درخواست سازمان ملل برای خویشتنداری در پی حادثه کشتی ایرانی

    کد خبر :799623

در پی حادثه انفجار در کشتی ایرانی، سازمان ملل خواستار خویشتنداری طرفین شد.

سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام کرد بعد از انفجاری که روز سه شنبه در یک کشتی ایرانی در دریای سرخ روی داد و احتمال می‌رود رژیم صهیونیستی عامل آن بوده باشد، سازمان ملل متحد همه طرف‌ها را ”به خویشتنداری حداکثری“ در خاورمیانه فرا می‌خواند.

«استفان دوژاریک» سخنگوی سازمان ملل ضمن ابراز تاسف از این که چهارمین رویداد از این نوع در مدت کمی بیش از یک ماه در منطقه روی می‌دهد، اعلام کرد: ما نگران هستیم و اگرچه شرایط (مربوط به این واقعه) اندکی روشن است، ما می‌خواهیم بر اهمیت موضوع برای طرف‌های مربوطه از جمله کشور‌های منطقه برای حفظ خویشتنداری حداکثری تاکید کنیم.

او در ادامه افزود: سازمان ملل متحد از این کشور‌ها درخواست می‌کند از اتخاذ تدابیری که به تشدید تنش منجر می‌شود، خودداری و به ویژه تعهدات خود را درباره حقوق بین الملل رعایت کنند.

یک روز بعد از انفجاری با منشاء ناشناخته، ایران روز چهارشنبه اعلام کرد «یک کشتی تجاری» ایرانی به نام ساویز در حال عبور از دریای سرخ خسارت دیده و این در حالی است که در برخی خبر‌ها به یک حمله «تلافی جویانه» از سوی رژیم صهیونیستی اشاره شده است.

برخی خبرگزاری های داخلی، ساویز را به عنوان یک کشتی که نیرو‌های مسلح ایران از آن استفاده می‌کنند، توصیف و اعلام کردند: انفجار مین‌های مغناطیسی روی بدنه آن خسارت وارد کرده است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به نقل از یک منبع رسمی آمریکایی گزارش داد: اسرائیلی‌ها به آمریکا اطلاع داده اند نیرو‌های آن‌ها حوالی ساعت هفت و سی دقیقه به وقت محلی (روز سه شنبه به ساویز) حمله کرده اند. مقامات اسرائیلی به این خبر روزنامه آمریکایی واکنشی نشان نداده اند.

گفتنی است روز گذشته نیز سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اخبار حمله به کشتی تجاری ایران در دریای سرخ اظهار کرد: کشتی تجاری ایران با نام ساویز روز سه شنبه ١٧ فروردین حدود ساعت ۶صبح به وقت محلی در دریای سرخ و در نزدیکی سواحل کشور جیبوتی بر اثر انفجاری که منشاء و شیوه شکل گیری آن در دست بررسی است دچار آسیب جزیی شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: بر اساس اعلام قبلی رسمی و هماهنگی‌های انجام شده با سازمان بین المللی دریانوردی به عنوان نهاد مرجع، کشتی غیر نظامی ساویز برای برقراری امنیت دریانوردی در مسیر خطوط کشتیرانی و مقابله با دزدان دریایی در منطقه دریای سرخ و خلیج عدن مستقر شده بود. این کشتی عملا به عنوان ایستگاه لجستیکی (پشتیبانی فنی و تدارکات) ایران در دریای سرخ عمل میکرد و لذا مشخصات و ماموریت این کشتی قبلا به صورت رسمی به آن سازمان اعلام شده بود.

همچنین حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین‌الملل درباره تجاوز اخیر صهیونیست‌ها به کشتی تجاری ایرانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، تاکید کرد: «به طور کلی رژیم صهیونیستی و عربستان مخالف هر گونه مذاکره و توافق بین ایران و آمریکا و برجام هستند، بنابراین از همه توان خود استفاده می‌کنند که مذاکره‌ای انجام نشود و اگر هم شد، به نتیجه نرسد».

وی در ادامه افزود: «اقدام تحریک آمیز آنان هم دقیقا در راستای مانع تراشی است، اما آن‌ها خوب می‌دانند که اقدام در مقابل اقدام را خواهند دید چراکه سابقه گذشته نشان داده است که اگر کسی به سیاست حمله به کشتی متمسک شود، نتیجه خود را خواهد دید».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید