درمان‌های خانگی گوش درد

    کد خبر :928925

بسیاری از افراد در طول زندگی به درد گوش دچار می شوند، این بیماری در صورت خفیف بودن در خانه قابل درمان است اما گوش درد در مدت طولانی می تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

بازتاب- یکی از دردهای آزاردهنده برای انسان، گوش درد است که می تواند به علت عفونت گوش یا آسیب به ناحیه گوش باشد. در بسیاری مواقع گوش درد با روش های خانگی درمان می‌شود. در این مطلب قصد داریم تا درمان‌های خانگی که می تواند گوش درد را تسکین دهد، معرفی کنیم.

علت و علائم گوش درد

گوش درد اغلب اوقات تیز و سوزناک است و ممکن است به علت آسیب‌دیدگی، عفونت، التهاب و تحریک در گوش یا درد رجوعی به وجود بیاید. گاهی این بیماری فقط در یک گوش و یا هر دو گوش اتفاق می‌افتد.

این بیماری که می‌تواند به دلایل زیادی رخ دهد . علائم ریادی نیز دارد، به گزارش صدا و سیما، علائم گوش درد در بزرگسالان شامل درد گوش، کم‌شنواییف ترشح مایعات از گوش است. در صورتی که در کودکان شامل درد گوش، شنوایی خفه، مشکل در واکنش به صدا‌ها، تب، احساس پر بودن گوش، دشواری در خواب، مالش یا کشیدن گوش، گریه کردن یا بیش‌تر از همیشه تحریک‌پذیر بودن، سردرد، از دست دادن اشتها، از دست دادن تعادل می شود.

روش های خانگی درمان گوش درد

درمان های زیادی برای رفع گوش درد در خانه وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

استفاده از کمپرس سرد یا گرم

کمپرس سرد یخ و یا کمپرس دستمال یا حوله گرم هم برای بزرگسالان و هم اطفال قابل استفاده است. کمپرس‌ها را روی گوشی که درد می‌کند به مدت چند دقیقه نگه دارید. بهتر است بدانید که شما می‌توانید ابتدا کمپرس سرد بگذارید و بعد از ده دقیقه کمپرس گرم را جایگزین کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که یخ را به طور مستقیم روی گوش نگذارید که سرمای بیش از حد یخ به گوشتان ضربه بزند. همچنین حوله و دستمال گرم شده آنقدر گرم نباشد که گرمی بیش از حد دستمال به گوش شما آسیب برساند.

بیشتر بخوانید

زنجبیل

زنجبیل به عنوان یک مسکن طبیعی عمل می کند؛ از این رو، برای کاهش درد گوش عمل می کند.آب زنجبیل تازه را بگیرید و 2-3 قطره از آن را داخل گوشی که درد دارد بپاشید.شما همچنین می توانید یک قاشق غذاخوری زنجبیل خرد شده و 2 قاشق غذاخوری روغن کنجد را گرم کنید . این روغن را به صورت خارجی برای درمان گوش بمالید.

روغن زیتون

این موثرترین درمان خانگی برای گوش درد است چیزهایی که شما باید انجام دهید این است که 3-4 قطره از روغن زیتون ولرم را در گوش خود قرار دهید. مطمن باشید که روغن خیلی داغ نباشد، که پرده گوش را می سوزانید. شما همچنین می توانید توپ پنبه ای را در روغن زیتون فرو کنید و آن را در گوش خود قرار دهید. روغن زیتون به عنوان یک روان کننده عمل می کند و گوش را از عفونت ، پاک می کند.

روغن اسطوخودوس

اسانس های روغن ،گوش درد را به طور موثر درمان می کنند.آنها همیشه با روغن حامل استفاده می شوند.10 قطره اسانس روغن درخت چای و اسانس روغن اسطوخودوس را با ¼ فنجان روغن زیتون مخلوط کنید.2-3 قطره از آن را بر روی درد گوش بگذارید.این باعث کاهش التهاب و عفونت می شود .

روغن درخت چای

روغن درخت چای ،دارای خواص ضد التهابی است که درد گوش را درمان می کند .روغن زیتون را در یک تابه حرارت داده و چند قطره از روغن درخت چای را به آن اضافه کنید.مخلوط را خوب تکان دهید.آن را در یک قطره چکان قرار دهید و چند قطره در گوش آسیب دیده بریزید.روغن مایع یا روغن گیاهی می تواند به جای روغن زیتون استفاده شود.

روغن اوکالیپتوس

چند قطره از روغن اوکالیپتوس را در یک کاسه آب جوش مخلوط کنید.یکقاشق چای خوری ویکس را به این مخلوط اضافه کنید.بخار را استشاق کنید، این فشار را آزاد می کند و جرم گوش را از بین می برد و به دلیل خواص ضد التهابی آن، درد می گیرد.

روغن گوتودی

روغن گاتوید دارای خواص ضد التهابی است ،که به کاهش سطح التهاب کمک می کند.1 قاشق چای خوری روغن گاتوید با 3 قاشق چای خوری روغن زیتون مخلوط کنید.این مخلوط را حرارت دهید و سپس اجازه دهید، تا سرد شود.4-5 قطره از آن را در گوش خود قرار دهید.

 روغن ملوین

خواص ضد التهابی مولین ،التهاب را درمان می کند.بدین وسیله درد گوش را نیز درمان می کند.برای درمان درد گوش، گل و جوانه مولین را برای یک یا دو هفته در روغن زیتون خیس کنید.سپس، روغن را صاف کرده و چند قطره از آن را به گوش آلوده وارد کنید تا درمان شود.

آب اکسیژنه 

پراکسید هیدروژن برای سال‌های متمادی به عنوان یک درمان طبیعی برای بیماری گوش استفاده شده است. با استفاده از قطره‌چکان چند قطره پراکسید هیدروژن در گوشتان بریزید. در صورت لزوم، چند ساعت پس از بار اول دوباره این روش را تکرار کنید. آب اکسیژنه توانایی پاک‌کنندگی دارد و به تخلیه مواد گیرکرده در گوش کمک می‌کند.

سیر

سیر دارای خواص آنتی بیوتیک و ضد درد است. سیر را له کنید یا آنرا ریز ریز کنید و چند دقیقه در روغن کنجد حرارت دهید. بعد از اینکه کمی خنک شد، آن را صاف کنید. 2-3 قطره از این روغن را برای درد گوش خود قرار دهید. متناوبا، گل سیر را پوست بکنید و آن را درون گاز استریل بپیچانید و درون گوش خود قرار دهید ،تا از آسیب گوش جلوگیری کند.

قطره­ گوش

قطره ­های گوش می‌­توانند فشار ناشی از مایع و جرم را در گوش کاهش دهند. شما باید دستورالعمل­‌ها را با دقت بخوانید و پیش از استفاده از قطره گوش با پزشک مشورت کنید.

قطره‌­های گوش نمی‌­توانند جایگزین قطره گوش با نسخه­ یا آنتی­‌بیوتیک­‌ها شوند، بنابراین شما باید فقط چند روز از آن­‌ها استفاده کنید. در صورت بازگشت علائم، باید به پزشک مراجعه کنید.

مهم است به‌یاد داشته باشید که نباید از قطره­‌های گوش در کودکانی استفاده کنید که لوله­‌های تهویه (V.T) در گوش آن‌­ها قرار دارد یا دچار پارگی پرده گوش هستند.

برگ انبه

برگ های انبه دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند، که سرعت درمان را افزایش میدهند و باعث کاهش درد گوش می شوند.چند تا از برگ های انبه را بجوشانید و آب آن را بگیرید.چند قطره از این آب را به داخل گوشی که درد میکند، بپاشید.برای به دست آوردن نتایج دلخواه هر شب استفاده کنید.

مکیدن

مکیدن می‌تواند به کاهش فشار در لوله‌های استاش کمک کند و موجب تسکین گوش درد شود. کودکان شیرخوار، ممکن است با شیر خوردن احساس بهبودی بیشتری داشته باشند. بزرگسالان و کودکان می‌توانند از یک آب‌نبات سفت یا قطره‌ی سرفه کمک بگیرند.

یاس هندی

یاس هندی ،دارای خواص ضد قارچ و ضد باکتری فوق العاده است .چند برگ، از این گیاه را له کنید و آب آن را بگیرید.چند قطره از آن را در گوش خود بپاشید ،یا آن را درتوپ پنبه ای خیس کنید و آن را چند دقیقه در گوش خود قرار دهید.

پیاز

خواص ضد عفونی کننده پیاز، به سرعت به درد گوش کمک می کند. پیاز را رنده کنید تا آبش بیرون بیاید. چند قطره از این آب پیاز را در گوش خود قرار دهید. شما همچنین می توانید کمی از آب پیاز را برای نتیجه گیری بهتر گرم کنید. شما همچنین می توانید گوشبند پیاز را تهیه کنید. نیمی از یک پیاز را حرارت داده و آن را روی گوش آسیب دیده نگه دارید. خواص ضد میکروبی روغن پیاز التهاب را کاهش می دهد و گرمای آن، موجب آرامش گوش می شود.

 تمرین‌های ورزشی 

گاهی با انجام حرکات ورزشی گردن فشار موجود در کانال گوش کمتر می‌شود و شدت درد گوش کاهش می‌یابد.

اگر شما قصد انجام حرکات ورزشی گردن دارید؛ اینگونه عمل کنید:

– سعی کنید هر دو پا را روی زمین بگذارید
– به آرامی گردن خود را بچرخانید و سر خود را به سمت راست و سپس چپ به آرامی بچرخانید. به صورتی که سرتان به موازات شانه‌هایتان قرار بگیرد
– شانه‌های خود را بالا بیاورید و به آرامی شانه هر طرف را به گوش همان طرف برسانید.
شما همچنین می‌توانید با استفاده از انگشتان خود، گوش و اطراف گوش را به آرامی ماساژ دهید.

نعناع

هر دو آب نعناع و روغن را می توان برای بهبود درد گوش استفاده کرد.نعناع دارای ویژگی ضد التهابی است، که التهاب را آرام می کند .چند تا از برگ های نعناع را له کنید و آب آن را بگیرید.2-3 قطره از این آب را داخل گوش خود بریزید.یا روغن نعناع را در خارج از گوش قرار دهید.مطمئن شوید که هیچ قطره ای به داخل گوش نریزد.

 شیرین بیان

گیاه شیرین ییان را در کره حرارت قرار دهید.این خمیر باید به صورت خارجی روی گوش آسیب دیده استفاده شود.به علت خواص ضد التهابی آن، باعث کاهش سریع گوش درد مزمن می شود.

شیر مادر

شیر مادر دارای خواص ضد میکروبی است. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که شیر مادر براساس میکروب‌هایی که کودک در معرض ان قرار دارد تغییر می‌کند. این بدان معناست که شیر مادر در نوزادان موثر است. اما برخی منابع اظهار داشته‌اند که شیر مادر حتی ممکن است به بزرگسالان نیز کمک کند. در نوزادان شیرخوار و همچنین در کودکان و بزرگسالان، استفاده موضعی از شیر مادر نیز، می‌تواند موثر باشد. خوشبختانه این کار، اگر فایده‌ای نداشته باشد دست کم ضرری هم ندارد. افراد می‌توانند چند قطره شیر مادر را در گوش بریزند و هر چند ساعت یکبار در صورت لزوم تکرار کنند.

سرکه سیب و آب

تحقیقات ثابت کرده اند سرکه رقیق شده برای درمان عفونت گوش موثر است . سرکه سیب و آب را با الکل مخلوط کنید و چند قطره از آن را در گوش خود قرار دهید. این روش به درستی درمان می کند اگر 2-3 بار در روز تکرار شود.

عسل

عسل در طبیعت گرم است.این می تواند به آرامی در خارج از کانال گوش به کار برده شود.برای این منظور، می توانید از عسل خام یا محلی یا مانوکا استفاده کنید.خواص ضد التهابی آن برای درمان گوش درد مفید است.

اکیناسه

اکیناکوزید موجود در اکیناسه به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل می کند . این سیستم بدن را با نگه داشتن عفونت در خلأ مصون نگه میدارد.این به همان اندازه در درمان عفونت گوش اثر می گذارد .

گیاه سداب

ساقه آنرا در پارچه پنبه ای بگذارید و آن را در گوش برای کاهش درد قرار دهید .

گیاه خرفه

شما می توانید از این گیاه تازه به صورت خارجی برای درمان گوش درد استفاده کنید.این گیاه دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی است .

فشار نیاوردن به گوش هنگام خواب

بعضی از مدل‌های خوابیدن باعث تشدید درد گوش در هنگام عفونت می‌شوند، درحالی که بعضی دیگر باعث تسکین درد می‌شوند. هنگام خواب گوشی که عفونت کرده را روی بالش قرار ندهید.در این حالت اگر در گوش آب جمع شده باشد راحت‌تر خارج می‌شود.

هم‌چنین می‌توانید هنگام خواب سر خود را با قرار دادن بالش اضافی در موقعیت بالاتری قرار دهید. این حالت نیز به خشک شدن سریع‌تر گوش کمک می‌کند.

تربچه

تربچه حاوی اسید های فنلی است که خواص آنتی بیوتیک و ضد التهابی دارند ،و کمک می کند تا از عفونت خلاص شوید .چند تا از تربچه ها را له کنید و آن را در روغن خردل گرم کنید.اجازه دهید تا سرد شود، سپس صاف کنید.چند قطره از این روغن را در گوش خود قرار دهید.

نمک

چهار یا پنج تا قاشق غذا خوری نمک را در یک ماهی تابه حرارت دهید، تا قهوه ای شود.یک پارچه تمیز را بردارید و نمک را روی آن بپاشید.آن را روی گوش آلوده قرار دهید.اگر هر روز آن را برای 2-5 دقیقه روی گوش قرار دهید، قطعا درد را کاهش خواهد داد.

دارچین

دارچین خواص ضد التهابی دارد که به درمان گوش درد کمک می کند.کمی پودر دارچین را بردارید و آن را با روغن زیتون گرم کنید.اجازه دهید برای چند ساعت سرد شود و سپس آن را صاف کنید.برای رها شدن از درد ،از این روغن به عنوان قطره گوش استفاده کنید.

 میخک

میخک را لای یک پارچه پنبه ای بپیچید و آن را در گوش قرار دهید، تا از آسیب دیدن گوش خلاص شوید.

برگ های ریحان

برگ های ریحان در طبیعت ضد باکتری هستند و به دفاع در برابر باکتری ها کمک می کنند.چند تا برگ ریحان را بردارید و آنها را له کنید و آب آنها را بگیرید.2-3 قطره از این آب را در گوش آلوده قرار دهید.

ماساژدرمانی

اگر عادت به ماساژ دارید، متوجه می‌شوید همانگونه که ماساژ درد کمر را رفع می‌کند باعث تسکین گوش درد نیز می‌شود.

در سال ۱۹۹۶ میلادی روی ۴۶ کودک پنج ساله و کوچکتر تحقیقی انجام شد، نتایج تحقیق حاکی از آن است که ۹۳ درصد آن‌ها پس از ماساژدرمانی رو به بهبود رفته‌اند و ۴۳ درصد نیز تنها پس از یک یا دو جلسه ماساژدرمانی احساس بهتری داشته‌اند.

دانه های کروم

روغن دانه کروم، فورا درد گوش را از بین می برد.ضد باکتری، ضد قارچ و ضد عفونی کننده در طبیعت است .روغن دانه کروم ولرم را بردارید و 2-3 قطره از آن را در گوش خود قرار دهید.روغن دانه کروم باید به شیوه ی خالص مورد استفاده قرار گیرد، یعنی هیچ روغن دیگری نباید با آن مخلوط شود.برای نتایج بهتر، قبل از اینکه داخل کیسه بریزید، این درمان خانگی را انجام دهید.

جویدن آدامس

تغییر فشار هوا یکی از دلایل گوش درد است.هنگامی که آدامس میجویید، ماهیچه هایی که هوا را به داخل گوش میبرند، فعال میشوند.این فشار ،گوش شما را آزاد می کند و درد را درمان می کند .

داروهای شیمیایی

اگر گوش درد به اندازه‌ای است که شما را ناراحت کرده، این گوش درد ناگهانی شروع شده و شما قبلا سابقه چنین دردهایی نداشته‌اید؛ نگران نباشید، آرامش خود را حفظ کنید و یک مسکن ضد درد از قبیل استامینوفن یا بروفن بخورید.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید