درخواست کارگروه «کاهش آلودگی هوا» از وزارت راه

    کد خبر :471608

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا با بیان اینکه نصف مردودی‌های خودروهای سنگین در معاینه فنی مجدد دارای برگه معاینه فنی هستند، خواستار نظارت جدی وزارت راه بر عملکرد مراکز معاینه فنی وسایل نقلیه سنگین شد.

طی دو جلسه اخیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا (۸ آذر و ۱۲ دی‌ماه) که در سازمان حفاظت محیط زیست و با حضور نمایندگان دستگاه‌های دولتی برگزار شد، دودزا بودن خودروهای سنگین دیزلی با وجود داشتن برگه معاینه فنی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. دودزا بودن اتوبوس‌ها و کامیون‌ها به دلیل خطرات دوده ناشی از این دستگاه‌ها به‌شدت مورد اعتراض سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت و از آنجا که متولی معاینه فنی خودروهای سنگین وزارت راه است، از این وزارتخانه خواسته شد که بازرسی مراکز معاینه فنی سنگین را جدی بگیرد.

در همین راستا وحید حسینی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه در زمینه معاینه فنی خودروهای سنگین نگرانی‌هایی وجود دارد، تصریح کرد: انجام آزمون خودروهای سنگین پیچیدگی‌هایی دارد و نتیجه آزمون به‌شدت به نحوه اجرای آزمون وابسته است. برای مثال ارتباط مستقیمی بین شدت گاز دادن با نتیجه آزمون وجود دارد. از سوی دیگر نبود تکنولوژی کافی در مراکز معاینه فنی و مکانیکی نشدن فرآیند معاینه فنی خودروهای سنگین، امکان خطای انسانی و حتی تقلب را ایجاد کرده است.
راهکار محیط زیست برای کنترل معاینه فنی سنگین‌ها

به گزارش ایسنا، دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در پاسخ به این پرسش که سازمان حفاظت محیط زیست برای کنترل صحت و دقت معاینه فنی خودروهای سنگین دیزلی چه راهکاری دارد؟ گفت: با نصب فناوری موسوم به دورسنج در مراکز معاینه فنی سنگین و اضافه کردن دو آزمونگر به جای یک آزمونگر و افزایش نظارت می‌توانیم تخلفات معاینه فنی سنگین را به حداقل برسانیم. افزون بر اینها، سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان ناظر قانون هوای پاک ملزم است که بر عملکرد مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین نظارت داشته باشد.

وی تاکید کرد: به دلیل کمبود اعتبارات در سازمان حفاظت محیط زیست و نیاز به استفاده از بازرسان متخصص، در مواردی از کمک دستگاه‌های تخصصی نظیر شهرداری تهران و یا سایر دستگاه‌های مرتبط به عنوان بازرس فنی یا ناظر مقیم در کنار نمایندگان استانی سازمان استفاده می‌شود.
اتوبوس‌های دودزا چه سرنوشتی دارند؟

حسینی با اشاره به اینکه در مورد ناوگان اتوبوسرانی به دلیل اهمیت آن در سلامت شهروندان به برگه معاینه فنی اکتفا نمی‌شود و آزمون مجدد انجام می‌شود، تصریح کرد: در خودروهای مدیریت‌پذیر مثل اتوبوسرانی، شهرداری تهران وارد شده است و معاینه فنی سیار کنار جاده‌ای را با جدیت انجام می‌دهد. در صورت دودزا بودن اتوبوس، راننده ۵۰ هزارتومان جریمه می‌شود، خودرو پلاک تعمیرگاه می‌گیرد و مالک خودرو ۴۸ ساعت فرصت دارد تا نسبت به تعمیر خودرو اقدام کند و تا زمانی که اتوبوس تعمیر نشود و آزمون آلایندگی جدید را پاس نکند، اجازه تردد در شهر نخواهد داشت.

وی ادامه داد: گزارش‌های مفصلی داریم که ماموران معاینه فنی به‌طور اتفاقی و بدون خبر قبلی وارد پایانه‌های اتوبوسرانی شهر تهران می‌شوند و از کل اتوبوس‌های موجود در پایانه، آزمون آلایندگی می گیرند. متاسفانه نتایج آزمون‌ها نشان می‌دهد که نصف خودروهایی که در تست رد می‌شوند، دارای برگه معاینه فنی هستند که همان‌جا برگه معاینه فنی این اتوبوس‌ها ابطال می‌شود و تنها در صورت تعمیر و رفع نقص می‌توانند نسبت به اخذ برگه معاینه فنی جدید اقدام کند.
استقرار ناظر مستقل محیط زیست در مراکز معاینه فنی سنگین

این عضو کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا با تاکید بر اینکه در حال حاضر مسئله اصلی ناوگان دیزلی مربوط به کامیون‌های شخصی و باربرها است، گفت: در این مورد جلسات متعددی با سازمان راهداری وزارت راه داشته‌ و درخواست کرده‌ایم که معاینه فنی دیزل‌ها با دقت بیشتری انجام شود البته سازمان محیط زیست نیز همزمان وظیفه نظارتی خود را انجام می‌دهد و در حال حاضر تلاش می‌کند که در برخی مراکز معاینه فنی سنگین «ناظر مستقل» مستقر کند.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا با اشاره به ضرورت همکاری شهروندان تهرانی برای حل مشکل آلودگی هوای این شهر اظهارکرد: از شهروندان درخواست می‌کنم که در صورت مشاهده اتوبوس یا کامیون دودزا با سامانه ۱۸۸۸ تماس بگیرند و ثبت شکایت کنند.

به گزارش ایسنا، در سی و چهارمین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا روز چهارشنبه (۱۲ دی) در سازمان محیط زیست برگزار شد، مسعود تجریشی – معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست – در مورد آلودگی خودروهای دیزلی گفت: از وزارت راه درخواست می‌کنیم که بر عملکرد مراکز معاینه فنی سنگین نظارت کافی داشته باشد چون شاهدیم تعدادی از خودروهای سنگین در حال تردد با وجود داشتن برگه معاینه فنی، همچنان دودزا هستند. این موضوع نشان می‌دهد که حتما مشکلی وجود دارد. ضمن اینکه زمان تقویت نظارت‌ها بر مراکز معاینه فنی سنگین همین مقطع است چون به دلیل سردی هوا و بروز پدیده وارونگی دما با افزایش غلظت آلاینده‌ها مواجه هستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید