خوراکی‌های ارگانیک مخصوص ورزشکاران

    کد خبر :218410

لغت ارگانیک به شیوه یا عملکرد کشاورزان هنگام پرورش، تولید و حتی فرآوری محصولاتی همچون میوه‌ها، سبزیجات، صیفی‌جات و حبوبات اشاره می‌کند. در عین حال لبنیات و حتی گوشت نیز از این طبقه‌بندی خارج نیست. در تعریفی ساده، محصولات ارگانیک یعنی محصولی که بدون استفاده از آفت‎کش‎ها و به‌صورتی کاملاً طبیعی رشد کرده و دچار هیچ تغییر ژنتیکی نیز نشده باشد یا به اصطلاح ترا ریخته نیست.

بلافاصله بعد از اینکه وارد فروشگاه می‌شویم، توسط گزینه‌های خریدی که در مقابلمان داخل قفسه‌ها چیده شده، بمباران می‌شویم! یکی از مواردی‌که به محض ورود به فروشگاه به سراغمان می‌آید این است که محصولات ارگانیک بخریم یا غیر ارگانیک؟ قطعاً می‌دانید که برای خرید محصولات ارگانیک (طبیعی) باید هزینه بیشتری پرداخت کنید؛ اما آیا خرید این مواد ارزش دارد و اصلا لازم است که این میزان هزینه کنید؟ در ادامه به بررسی خوارکی‌های مورد نیاز ورزشکاران که ارزش خرید ارگانیک را دارند اشاره خواهیم کرد.

قهوه

زمانی‌که صحبت از مواد غذایی مناسب برای ورزشکاران می‌شود، اولین ماده‌ای که به ذهن می‌رسد قهوه است. قهوه از نظر میزان سمپاشی در هنگام رشد، در جایگاه سوم بین محصولات کشاورزی است.

این در حالی است که رتبه اول و دوم محصولات با بیشترین سمپاشی به تنباکو و پنبه اختصاص دارد. البته بعضی از متخصصان بر این عقیده‎اند که در هنگام عمل‎آوری این محصول، میزان اثر آفت‌کش‌ها به ۸۵ درصد کاهش خواهد یافت. اما با وجود چند شات قهوه‌ای که ورزشکاران پیش از تمرین می‌خورند، بهتر نیست کمی احتیاط کرده و از قهوه ارگانیک استفاده کنند؟! اثر آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌ها را بر سلامتی‌تان شوخی نگیرید.

سیب

حتماً شنیده‌اید که یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری، خوردن روزانه یک عدد سیب است. علت این گفته، میزان فیبر بالای این محصول است که به عملکرد دستگاه گوارش کمک خواهد کرد. خب، متأسفانه سیب هم یکی از محصولات کشاورزی است که در رتبه بیشترین استفاده از آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌ها قرار دارد و باید در هنگام خرید این محصول نیز به ارگانیک‌بودن آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

این درحالی است که آمار استفاده از آفت‌کش‌ها در این میوه، تأمل برانگیز است. آزمایشی که در سال ۱۳۹۴ صورت گرفت، نشان داد که برای عمل‌آوری ۸۰ درصد از سیب‌ها، حداقل یکبار از آفت‌کش‌ها استفاده شده بود؛ بنابراین، حتماً این میوه را به‌صورت ارگانیک خریداری نموده و قبل از مصرف بشویید.

لبنیات

حتی اگر قصد صرفه‌جویی و پس‌انداز مالی را داشتید؛ هرموقع در فروشگاه به‌سراغ محصولات لبنی رفتید، شیر، ماست و پنیر ارگانیک خریداری کنید. محصولات لبنی ارگانیک به این معنی است که شیر از حیواناتی دوشیده شده که به هیچ‌وجه در پروسه پرورش، از آنتی‌بیوتیک یا هورمون رشد استفاده نشده و علوفه نیز کاملاً ارگانیک بوده است.

کرفس

کرفس به‌عنوان یکی از سبزیجات بسیار مقوی و نشاط‌بخش برای ورزشکاران به‌شمار می‌رود؛ زیرا سرشار از ویتامین K، ویتامین C، فیبر و ویتامین B است. اما دقت کنید که هرگاه برای خرید کرفس به میوه فروشی رفتید، حتماً ارگانیک این محصول را خریداری کنید. در صورتی‌که کرفس ارگانیک پیدا نکردید، به جای آن مارچوبه بخرید. برای عمل‌آوری سبزی کرفس، ۶۴ نوع آفت‌کش مختلف استفاده می‌شود. این درحالی است که مارچوبه جزء کم‌آفت‌ترین محصولات کشاورزی است و در تولید این محصول از کمترین مواد شیمیایی استفاده می‌شود.

گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی یکی دیگر از موادی است که باید به‌سراغ ارگانیک آن بروید؛ زیرا برای تولید یک گوجه‌فرنگی سالم از ۶۹ آفت‌کش مختلف استفاده می‌شود. چون گوجه‌فرنگی یکی از میوه‌هایی است که همراه با پوست مصرف می‌شود، بهتر است در شستن آن دقت زیادی به خرج دهید.

ذرت

حدود ۹۰ درصد از محصولات ذرتی که در میوه‌فروشی‌ها و فروشگاه‌ها می‌بینید، غیرارگانیک و تراریخته (اصلاح ژنتیکی‌شده) هستند. این شامل تمامی شیرین‌کننده‌های بر پایه ذرت و روغن‌های ذرت می‌شود. از طرف دیگر ذرت شیرین یا همان بلال خودمان به ندرت اصلاح ژنتیکی شده است، ولی بازهم بهتر است ارگانیک آن را تهیه کنید.

نکات پایانی

امروزه با ماشینی شدن زندگی،‌ استفاده از غذاهای آماده و فست‌فود‌ها رواج پیدا کرده و از طرف دیگر تحرک و فعالیت افراد بسیار کم شده است. به بیان ساده باید بدنسازی کنید، خوراکی‌های ناسالم نخورید و تحرک کافی داشته باشید. پیشنهاد می‌شود برای رسیدن به تناسب اندام، سلامتی و شادابی و نشاط، در اولین برنامه ورزشی آنلاین فیتامین ثبت‌نام کنید و در کنار پیروی از رژیم غذایی سالم از زندگی خود لذت ببرید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید