دلیل اصلی سکته مغزی چیست؟

    کد خبر :905010

یکی از مرگ‌بارترین اختلالاتی که حتی در صورتی که به فوت فرد منجر نشود فرد را با عوارض خطرناکی روبرو می کند سکته مغزی است. سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که خون رسانی به قسمتی از مغز با اختلال روبرو شده و متوقف خواهد شد، بنابراین این قسمت از مغز دیگر نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را طی کند دلیل اصلی سکته مغزی، بسته شدن یا پارگی رگ‌های خون رسان به مغز است. با این وجود با شناسایی سریع سکته مغزی روند درمانی تسریع شده و جان بیمار نجات پیدا خواهد کرد.

در بیشتر مواقع علائم سکته مغزی بسیار سریع و ناگهانی ایجاد می شود. با این حال یکی از علائم سکته مغزی می تواند لبخندی باشد که فرد در چهره دارد، به گفته سرویس سلامت همگانی انگلیس به دلیل این که بخش‌های مختلف مغز مسئولیت کنترل بخش‌های مختلف بدن را بر عهده دارند، علائم سکته مغزی به بخشی از مغز که درگیر شده است ارتباط دارد.

از علائم اصلی سکته مغزی فلج شدن است که می‌تواند هر قسمت از بدن را درگیر کند. به عنوان نمونه، بر اساس تحقیقات افرادی که با سکته مغزی مواجه می‌شوند در زمان لبخند زدن نیمی از بخش دهانشان افتادگی پیدا کرده و قادر نیستند به صورت طبیعی و کامل عضلات صورتشان را کنترل کنند، به طور خاص فلج ناشی از سکته مغزی معمولا یک عضو از بدن را درگیر می‌کند.

بر اساس گفته های متخصصان تلاش کنید هر دو دست خود را به صورت همزمان بالا نگاه دارید. چنانچه یکی از دستانتان می‌افتد و قادر نیستید آن را در هوا نگه دارید به احتمال زیاد دچار سکته مغزی شدید.

با اعلام دانشمندان انگلیسی، علائم زیر شایع ترین نشانه‌های وقوع سکته مغزی است:

۱- افتادگی یک طرفه صورت تا جایی که که فرد قادر به لبخند زدن نیست. فلج یک طرف صورت می‌تواند با درگیر کردن دهان و چشم‌ها موحب افتادگی آن‌ها شود.

۲- فرد نمی تواند هر دو دست خود را به صورت همزمان بلند کند. ضمن این که احتمال دارد در یکی از بازو‌ها و دستان خود احساس بی حسی یا ضعف پیدا کند.

۳- فرد در تکلم خود با مشکل مواجه می‌شود. صحبت هایش گنگ و نامفهوم است و یا قادر به تلفظ صحیح کلمات نیست. وی همچنین به احتمال زیاد از درک سخنان دیگران عاجز باشد.

۴- گیجی، مشکلات تعادلی، مشکل در عمل بلع، سردرد شدید و ناگهانی، و از دست دادن هوشیاری نیز از علائم کمتر شایع سکته مغزی می‌تواند باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید