دریافت 3 دوز واکسن، واکسیناسیون کامل خواهد بود

    کد خبر :873181

رئیس بیمارستان شهید بهشتی اردستان اصفهان گفت: تنها راه مقابله با انواع ویروس کرونا واکسیناسیون و زدن ماسک است، در غیر این صورت نمی‌توانیم این ویروس را مهار کنیم و شاید تا یک سال دیگر با این ویروس درگیر باشیم.

به گزارش ایسنا؛ علی صادقی ظهر روز پنجشنبه، ۲ دی‌ماه در کمیته تخصصی کرونای امیکرون که در شبکه بهداشت و درمان اردستان برگزار شد، اظهار کرد: هیچگاه واکسن‌ها در مقابله با یک بیماری نمی‌توانند درمان صد در صد داشته باشند و به همین دلیل مردم باید دو موضوع واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در مواجه با ویروس کرونا جدی بگیرند.

وی تصریح کرد: با مشاهده میدانی از سطح جامعه، متاسفانه عادی‌انگاری شرایط به بالاترین حد خود رسیده است و اجتماعاتی که در دوسال گذشته محدود شده بود، مجددا انجام می‌شود و این موضوعات در وضعیتی که شیوع امیکرون را داریم می‌تواند وضعیت را بار دیگر بحرانی کند.

رئیس بیمارستان شهید بهشتی اردستان با اشاره به ویژگی کرونای اُمیکرون، گفت: اگر شخصی به کرونای امیکرون مبتلا شود خیلی سریع می‌تواند بیش از ۱۰ نفر دیگر را مبتلا کند. بسیاری از بیماران سویه امیکرون بدون علامت هستند و تنها قسمت عمده‌ای علائم خفیف دارند و گرفتگی بینی، عطسه، سرفه متناوب و خشک، کوفتگی بدن و سردرد از علائم واریانت امیکرون هستند، اما این علائم می‌توانند در برخی از افراد به خصوص افراد مسن و افرادی که نقص ایمنی دارند، بیشتر باشد.

صادقی عادی‌انگاری را یکی از دلایل شیوع کرونای امیکرون عنوان کرد و ادامه داد: زمانی که ۴۰ درصد از جامعه از ماسک استفاده کنند سرماخوردگی مهار می‌شود، پس در شرایط فعلی که گزارشی از چرخش فعال ویروس آنفلوآنزا و سرماخوردگی در کشور اعلام نشده، هر علامت مشابه این بیماری‌ها، باید کرونا تلقی شود.

رئیس بیمارستان شهید بهشتی اردستان با بیان اینکه احتمال دارد تا یک سال دیگر درگیر ویروس کرونا باشیم، تاکید کرد: تنها راه مقابله با انواع ویروس کرونا، واکسیناسیون و زدن ماسک است در غیر این صورت نمی‌توانیم این ویروس را مهار کنیم.

دریافت سه دوز واکسن، واکسیناسیون کامل خواهد بود

همچنین رئیس مرکز بهداشت اردستان گفت: متاسفانه گزارشاتی مبنی بر ورود امیکرون به کشور تایید شده است، اما این ورود دور از انتظار نبود، چرا که وقتی یک سویه جدید ایجاد می‌شود به دلیل ارتباطاتی که وجود دارد به هر طریقی منتقل خواهد شد، به ویژه در خصوص سویه امیکرون که واگیری بسیار بالاتری نسبت به سویه اولیه کرونا دارد.

رضا اشرفی تصریح کرد: وزارت بهداشت اعلام کرده همه افراد بالای ۱۸ سال باید مبادرت به دریافت دوز سوم با سه ماه فاصله از دوز دوم داشته باشند و توصیه ما به همه همشهریان همین است که واکسیناسیون خودشان را کامل کنند و بدانند که واکسیناسیون کامل دریافت ۲ دوز واکسن نیست، بلکه دریافت ۳ دوز واکسن به معنای واکسیناسیون کامل خواهد بود.

وی با بیان اینکه با توجه به وضعیت کرونای امیکرون افرادی که دو دوز واکسن کرونا را دریافت کردند، تنها ۳۰ درصد ایمنی در مقابل کرونای امیکرون دارند و ۷۰ درصد آماده دریافت این ویروس هستند، گفت: افرادی که دوز سوم کرونا را دریافت کنند بیش از ۸۰ درصد ایمنی در مقابل کرونای امیکرون دارند.

رئیس مرکز بهداشت اردستان با اشاره به اجرای محدودیت‌های هوشمند در سطح شهرستان، خاطرنشان کرد: ادارات شهرستان موظف هستند تنها به شهروندانی خدمات ارائه کنند که واکسن کرونا دریافت کرده باشند.

اشرفی با بیان اینکه حضور دانش‌آموزان، دانشجویان و کادر آموزشی و اداری مراکز در کلاس درس منوط به دریافت دو دوز واکسن است، گفت: در شهرستان اردستان از مجموع ۳۳۲۲ نفر، افرادی که بین ۱۲ تا ۱۸ ساله هستند، تعداد ۲۷۰ نفر واکسن کرونا نزدند که از این تعداد ۱۰۶ نفر دانش‌آموز هستند. کادر آموزشی موظف هستند از ورود این تعداد به فضای آموزشی جلوگیری کنند.

وی با اشاره به استقبال مردم برای دریافت نوبت سوم واکسن کرونا گفت: مراکز تزریق واکسن کرونا از روز شنبه به دو شیفت صبح و عصر افزایش پیدا خواهد کرد تا در امر واکسیناسیون سهولت بیشتری شود.

ساکنین بخش زواره بیشترین واکسن را دریافت کردند

رئیس مرکز بهداشت اردستان با اشاره به آمار واکسیناسیون در سه بخش شهرستان اردستان گفت: جامعه هدف شبکه بهداشت در بخش مهاباد ۵۶۶۰ نفر است که تاکنون ۹۲ درصد نوبت اول، ۸۲ نوبت دوم و ۹ درصد نوبت سوم واکسن را دریافت کردند.

اشرفی اضافه کرد: همچنین در بخش مرکزی حدود ۱۰۵۰۰ نفر در بخش اول باید واکسن بزنند که ۹۳ درصد آنها نوبت اول، حدود ۸۲ درصد نوبت دوم و ۱۳ درصد نوبت سوم و در بخش دوم تعداد ۸۶۶۳ نفر جامعه هدف هستند که ۹۲ درصد نوبت اول و حدود ۸۲ درصد نوبت دوم و ۱۴درصد نوبت سوم را دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد از جامعه هدف در روستاهای بخش زواره واکسن دریافت کرده‌اند، گفت: همچنین حدود ۸۹ درصد از این افراد نوبت دوم واکسن و ۲۳ درصد نوبت سوم واکسن خود را دریافت کرده‌اند و این بیشترین آمار واکسن شهرستان است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید