خوراکی‌هایی که درد آرتریت را تسکین می‌دهند

    کد خبر :682572

اکثر بیماران مبتلا به آرتریت ادعا می‌کنند که برخی مواد غذایی باعث کاهش درد و التهاب مفاصل می‌شود، به همین دلیل محققان تحقیقات گسترده‌ای را در زمینه تاثیر مواد غذایی بر کاهش درد آرتریت در سراسر جهان آغاز کرده‌اند.

مطالعات اخیر بنیاد آرتریت آمریکا نشان می‌دهد غذاهای سالم شامل انواع غلات سبوس‌دار، میوه‌ها و سبزیجات تازه و آجیل به کاهش التهاب و درد ناشی از آتریت منجر می‌شوند. از طرفی ادامه این مطالعات نشان می‌دهد وزن تاثیر مستقیمی بر شدت آرتریت دارد. هر یک پوند کاهش وزن (معادل ۰.۴۵ کیلوگرم)، فشار بار اضافی وارد شده به زانو را حدود ۴ پوند کاهش می‌دهد.

بنابراین کاهش وزن و دستیابی به سایز متعادل قدم مهمی برای کاهش درد ناشی از آرتروز و آرتریت است.‌

در این گزارش به برخی مواد غذایی که درد و التهاب ناشی از آرتریت را کاهش می‌دهند اشاره شده است.

کلم بروکلی، بروکسل و برگ و گل کلم

بر اساس مطالعه صورت گرفته در سال ۲۰۱۳ میلادی، این سبزیجات حاوی ترکیباتی به نام سولفورافان هستند که آسیب به غضروف‌ها بر اثر بیماری آرتریت و آرتروز را کاهش می‌دهند. استفاده از این مواد غذایی به صورت سالاد در تمام وعده‌های غذایی توصیه شده است.

ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب مانند قزل‌آلا یا ماهی تُن حاوی مقادیر بالای اسیدهای چرب امگا ۳ هستند و نقش مهمی در کاهش التهاب و درد ناشی از آرتریت دارند. مصرف ماهی به صورت بخارپز یا گریل شده حداقل دو بار در هفته، میزان درد و التهاب بیماران را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد. اگر به ماهی علاقه ندارید، با پزشک خود در مورد مصرف مکمل‌های امگا ۳ مشورت کنید.

سیر

سیر یکی از اعضای خانواده آلیوم است، پیاز و تره‌فرنگی نیز از دیگر اعضای این خانواده هستند. این مواد حاوی ترکیباتی به نام دیالیل دی سولفید هستند که قاتل آرتریت محسوب می‌شوند.

مطالعات محققان دانشگاه تگزاس نشان می‌دهد این ترکیبات قادر به محدود کردن آنزیمی هستند که به آسیب به عضروف‌ها منجر می‌شود.

گیلاس

گیلاس حاوی ماده‌ای به نام آنتوسیانین است که قرمزی رنگ گیلاس هم ناشی از این ماده غذایی است. آنتوسیانین التهاب مفاصل را کاهش می‌دهد و درد و سفتی ناشی از آتروز را کاهش می‌دهد.

زردچوبه
زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که رنگ، عطر و طعم ادویه نیز ناشی از همین ماده است.

کورکومین علاوه بر قابلیت فوق، خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی دارد و در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله آرتریت موثر است.

 

ویتامین C
آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ویتامین C، باعث کاهش سرعت پیشرفت آرتروز و آرتریت می‌شوند.

این ویتامین یک ماده غذایی ضروری و ارزان قیمت است و مرکبات، گوجه فرنگی، کدو حلوایی، انواع کلم، اسفناج، خربزه و طالبی، شلغم، فلفل دلمه‌ای، آناناس، نخود فرنگی و کیوی سرشار از ویتامین C هستند. البته در مصرف این ویتامین نباید افراط شود.

زنجبیل
زنجبیل باعث کاهش یک نشانگر التهابی درگیر در آتروز و آرتریت می‌شود، می‌توان این ماده غذایی را به صورت تازه یا پودر در انواع غذاها، سوپ و چای استفاده کرد.

گردو
گردو حاوی ترکیبات ضد التهابی است که برای کاهش درد آتریت مفید هستند. از طرفی این ماده غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است.

اسفناج
این ماده غذایی حاوی مقادیر بالای مواد آنتی اکسیدان و ضد التهاب است که باعث تسکین درد آتریت می‌شوند.

انگور، روغن زیتون، چای سبز، حبوبات به ویژه لوبیا، غلات سبوس‌دار و پسته از دیگر مواد غذایی مفید برای کاهش درد و پیشرفت آرتروز و آرتریت هستند.

آرتریت (التهاب مفاصل) به التهاب دردناک در ناحیه مفاصل گفته می‌شود که یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی است که افراد به مرور زمان و با گذشت سن با آن مواجه می‌شوند.

شایع‌ترین دردهای ناشی از آرتروز در نواحی زانو، لگن، ستون فقرات و دست دیده می‌شود. استئوآرتریت (آرتروز)، آرتریت روماتویید، آرتریت عفونی، ورم مفاصل پسوریاتیک و نقرس، پنج گروه عمده آرتریت محسوب می‌شوند. آرتروز شایع‌ترین نوع آرتریت است. این التهاب دردناک سبب تورم و اختلال حرکت مفاصل می‌شود و معمولا در ناحیه دست، زانو، لگن و ستون مهره‌ها بیشتر است. سه عامل اضافه وزن، سن و آسیب‌دیدگی مفاصل، مهم‌ترین دلیل بروز آرتروز هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید