درخواست روسیه از آمریکا در مورد برجام

    کد خبر :785654

معاون وزیر امورخارجه روسیه در اظهاراتی خواستار خویشتنداری ایران درخصوص برجام و نشان دادن اراده سیاسی از سوی آمریکا برای بازگشت به توافق هسته ای شد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران خواستار پاسخگویی و خویشتن‌داری ایران درخصوص برجام شد.

بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ریابکوف اظهار داشت: ما همکاران ایرانی خود را به مسئولیت و خویشتنداری دعوت می کنیم. بنابراین، اگر همه شرکت کنندگان در این روند تمایل و آمادگی مناسب را نشان دهند، من فکر می کنم چنین تماسی مطابق با پیشنهاد شرکای چینی ما مفید باشد و می تواند به سرعت سازماندهی شود.

وی در ادامه تاکید کرد: روسیه همچنین از ایالات متحده می خواهد اراده سیاسی نشان دهد و به ایران سیگنالی ارسال کند که آمادگی بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک را دارد.

ریابکوف به خبرنگاران گفت: ما از ایالات متحده می خواهیم که اراده سیاسی از خود نشان داده و به ایران و سایر اعضای جامعه جهانی آمادگی خود را برای بازگشت به برجام نشان دهد. برای این امر، مهم است که تمام تصمیمات تحریمی که بر اصل سیاست فشار حداکثری بر ایران در طول دولت ترامپ استوار بود لغو شوند.

به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز در پاسخ به اینکه اگر طرف های عضو برجام تا سوم اسفند به تعهدات خود عمل نکنند ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد و آیا در این ارتباط برنامه ریزی مشخصی شده است خاطرنشان کرد: طبق مصوبه مجلس اگر تا آن موقع مشخص شده دیگر طرف های عضو برجام به تعهد خود عمل نکنند دولت مکلف است که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند و این زمان‌بر نیست و هر روزی فرا برسد می تواند اجرا شود.

خطیب زاده ادامه داد: بر اساس این مصوبه نظارت های فراپادمانی متوقف می شود که ما در چارچوب پروتکل الحاقی اجرای آن را به صورت داوطلبانه پذیرفته ایم.

وی خاطرنشان کرد: توقف اجرای نظارت های فراپادمانی به معنای پایان تمام نظارت ها نیست. چرا که ما عضو پادمان هستیم و بر اساس پادمان بخش عمده ای از نظارت ها ادامه خواهد داشت و اجرای پروتکل الحاقی متوقف می شود.

خطیب زاده ادامه داد: همکاری ما با آژانس ادامه خواهد داشت و ایران طی نامه ای همه موارد را به اطلاع آژانس می رساند. همانطور که پیش از این نیز این اطلاع رسانی انجام می شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: تمام اقدامات ایران به سادگی برگشت پذیر است. به شرطی که دیگر طرف های عضو برجام به تعهداتشان عمل کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید