دلار نزولی شد ولی خبری از کاهش قیمت ها در دیجی کالا نیست / مسئول نظارت بر قیمت هایی که بالا می رود ولی پایین نمی آید کیست؟

    کد خبر :760081

با تشدید تحریم ها و برخی سیاست های اعمالی در بازار ارز، در هفته های اخیر شاهد آن بودیم که نرخ ارز روندی صعودی گرفت و به صورت مشخص قیمت دلار در تاریخ 23 مهرماه به رقم 31 هزار و 500 تومان نیز رسید؛ رویه ای که برخی مراکز فروش آنلاین و حضوری را ترغیب کرد تا قیمت کالا و خدمات خود را لحظه ای افزایش دهند.

به گزارش «بازتاب»، اگر چه در ایامی که نرخ ارز و به ویژه دلار روندی صعودی پیدا می کند، اکثر مراکز ارائه کالا و خدمات به سرعت اقدام به افزایش قیمت های خود می کنند، اما در روزهایی که این روند (نرخ ارز) معکوس می شود، دیگر خبری از کاهش قیمت ها نیست.

در روزهای گذشته نیز که جامعه و اقتصاد کشور تحت تأثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود، ما شاهد آن بودیم که نرخ دلار پس از یک رشد شارپی، با اعلام نتایج نهایی انتخابات و پیروزی جو بایدن در انتخابات، روندی کاهشی به خود گرفت و از قیمت 31 هزار و 500 تومانی که در روز 23 مهر به آن رسیده بود تا 24 هزار و 370 تومان در روز 18 آبان ماه کاهش یافت.

در این میان اگرچه در ایام افزایش قیمت دلار بسیاری از مراکز ارائه کالا و خدمات قیمت ها را به شدت افزایش دادند، ولی با نزولی شدن نرخ ارز و به ویژه قیمت دلار، دیگر اقدام به کاهش قیمت هایشان نکردند و از قرار معلوم بنایی برای انجام این مهم نیز ندارند.

به صورت مشخص و در این رابطه می توان به مرکز فروش آنلاین «دیجی کالا» اشاره کرد که از چنین الگویی تبعیت کرد و حالا در فضای مجازی اعتراضاتی نیز در رابطه با نوع برخوردش با افزایش و کاهش قیمت دلار پیش آمده است.

بررسی برخی کالای دیجیتال عرضه شده برای فروش در این مجموعه فروشگاهی و مقایسه آن در مراکز فروش مشابه نشان می دهد که دیجی کالا بر خلاف رقبا همزمان با کاهش نرخ ارز اقدامی برای کاهش قیمت ها انجام نداده است.

مقایسه قیمت لب تاپ در دیجی کالا و سایر فروشگاه های اینترنتی

اختلاف قیمت 23 میلیون تومانی 

 

مقایسه قیمت لب تاپ در دیجی کالا و سایر فروشگاه های اینترنتی

اختلاف قیمت  500 هزار تومانی

 

مقایسه قیمت گوشی موبایل در دیجی کالا و سایر فروشگاه های اینترنتی 

اختلاف قیمت بیش از 100 هزار تومانی

همانطور که اشاره شد این رویه و عدم تمایل دیجی کالا مورد اعتراض کاربران فضای مجازی نیز قرار گرفته است. به طور مثال در این باره یکی از کاربران که از مشتریان دیجی کالا نیز هست، به نظر اعتراضی خود خطاب به مدیران سایت اشاره کرده است که دیجی کالا از انتشار این نظر علی رغم محترمانه بودن امتناع کرده و پاسخ قانع کننده ای در این باره به وی نداده است.

در ادامه و در قالب تصویر به نظر این کاربر سایت دیجی کالا که ناظر بر چرایی عدم کاهش قیمت ها علی رغم کاهش نرخ ارز است و واکنش اپراتورهای سایت به نظر وی اشاره می شود.

فارغ از آنچه مورد اشاره قرار گرفت، در بازار کشورمان این رویه چندان جدید و صد البته عجیب نیست. با این همه این پرسش مطرح است که چرا نهادهای نظارتی و متولیان نظم و انضباط بازار کشور هیچگاه در برابر چنین رویه ای برخورد قاطع و بازدارنده ای به عمل نمی آورند؟

 

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. سبزی گفت:

    مسئول عمه من است. خب معلوم است اگر در این سالها بجای واردات کامپوتر و موبایل، مجبور میشدند که کارخانجات اصلی تولیدی کامپیوتر و موبایل را از چین وارد ایران نماید، اکنون وضعیت این نبود. و برای جلوگیری از فساد، مدیریت کارخانه و نام محصول همگی در اختیار کمپانی اصلی باشد و مدیران ایرانی نباشند. فقط مهندسان و کارگران و قطعه سازان ایرانی باشند.

دیدگاهتان را بنویسید