خوشمزه ترین غذاهای شهر اردبیل که در سفر خود باید امتحان کنید!

    کد خبر :926489

در سفر به اردبیل یکی از بهترین بخش‌ها، چشیدن طعم بی‌نظیر غذاهای محلی این استان است که به تمامی مسافران پیشنهاد می‌شود. تنوع این غذاها بسیار زیاد بوده و انواع آش و پلو و خورش را شامل می‌شوند. در این میان غذاهایی وجود دارند که از نظر مسافران بهترین انتخاب هستند. به همین علت تصمیم گرفتیم در این مطلب از غذاهای سنتی اردبیل سخن بگوییم که امتحان کردن آن‌ها لذت سفر را برایتان دوچندان خواهد کرد. با ما همراه باشید.

خورش بادام اردبیلی

پیچاق قیمه، خوشمزه‌ترین غذای نذری اردبیل است که به آن خورشت بادام نیز می‌گویند. این خورشت به علت موادی که در آن استفاده می‌شود، از عطر زیادی برخوردار بوده و بسیار اشتهابرانگیز است.

مواد لازم:

♦ گوشت گوسفندی: ۳۰۰ گرم

♦ تخم‌مرغ: 3 عدد (براساس تعداد افراد)

♦ خلال بادام خیسانده به مدت 2 ساعت : یک دوم پیمانه

♦ پیاز متوسط: 3 عدد

♦ رب گوجه‌فرنگی: 1 قاشق غذاخوری

♦ زعفران دم کرده: 3 قاشق غذا خوری

♦ آبلیمو: 1 قاشق غذاخوری

♦ نمک، فلفل و هل ساییده شده: به میزان لازم

طرز تهیه:

برای تهیه این غذای اردبیلی در ابتدا باید 1 پیاز را خرد کرده و در روغن تفت دهید. سپس گوشت را به صورت قیمه قیمه خرد کنید و به پیازها اضافه کنید. پس از کمی تفت دادن، 3 لیوان آبجوش بریزید و صبر کنید مواد نیم‌پز شوند. سپس خلال بادام‌ها را در روغن با هل و زعفران تفت دهید و به خورشت اضافه کنید. 2 پیاز باقیمانده را خلالی کنید و در روغن سرخ کنید. بخشی از آن را در ظرف جداگانه ریخته و مابقی را همراه با رب گوجه تفت دهید و سپس به خورشت اضافه کنید. پس از تمام پخت، نوبت به افزودن آبلیمو می‌رسد. در این حین تخم مرغ‌ها را در ظرف دیگر شکسته و به خورشت اضافه کنید. اجازه دهید تخم مرغ‌ها کامل بپزند و خورشت جا بیفتد.

یارما، معروف ترین آش!

آش بلغور یا آش یارما را می‌توانید در اکثر رستوران های غذای سنتی اردبیل پیدا کنید. این آش خوش‌رنگ بسیار مقوی بوده و باب میل تمامی سلیقه‌هاست.

مواد لازم:

♦ بلغور گندم: سه لیوان

♦ لوبیا قرمز: یک و نیم لیوان

♦ سبزی آش خرد شده: ۴۰۰ گرم

♦ گوجه فرنگی رنده شده: نیم کیلو

♦ آبغوره: دو تا سه پیمانه

♦ آب گوشت: 10 پیمانه (اختیاری، جایگزین: 1 عدد عصاره گوشت)

♦ پیاز داغ: 5 قاشق غذا خوری

♦ نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران: به میزان لازم

♦ سیر داغ و نعناع داغ به میزان لازم

طرز تهیه:

ابتدا بلغور گندم و لوبیا را از شب قبل خیس کنید. سپس گوجه‌ها را همراه با روغن و زردچوبه تفت دهید. آب را به همراه بلغور اضافه کرده و بگذارید یک ساعت با حرارت زیاد بجوشد تا نرم شود. سپس لوبیاها را جداگانه بپزید و همراه با پیاز به آش یارما اردبیل اضافه کنید. در نهایت نوبت به ریختن سبزی آش با آبغوره می‌رسد. پس از پخت کامل نمک، فلفل و زعفران را به آش اضافه کرده و با سیر داغ و نعناع داغ تزئیین کنید. توجه کنید برای جلوگیری از ته گرفتن، مدام غذا را هم بزنید و در هنگام ریختن آبغوره دقت کنید تا آش ترش نشود و باتوجه به مزاج خود آن را کم و زیاد کنید.

آیرانلی، خوشمزه ترین آش!

آش دوغ اردبیل که نام محلی آن آيرانلی آش است، جزو غذای محلی سرعین نیز شناخته می‌شود. این آش یکی از معروف ترین غذاهای اردبیل بوده و شهرت زیادی میان ایرانیان دارد. پس توصیه می‌کنیم در سفر به اردبیل مخصوصا در گردنه حیران حتما آن را امتحان کنید. برای این سفر می‌توانید خود را با بلیط هواپیما از فرودگاه امام خمینی به اردبیل برسانید یا از اتوبوس و قطار استفاده کنید. برای آشنایی با امکانات و آدرس فرودگاه بین المللی امام خمینی اینجا را کلیک کنید. در این فرودگاه پروازهای خارجی و داخلی زیادی صورت می‌گیرند و شرکت‌های هواپیمایی مختلفی با آن فعالیت می‌کنند. از بهترین این شرکت‌ها می‌توانیم به هواپیمایی کاسپین، ماهان ایر، قشم ایر، تابان، فلای دبی و ترکیش ایرلاینز اشاره کنیم.

مواد لازم:

♦ سبزی آش دوغ: 700 گرم

♦ دوغ ترش: یک و نیم لیتر

♦ نخود: 6 پیمانه

♦ برنج نیم دانه: 1 پیمانه

♦ آرد: 2 قاشق غذا خوری

♦ پیاز به میزان لازم

♦ سیر داغ و نعناع داغ به میزان لازم

♦ نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه:

نخود را از شب قبل خیس کنید. سپس آن‌ها را با 6 پیمانه آب بپزید. بعد از گذشت 2 ساعت، برنج را همراه با کمی پیاز و سیر اضافه کنید. پس از نیم‌پز شدن آن‌ها، نوبت به ریختن سبزی آش می‌رسد. توجه کنید در آش دوغ اردبیل برای داشتن رنگ سفید آن، از زردچوبه استفاده نمی‌کنند و در مقابل برای گرفتن طبع سرد آش، فلفل سیاه اضافه می‌کنند. در نهایت دوغ و ادویه‌ها را به غذا اضافه کنید و هرزگاهی هم بزنید تا ته نگیرد. توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از بریدن دوغ، در قابلمه را نگذارید.

لذیذترین کباب اردبیل!

اگر به دنبال چشیدن لذیذترین کباب‌های ترکی هستید؛ حتما در سفر به اردبیل ساج ایچی را امتحان کنید. این غذا را می‌توان از بهترین غذای محلی اردبیل دانست که خوردن آن به تمامی مسافران پیشنهاد می‌شود.

مواد لازم:

♦ گوشت گوسفندی خرد شده: ۱ کیلو

♦ پیاز متوسط: ۳ عدد

♦ نان لواش: ۱ عدد

♦ سیر له شده: ۲ حبه

♦ ماست: ۵ قاشق غذا خوری

♦ نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

طرز تهیه:

در ابتدا گوشت‌ها را به همراه یک عدد پیاز بپزید. در این حین مابقی پیازها را در ماهیتابه سرخ کنید و گوشت‌های پخته شده را با ادویه به آن اضافه کنید. سپس نان را به تکه‌های کوچک تقسیم کرده و کمی در روغن سرخ کنید. در نهایت نان‌ها را داخل ظرفی گود ریخته و به آب گوشت آغشته کنید. روی آن‌ها سیر و ماست ریخته و با کباب‌ها مخلوط کنید.

بهترین غذای محلی با پلو!

باسترما پلو یکی از خوشمزه‌ترین و معروف ترین غذاهای اردبیل است که با نام محلی باسدیرما نیز شناخته می‌شود. این غذای لذیذ بسیار شبیه به ته چین بوده و در شهرهای اردبیل و آستارا شهرت زیادی دارد. برای طبخ آن می‌توانید از انواع گوشت سفید و قرمز استفاده کنید که ما در مطلب دستور باسترما پلو با مرغ را آماده کرده‌ایم.

مواد لازم:

♦ برنج: ۳ پیمانه

♦ گوشت مرغ : چند تکه

♦ آلو خورشتی: ۱۰ عدد

♦ گردو پوره شده: ۱ لیوان

♦ پیاز نگینی شده: ۳ عدد

♦ کره: ۱۵ گرم

♦ رب انار ترش، رب آلوچه و رب ازگیل: هرکدام ۱ قاشق غذا خوری

♦ زعفران دم کرده به میزان لازم

♦ نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

طرز تهیه:

از یک ساعت قبل مرغ‌ها را با زعفران و کمی ادویه مزه‌دار کنید و بگذارید بماند. سپس پیازها را در روغن تفت دهید و گردوها را اضافه کنید. پس از کمی تفت دادن، مرغ‌ها را با ادویه بیفزایید. تمامی رب‌ها را داخل غذا بریزید و خوب مخلوط کنید. 1 لیوان آب اضافه کنید و اجازه دهید مرغ‌ها پخته شوند. برنج‌ها را در قابلمه دیگر نیم‌پز کرده و آبکشی کنید. سپس در صورت دلخواه برای ته دیگ، سیب‌زمینی‌های حلقه شده را کف قابلمه تفت دهید و کمی برنج بریزید. لایه بعدی را مواد گوشتی ریخته و همین کار را به اندازه‌ای تکرار کنید که مرغ‌‌ها پیدا نباشند. مابقی زعفران را روی برنج ریخته و در قابلمه را بگذارید تا باسترما پلو دم بکشد.

حال که با غذاهای خوشمزه اردبیلی آشنا شدیم قصد داریم به سراغ نحوه‌ی رسیدن به این شهر توریستی برویم. همانطور که در بخش‌های قبل اشاره کردیم، فرودگاه‌های مختلفی به اردبیل پرواز خواهند داشت و شرکت‌های هواپیمایی زیادی بلیط آن را ارائه می‌کنند. اما چگونه باید بلیط هواپیما اردبیل را تهیه کرد؟ در پاسخ باید بگوییم برای خرید آن می‌توانید از آژانس مسافرتی قاصدک 24 استفاده کنید که در کنار ارائه بلیط هواپیما در تمامی مسیرهای داخلی و خارجی، بلیط اتوبوس و قطار را نیز عرضه می‌کند. پس اگر تمایلی به سفر هوایی نداشتید می‌توانید از بلیط اتوبوس قاصدک24 یا بلیط قطار آن استفاده کنید که به صورت کاملا آنلاین به فروش می‌رسد. افزون بر این موارد، امکان رزرو هتل در اردبیل و سایر شهرهای ایران مانند تهران، شیراز، کیش و مشهد در قاصدک24 وجود دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید