بازداشت رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نهم/ دادگاه «سردار پورمختار» علنی برگزار میشود؟

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ ۹:۰۶
    کد خبر :752567

خبر بازداشت محمدعلی پورمختار رئیس سابق کمیسیون اصل نود مجلس نهم را پژمانفر به رسانه ها داد. پورمختار کسی است که می‌گفت بهتر است او را «سردار خطاب کنند تا دکتر» چرا که دکتر شدن راحت است اما سردار شدن سخت است. مشخص نیست چرا او بازداشت شده و چرا در دور اخیر مجلس ردصلاحیت شد. او مدعی بود که اگر ردصلاحیت شود دست به افشاگری می زند. اما ردصلاحیت و در سکوت به افق خیره شد.

محمدپوریا بهشتی در کانال امتداد نوشت: کسی که یار قالیباف در سال 78 بود و در برخورد با دانشجویان ایستاده بود، حالا از نشستن کنار سردار خلبان در مجلس باز مانده است. حالا باید پرسید دادگاه او نیز مانند طبری علنی برگزار میشود؟ یا مانند عیسی شریفی در دادگاه نظامی و به دور از چشم مردم دادگاهی خواهد شد.

سردار پورمختار در جلسه مشترک با سردار قالیباف

جلسه مشترک پورمختار با سردار رویانیان

بیش از شش سال را در جبهه جنگیده و از سابقه حضور در سازمان حفاظت اطلاعات سپاه برخوردار بود. اما هیچ کدام از اینها باعث نشد تا او نیز کارش به پشت میله‌های زندان نکشد. همچون عیسی شریفی و خیلی‌های دیگر.

از افتخارات خود می‌دانست که توانسته از 18 نفر متهم نیروی انتظامی در سال 78 همه را تبرئه کند. الا گروهبان اروجعلی ببرزاده که به جرم دزدیدن ریش‌تراش محکوم شد. تازه افتخار هم کرده بود که بعدها از همه دانشجویان شکایت کرده و آنها را محکوم کرده است. (گفت‌وگو با میزان)

اما از همه عجیب تر این بود که مدعی بود «برای مبارزه با فساد سر نترس لازم است و حتی چندین بار خود در کسوت رئیس کمیسیون اصل نود مجلس نهم از سوی یقه سفید‌ها تهدید شده است» حالا برای چه چیز و چه پرونده بازداشت شده است؟ هنوز هیچ کس درمورد آن حرف نمیزند.

سال گذشته خبرگزاری میزان از او سئوال کرده بود «در زمان انتخابات مباحثی علیه شما مطرح شد. آیا آن موارد هم در عدم حضور شما در کمیسیون اصل نود تاثیر گذار بود؟» می‌گوید: «همه آنها موارد غیر واقعی بود. این مسئله در این طرف و آن طرف منتشر شد و نامه نوشتند به آقای جنتی که خوشبختانه رسیدگی شد. آنها هم قسم شده بودند که من را ردصلاحیت کنند. من در یک پرونده بسیار بزرگی مقابل این افراد ایستاده بودم»

او حتی تهدید کرده بود که اسنادی را در این باره دارد که منتشر میکند اما هم ردصلاحیت شد و هم در سکوت خود به زندان افتاد.از پورمختار یک سابقه بسیار مهم دیگری در دفاع از بابک زنجانی وجود دارد. تیر ماه سال 98 علیرضا رحیمی نماینده تهران در توئیتی گلایه آمیز خبر از دیدار برخی نمایندگان با بابک زنجانی در زندان داد. برخی آن را رد کردند اما پورمختار در مصاحبه‌ای به دفاع از این دیدار پرداخت. به اعتقاد او اگر این «دیدارهای شخصی هم بوده باشد آنها حق این دیدار را داشتند.»

این درست زمانی بود که بابک زنجانی نیز از زندان پیام داده بود: «به زودی آزاد خواد شد و به جای او زنگنه به زندان می‌رود.» به دلایلی ناپیدا پرونده بابک زنجانی برای پورمختار از اهمیت زیادی برخوردار بود. تا آنجا که حتی در سال ۹۲ به طور بی‌سابقه‌ای در حمایت و حل پرونده بابک زنجانی مصاحبه می‌کرد. اوج این حمایت‌ها در آذرماه سال ۹۲ و پیش از بازداشت بابک زنجانی بود.

پورمختار: «من در مورد پرونده بابک زنجانی هنوز مستنداتی مبنی بر تخلف ایشان ندیده‌ام. باید کمک کرد مساله ایشان حل شود» (شرق، ۱۸آذر) «در مورد بابک زنجانی شما مسایل را با هم قاطی و احساسی برخورد می‌کنید»(روزنامه شرق، ۱۸آذر) «آقای زنجانی بدهی‌اش به وزارت نفت را به یکی از حسابهای این وزارتخانه واریز کرد که این مسئله به تایید بانک مرکزی هم رسیده است» (فارس، ۲۳آذر)

بابک زنجانی خودش به زیبا حالت‌منفرد که به عنوان جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی سال 98 محاکمه شد گفته بود که «وزیر و نماینده پشت من هستند، پایت را از گلیمت درازتر نکن» پورمختار هم البته در مصاحبه با خبرگزاری میزان موضوع دیدارهایش با او را تکذیب نمی کند.

کار مصاحبه‌های پورمختار در پرونده بابک زنجانی به جایی کشید که سایت الف متعلق به احمد توکلی در تاریخ ۲۸ آذر ۹۲ در گزارشی این رفتار را عجیب خواند و نوشت: «جوانی که بطور معجزه‌آسا به ثروتی افسانه‌ای رسیده، و با تامین اجتماعی تحت مدیریت مرتضوی معاملات غیر عادی داشته است، به کمیسیون اصل۹۰ دعوت می‌شود و بعد از مدتی، رئیس این کمیسیون در گفت‌وگوهای مکرر با رسانه‌ها، رسما و علنا تلاش می‌کند بدهی این سوپرمالتی میلیاردر را کم اهمیت و در حال حل شدن جلوه دهد؟!!!»

او در همان مسیری گام برداشت که دیگران رفتند. قدرت بدون نظارت و مورد اعتماد بودن برای سیستم سرنوشتی برایش ساخت که برای دیگران ساخته بود. شاید زمانی که آنطور از بابک زنجانی دفاع می‌کرد پرونده او رسیدگی میشد امروز به اینجا نمی‌رسید.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. ناشناس گفت:

    یک ابن الوقت بی نهایت فرصت طلب. این ده ها میلیارد فقط از کانون وکلا برای حفظ انحصار کانون رشوه گرفته.

دیدگاهتان را بنویسید