دست نگه دارید. خستگی بهاری، علت‌های زیادی دارد.

1- استرس و خواب

هیچ می‌دانستید از هر دو نفر، یک نفر در این زمان از سال احساس تنبلی می‌کند؟! خستگی، خمیازه‌های بی‌وقفه و مشکل در تمرکز از علائم شایع خستگی بهاری هستند.

طفلی ما! در حالی که در بهار احساس ضعف و خستگی می‌کنیم و به زور خودمان را به اطراف می‌کشانیم، حیوانات و گیاهان، از همیشه پرانرژی‌ترند. ما بیمار نیستیم، فقط در حال گذراندن دوره سازگاری هستیم. یعنی بدن ما فقط به زمان نیاز دارد تا به آرامی از بی‌حالی زمستانی خود خارج شود.

2- کمبود اکسیژن

در زمستان، بیشتر روزهای خود را در داخل خانه می‌گذرانیم، جایی که بدن ما اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند. کمبود اکسیژن، باعث کندی عملکرد بدن و اختلال در گردش خون، کاهش عملکرد و سردرد می‌شود. خمیازه‌های مکرر، به علت کمبود اکسیژن است. بدنمان به ما می‌گوید: «دهانت را باز کن!» تا اکسیژن بیشتری دریافت کنیم.

خمیازه‌های مکرر، به علت کمبود اکسیژن است. بدنمان به ما می‌گوید: «دهانت را باز کن!» تا اکسیژن بیشتری دریافت کنیم.

یک پیاده‌روی کوتاه هر روز به بدن ما نور خورشید و اکسیژن کافی می‌دهد تا بدون خمیازه کشیدن، روحیه خوبی داشته باشیم.

3- به لطف هوای خوب

رگ‌های خونی ما به محض گرم شدن هوا منبسط و با افت آن منقبض می‌شوند، بنابراین بدن دائما مجبور است خود را با این نوسانات وفق دهد. اگر این وفق دادن به اندازه کافی سریع انجام نشود، گردش خون دچار اختلال می‌شود و احساس سرگیجه و ضعف می‌کنیم.
به محض اینکه روزها طولانی‌تر و نور خورشید بیشتر می‌شود، ریتم بیولوژیکی بدن تغییر می‌کند: تنظیمات هورمونی شروع می‌شود و این موضوع بر متابولیسم ما تاثیر می‌گذارد.

4- قدرت هورمون‌ها

هورمون‌ها همه فرآیندهای ضروری بدن مثل خواب، متابولیسم، تندرستی، انرژی، گرسنگی، تشنگی، تولید مثل و رشد را کنترل می‌کنند. وقتی بهار روزهای طولانی‌تر و نور شدیدتر خورشید را به همراه می‌آورد، غدد تیروئید، پینه‌آل و قشر آدرنال بیشتر کار و تولید هورمون را تسریع می‌کنند.
بدن ما در مواجهه با این تحریک، شروع به پاکسازی بهاری می‌کند، سلول‌ها تجدید و سیستم ایمنی بدن تقویت می‌شود. جالب اینجاست که کودکان و نوجوانان در فصل بهار سریع‌تر رشد می‌کنند.

5- روز، شب، سروتونین و ملاتونین

وقتی از خستگی بهاری صحبت می‌کنیم، پای دو هورمون در میان است: سروتونین؛ هورمون شادی و ملاتونین؛ هورمون خواب.
سروتونین در ریتم خواب و بیداری، تندرستی، احساس رضایت و انرژی شما نقش دارد. در شب و زمانی که هوا تاریک است، بدن سروتونین را به ملاتونین تبدیل می‌کند که باعث کنترل چرخه خواب و بیداری و عملکردهای بدن است.
در بهار، روزها طولانی‌تر و اشعه‌های خورشید قوی‌ترند. پس بدن باید به افزایش تولید سروتونین و کاهش همزمان تولید ملاتونین عادت کند. وقتی احساس خستگی کردید، کمی استراحت کنید تا بدنتان کم‌کم ساعت داخلی ریتم خود را پیدا کند.

چطور با خستگی بهاری مقابله کنیم؟

برای مقابله با خستگی بهاری، این کارها را امتحان کنید:

1- کربوهیدرات‌های نجات‌بخش!

بر اساس تحقیقات، افرادی که در بهار خسته می‌شوند، اغلب سطح سروتونین پایینی دارند. بهتر است این راهکارها را امتحان کنید:
برای اینکه سروتونین به مقصد برسد و خلق و خوی خوب شما را فعال کند، لازم است سطح قند خون شما آرام‌آرام بالا برود. اگر کربوهیدرات نخورید این اتفاق نمی‌افتد.

2- غذاهای غنی از کربوهیدرات‌های پیچیده بخورید!

کربوهیدرات‌های پیچیده میوه‌ها و غلات کامل، سطح قند خون را به تدریج افزایش می‌دهند و به ثابت نگه داشتن آن کمک می‌کنند.

3- موز خستگی بهاری را برطرف می‌کند؟

بله! موز با خستگی مقابله می‌کند، اما چیزی که واقعا به آن نیاز دارید پیاده‌روی است، نه خوراکی‌هایی مثل موز، آناناس، آووکادو، انجیر، خرما، کشمش، سیب، آلو، آجیل و گوجه‌فرنگی.
پیاده‌روی سریع باعث افزایش تولید سروتونین و ایجاد اثرات مثبت می‌شود.

4- با خوراکی‌ها با خستگی بهاری مبارزه کنید

در پایان زمستان، ما با کمبود آهن، منیزیم، سلنیوم، روی، کلسیم و پتاسیم و همچنین کمبود ویتامین‌های B، C و E مواجهیم.
این اتفاق مسبب مشکلات گردش خون، خستگی، بی‌حالی و سردرد است. کمبود ویتامین‌های B1 و B6 باعث کاهش سروتونین و بدخلقی و افزایش حساسیت به درد می‌شود. این ویتامین‌ها در جوانه گندم و گندم کامل وجود دارند.
برای مقابله با خستگی بهاری، این مواد را مصرف کنید: غذاهای غنی از ویتامین‌ها و نمک‌های معدنی، غلات کامل (جوانه گندم)، پنیر، برنج قهوه‌ای، سیب‌زمینی، ماکارونی و مقدار زیادی میوه و سبزیجات.
برای اینکه روز خود را عالی شروع کنید، یک کاسه سرشار از دانه‌های غنی از مواد مغذی، ماست ساده و میوه‌های تازه مصرف کنید.

5- بی‌حالی را از خود دور کنید

برای اینکه در بهار احساس خوبی داشته باشید، باید انرژی خود را بازیابی کنید.
صبح به موقع از خواب بیدار شوید. دست‌ها، پاها و پشت خود را کشش بدهید و نفس بکشید. این حرکات مفاصل شما را تسکین می‌دهد و باعث انعطاف‌پذیری آن‌ها می‌شود. با انجام این کار، جریان خون خود را حتی قبل از بلند شدن از رختخواب تحریک می‌کنید.
یکی از بهترین کارها دویدن در بیرون از خانه است، اما اگر نشد می‌توانید در حالی که پنجره اتاقتان را باز گذاشته‌اید، چند حرکت ورزشی انجام دهید.

خلاصه

مهم‌ترین علت خستگی بهاری، تطبیق شرایط بدن با فصل است. برای مقابله با آن کربوهیدرات مصرف کنید، پیاده‌روی را در برنامه‌هایتان قرار دهید و هر وقت خسته شدید، استراحت کنید تا بدنتان با شرایط منطبق شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید