درخواست جدید ایران از 1+5 برای شروع مذاکرات/ آیا برجام در دولت جدید زنده می‌شود؟

    کد خبر :843158
احیای برجام

وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با دبیرکل سازمان ملل خواهان بازگشت طرف‌ها به وین، با درکی واقع‌بینانه شده است. این در حالی است که او پیش‌تر از سرگیر مذاکرات را نیازمند دو تا سه ماه زمان دانسته بود. در همین حال رایزنی‌های دیپلماتیک طرف‌های برجام افزایش یافته است.

«بازتاب»؛ آرش صفار- «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه در گفتگوی تلفنی با «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل گفته است که آمریکایی‌ها دچار این تصور اشتباه هستند که می‌توانند از تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران، به عنوان یک اهرم مذاکراتی استفاده کنند.

او با تأکید بر ضرورت توجه به حقوق و منافع ملت ایران گفت «طرف‌های مذاکره باید با درکی واقع‌بینانه به وین بیایند».

برخی این موضع وزیر امور خارجه ایران را به معنی آمادگی ایران برای از سرگیری مذاکرات وین برای احیای برجام تفسیر کرده‌اند؛ این در حالی است که پیش‌تر امیرعبداللهیان اعلام کرده بود که از سرگیری مذاکرات وین، نیازمند دو تا سه ماه زمان است.

از سوی دیگر پس از بی‌پاسخ ماندن درخواست «رافائل گروسی» برای سفر به ایران، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به پیشرفت‌ها در برنامه هسته‌ای ایران و عدم همکاری تهران در زمینه بازرسی‌های اظهار نگرانی کرده است.

با توجه به این نکته احتمال صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران افزایش یافته است.

در همین حال، هر چند در جریان سفر «رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به مسکو و رایزنی او با مقام‌های روس، دو طرف در بیانیه‌ای خواستار از سرگیری سریع مذاکرات هسته‌ای شدند، «میخائیل اولیانف»، نماینده روسیه در وین با صدور قطعنامه احتمالی شورای حکام آژانس بین‌المللی مخالفت کرد.

او در حساب توییتری خود گفته است که کشورش با هر گونه قطعنامه‌ در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ایران را هدف قرار دهد، مخالفت خواهد کرد؛ به گفته او نه تنها نیازی به صدور قطعنامه وجود ندارد، بلکه چنین اقدامی مضر است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز ضمن تأکید بر اینکه انتظار برای آغاز مجدد مذاکرات برجام نمی‌تواند نامحدود باشد، اعلام کرده است که واشنگتن هنوز به نقطه ترک مذاکرات نرسیده است و معتقد است بازگشت دوجانبه به برجام امکان‌پذیر است.

در عین حال، «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با «هایکو ماس»، همتای آلمانی خود گفت واشنگتن در حال نزدیک شدن به مقطعی است که تلاش برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران را رها کند.

در این شرایط باید دید آیا اظهارات وزیر امور خارجه ایران در تماس با آنتونیو گوترش، واقعا دعوتی به از سرگیری مذاکرات است یا صرفا تکرار گفته‌های پیشین او در خصوص عدم پذیرش مذاکرات بدون نتیجه ملموس.

سید ابراهیم رئیسی و مقام‌های کابینه او بارها بر عزم دولت برای لغو تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران تأکید کرده‌اند؛ اما هنوز نشانه‌ای از اراده لازم برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در تهران دیده نشده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید