دستورالعمل فروش متری مسکن در سازمان بورس تصویب شد

    کد خبر :1025511
فروش متری مسکن سازمان بورس

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از تصویب دستورالعمل فروش متری مسکن در آینده نزدیک خبر داد و گفت: از ابتدای پارسال تاکنون ۴۸ میلیون نفر سود‌های رسوبی خود را دریافت کرده‌اند و میزان سود‌های رسوبی کاهش چشمگیری داشته است.

مجید عشقی امروز (یکشنبه) در نشستی خبری اظهار کرد: به روز رسانی برنامه راهبردی سازمان سه هدف اصلی از جمله حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، ارتقای اثر بخشی و کارایی نظام نظارتی و تسهیل‌گری تامین مالی، تشکیل سرمایه و مدیریت ریسک دارد.

وی افزود: در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران به دنبال تنوع بخشی به روش‌های سرمایه‌گذاری است و سعی کردیم در دو سال گذشته بیشتر از گذشته به این موضوع بپردازیم و به راه‌اندازی ابزار‌های سرمایه‌گذاری در مسکن توجه ویژه کردیم. همچنین سه صندوق اهرمی تا کنون توانسته‌اند ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه جذب کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: صندوق املاک و مستقلات راه‌اندازی شد و در سه ماه گذشته پیش فروش متری و دستورالعمل سلف مسکن آماده شد و تا یک هفته روی سایت است و تا هفته آینده پس از جمع‌بندی نهایی در اولین جلسه هیات مدیره تصویب خواهد شد. یکی از ابزار‌های خوب برای بخش عرضه مسکن است.

عشقی گفت: افزایش کیفیت خدمات به سرمایه‌گذاران بود و همانطور که مستحضرید در دو سال گذشته حدود ۲۰۶ مجوز برای نهاد‌های مالی صادر شده است و تعداد این نهاد‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری به بیش از ۱۰۰۰ شرکت رسیده و تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز به بالای ۴۰۰ صندوق رسید.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به برداشته شدن صف‌های طولانی پیش روی سرمایه‌گذاران و شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای دریافت مجوز، اضافه کرد: سازمان بورس همواره جزو دستگاه‌های پیش رو در زمینه اتصال به درگاه صدور مجوز‌های دولت بود. همچنین در زمینه حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران از سال ۱۴۰۱ همه سود‌ها از طریق سجام انجام می‌شود و نیازی به انجام این کار از طریق بانک‌ها نیست.

عشقی اظهار کرد: بیش از ۳۶ میلیون نفر سود‌های رسوبی در سال گذشته و در شش ماهه نخست امسال بیش از ۱۲ میلیون نفر سود رسوبی‌اشان را دریافت کرده‌اند. از سوی دیگر شاهد کاهش مدت زمان واریز سود سهامداران از هشت ماه به چهار ماه هستیم.

وی به ارتقای اثر بخشی و کارایی نظام نظارتی به عنوان دومین هدف به روز رسانی برنامه راهبردی اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای بند ج ماده ۳۶ قانون احکام دائمی کشور پس از ۱۳ سال به زودی تخلفات مدیران بازار سرمایه با شفافیت افشا خواهد شد. همچنین در این زمینه و در جهت سوت زنی رسانه‌ها و برای افزایش نظارت بر بازار سرمایه پاداش نقدی در نظر گرفته و به دنبال افزایش آن هستیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تسهیل‌گری تامین مالی، تشکیل سرمایه و مدیریت ریسک را یکی دیگر از اهداف به روز رسانی برنامه راهبردی سازمان دانست و افزود: در این راستا به دنبال افزایش روند انتشار اوراق تامین مالی بخش غیردولتی هستیم و همچنین تا الان ۱۷۰ هزار میلیارد تومان مجوز افزایش سرمایه صادر شده و امیدواریم مجموع افزایش سرمایه و اوراق تا پایان امسال ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار میلیارد تومان برسد.

وی افزود: صندوق توسعه بازار بر اساس رویه‌ای که دارد منابع را مانند منابع خودش سرمایه‌گذاری می‌کند و در این مدت هم تغییری در استراتژی این صندوق ایجاد نشده و اگر نیاز باشد مجدد تامین مالی را از بازار انجام خواهد داد.

عشقی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا همچنان مجامع پخش آنلاین ندارند یا در پلتفرم‌های فیلتر شده برگزار می‌شود، این روز‌ها بورس چرا حال خوبی ندارد، اظهار کرد: درباره مجامع باید گفت که با کمک اصحاب رسانه باید بخش ناشران سازمان باید به این موضوع رسیدگی کند و در پلتفرم‌هایی پخش آنلاین شود که قابلیت دسترسی راحت داشته باشد.

درباره بازار سرمایه حال و روز خیلی خوبی ندارد، اما مثبت یا منفی بودن بازار به سازمان ارتباطی ندارد و در این زمینه و مثبت شدن بازار وظیفه‌ای نداریم و باید ابزار‌های مختلفی را ایجاد کنیم. از آنجا که بعد از تحمل تورم‌های بالا برخی از این اتفاقات در بازار سرمایه قابل پیش بینی بود، اما این شرایط گذراست و با توجه به اقدامات اصلاحی که انجام شده، امیدواریم به مرور اعتماد به بازار برگردد.

 ایسنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید