دبیرکل مجمع ایثارگران: به بحث گفت‌وگوی ملی برچسب منفعت‌گرایی شخصی نزنیم

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ ۱۶:۰۱
    کد خبر :215241

دبیر کل مجمع جانبازان و ایثارگران با بیان این که نباید به بحث گفت و گوی ملی برچسب منفعت گرایی شخصی را زد، گفت: باید از سوء استفاده و بهره وری از این واژه و نگاه که مقام معظم رهبری آن را به عنوان گفتمان ملی به رسمیت شناختند اکیدا خودداری کرد.

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر مرتضوی درباره مبحث گفت و گوی ملی که بارها از سوی رهبر معظم انقلاب و مسوولان نظام مورد تاکید قرار گرفته است اظهار داشت: منفعت گرایی شخصی گاهی در جدول قوای سه گانه، گاهی در جدول مطالبات اشخاص حقیقی، گاهی در قالب مطالبات حقوقی افراد با یکدیگر و گاهی هم در قالب تسویه حساب های حزبی تشکل ها شکل می گیرد.
وی فزود: مقام معظم رهبری به عنوان عالی ترین مرجع تصمیم گیری، رهنمود دهنده، راهنما و پیشوا مشکلات و مطالبات را به رسمیت شناختند و کسری پرداخت این مطالبات را هم به هیچ کس، هیچ جناحی، حزبی و سلیقه ای و نه به بخشی از نظام قانونگذاری، اجرایی و قضائی کشور نسبت ندادند.
مرتضوی اضافه کرد: مقام معظم رهبری جمله زیبایی فرمودند که ‘ما ببینیم چه کار کرده ایم و ما در خدمات و توجهات خودمان به مردم دقت داشته باشیم’. که وقتی معظم له ‘ما’ می گویند از سطح تا ذیل را در برمی گیرد؛ این به معنای سه قوا، شخص خود رهبری، احزاب و همه آئین نامه ها، بخش نامه ها و دستورات اجرایی سیستم اجرایی کشور و یعنی همه بدون همهمه و بدون نسبت کاستی از سوی یک گروه به گروه دیگر است.
وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری می خواهند بفرمایند انصاف را رعایت کنید و هر کسی حق السهم خود را چه در پیدایش مشکل، کوتاهی ها و کسری ها که منجر به برخی نگرانی های مطالباتی مردم شده است و چه وظیفه خودمان برای جبران کاستی ها را بپذیریم و این زیباترین نگاه است.
این عضو خانه احزاب ایران یادآوری کرد: من در دیگر صحبت های رهبری ملاحظه می کردم که ایشان قوای سه گانه را در توجه به مطالبات مردم در بسیاری از مواقع نصیحت می کردند اما این بار نگفتند شماها بروید ببینید چه کار کرده اید گفتند ما. یعنی متواضعانه و با نرمش قهرمانانه خودشان هم وارد گود شدند یعنی تلویحی حتی تصریحی پذیرفتند که نه تقصیر بلکه قصور متوجه شخص من هم ممکن است باشد. وقتی من این را می پذیرم یعنی این که کسی شانه از زیر بار مسئولیت خالی نکند و این زیباترین نوازش برای مردم و کسانی است که اوقات، احساس، اعصاب و افکارشان، پریشان، افسرده، مضطرب، عصبانی و نگران از شرایط بود. لذا این نگاه را باید در گفتمان ملی داشته باشیم.
وی افزود: گفت و گوی ملی به منظور شناسایی ریشه های مشکل، حق السهم ما در پیدایش ریشه های مشکل و گفت و گوی همگانی برای پذیرش حق السهم خود برای رفع مشکلات مردم است که منجر به آرامش اجتماعی خواهد شد.
مرتضوی در خصوص وظیفه و نقش احزاب در این ارتباط گفت: احزاب نه در قوای قضائیه، اجرائیه و مقننه دخالتی ندارند و نه در کوتاهی ها در قانون گذاری، اجرا و در تعقیب کاستی ها و یا نظارت بر اجرا که بیشتر در نظام قضائیه و یا همچنان در حوزه مقننه شکل می گیرد مسوولیتی ندارند.
رئیس کمیته نظارت بر خانه احزاب ایران افزود: احزاب یک مسوولیت دارند که آن هم نظارت به شکل نظارت همگانی ملی، البته سازمان یافته، تشکیلاتی و شجاعت و شهامت برای ارزیابی مشکل و اعلام نظر به مسوولان با رویکردی سازنده، سازگارانه، نقد دلسوزانه و نقد بدون ‘نق’ است که در این حوزه معتقدم احزاب کوتاهی نکرده اند.
دبیرکل مجمع جانبازان وایثارگران گفت: البته احزاب به دلیل دلزدگی هایی که دارند و به رسمیت شناخته نمی شوند و آنچنان که قانون اساسی در اصل 26 برای آنها شان قائل شده است به آنها توجه نمی شود انگیزه حضور چندان برای توجه به این نکته در گذشته نداشتند و ندارند.
وی اضافه کرد: ولی در عین حال این نمی تواند مسوولیت احزاب را از بین ببرد و تعهدشان را برای به گونه ای جلوه دهد که نادیده انگارند. باید وظیفه خود را انجام دهند اگر چه گله مند، دلتنگ و دلنگرانند و معتقدند در صدر برنامه ریزی های کشوری نه در سیاست گذاری، برنامه ریزی و اجرایی به حساب نمی آیند.

**احزاب نقد کنند اما نقد ‘بی نق’

مرتضوی افزود: احزاب با شهامت تمام باید نقد بی ‘نق’ کنند البته با این نکته که به شدت از موضوع بهره وری های جناحی خودداری کنند و مثلا نیایند بگویند مشکلات اقتصادی فقط در این دولت است و دولت یازدهم باعث شده و دولت های نهم و دهم تخریب کرده است و چنین شده است. از تحلیل جناحی و تسویه حساب های حزبی و گرایشی خودداری کنند و نگاه خود را از این محدوده ها گسترش دهند و نگاه ملی مثل همه مردم داشته باشند البته با آگاهی بیشتر به دلیل این که در عرصه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همیشه حضور دارند و مسائل را کنترل و رصد می کنند.
عضو شورای مرکزی خانه احزاب ایران اظهار داشت:اینجاست که موضوع گفت و گوی ملی در خصوص مطالبات ملی به منظور ادای این مطالبات و جبران کاستی های پیش آمده شکل می گیرد و به آرامش کمک می کند، دشمن مایوس می شود، متتظران برای آسیب رساندن به ارزش های انقلاب و آرمان های انقلاب و منویات رهبری سرخورده خواهند شد و دست کسانی که می خواهند آب را گل آلود کنند و به نفع امیال شیطانی خود اهی بگیرند کوتاه خواهد شد.
به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری چندی پیش در بیست و سومین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی گفت: آمریکا به دنبال آن است که فضای ایران را برای کار نامطمئن جلوه دهد ؛ به نظر من بهترین راه حل نشان دادن وحدت و انسجام و راه اندازی گفت وگوی ملی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید