درمان آفتاب سوختگی با گیاهی شیرین

    کد خبر :887604
درمان آفتاب سوختگی با گیاهی شیرین

یک کارشناس ارشد گیاهان دارویی گفت: برای درمان آفتاب سوختگی، کافی است یک فنجان دمنوش شیرین بیان را با یک فنجان آب خیار تازه ترکیب کنید و بر روی پوست آسیب دیده بمالید.

مینو طالبی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: شیرین‌بیان گیاهی است چند ساله و دارای ساقه‌ای به طول یک متر که در نواحی معتدل تا ارتفاع دو متر می‌رسد.

وی عنوان کرد: ازجمله خواص شیرین‌بیان می‌توان به مدر و عرق‌آور بودن، برطرف کننده سرفه و ورم معده، تسکین دهندگی تنگی نفس، درمان سوء هاضمه، برطرف کنندگی زخم و التهاب دهان، از بین برنده نفخ شکم و … اشاره کرد.

طالبی ادامه داد: همچنین شیرین بیان برای درمان برخی از زخم‌های گوارشی، بهبود عملکرد غدد فوق کلیوی و برای کاهش نشانه‌های سندرم پیش از قاعدگی کاربرد دارد و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی با اشاره به این‌که استفاده از ماسک شیرین‌بیان، به کاهش لکه‌های پوستی کمک کرده و باعث روشن شدن و سفیدی پوست صورت می‌شود، افزود: دم کرده ریشه این گیاه برای برطرف کردن التهاب مخاط برونش‌ها و خارج کردن خلط سینه نیز مفید است.

وی با بیان این‌که برای درمان آفتاب سوختگی، کافی است یک فنجان دمنوش شیرین بیان را با یک فنجان آب خیار تازه ترکیب کنید و بر روی پوست آسیب دیده بمالید، عنوان کرد: فلاونوئید‌های موجود در ریشه شیرین بیان، باعث کاهش اکسیداسیون چربی در بدن شده و می‌تواند به لاغری و کاهش وزن نیز کمک کند.

طالبی با اشاره به این‌که برای بهبود بیماری‌های دستگاه گوارش، مانند التهاب یا زخم دیواره معده یا روده و کاهش ریفلاکس معده، می‌توان از چای شیرین بیان کمک گرفت، گفت: نوشیدن روزانه سه فنجان از دم‌کرده یا جوشانده ملایم ریشه این گیاه اثر مدر، ضد التهاب و ضد اسپاسم دارد و می‌تواند لینت بخش ملایمی باشد.

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی با اشاره به موارد منع مصرف شیرین‌بیان مانند دیگر گیاهان دارویی، افزود: مصرف زیاد آن باعث کاهش سطح پتاسیم شده و زنان باردار نباید مقادیر زیادی از این گیاه دارویی را مصرف کنند.

وی با اشاره به این‌که مصرف آن برای بیماران دیابتی ممنوع است، عنوان کرد: مصرف ریشه این گیاه می‌تواند باعث تشدید بیماری‌های کلیوی شده و مصرف دخانیات به همراه آن باعث ایجاد مسمومیت می‌شود.

طالبی تصریح کرد: زیاده‌روی در مصرف، با کاهش سطح پتاسیم خون و افزایش کورتیزول در بدن، باعث بالا رفتن فشارخون بالا شده و ضربان قلب را نیز افزایش می‌دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید