خودروسازان در قیمت سازی‌ها دست داشته و دلالان از بدنه خودروسازی هستند

    کد خبر :531770

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: دلالی که می‌تواند گرانی چند برابری خودرو را رقم بزند از خود خودروسازان یا وزارت صمت است چرا که مقرر شده خودروسازان محصولات خود را 5 درصد زیر قیمت بازار بفروشند بنابراین سود اصلی از افزایش قیمت در بازار به جیب خودروسازان می‌رود.

به گزارش بازتاب به نقل از خانه ملت، سیده حمیده زرآبادی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر ورود مجدد شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو، گفت: ورود وزارت صنعت، معدن و تجارت به قیمت‌گذاری خودرو امر اشتباهی بود چراکه وزارتخانه ذی‌نفع است و تعارض منافع از ساماندهی بازار جلوگیری می‌کند بنابراین بهتر است نهادی مانند شورای رقابت -که خارج از وزارتخانه است- وظیفه قیمت‌گذاری را برعهده گیرد.

قیمت گذاری خودرو به شورای رقابت واگذار شود

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ترکیب رای شورای رقابت متفاوت است در نتیجه اعضای این شورا تمام مسائل را برای قیمت‌گذاری در نظر می‌گیرند، افزود: در شرایط فعلی بهتر است نخست، بازار ساماندهی شود سپس قیمت‌گذاری به نهادی مانند شورای رقابت واگذار شود.

ورود وزارت صنعت، معدن و تجارت به قیمت‌گذاری خودرو امر اشتباهی بود چراکه وزارتخانه ذی‌نفع است و تعارض منافع از ساماندهی بازار جلوگیری می‌کند

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از زیر بار مسئولیت تنظیم بازار شانه خالی می‌کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر اولویت نخست، ساماندهی بازار است چراکه در شرایط کنونی تنها دلالان سود برده و چیزی جز ضرر و زیان عاید مردم نمی‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو در روزهای اخیر را ناشی از سوءمدیریت و عدم نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت بر بازار دانست و اظهار کرد: وزرات صمت می‌تواند با دلالان برخورد کرده و بازار خودرو را سامان دهد در حالیکه به وظایف خود عمل نمی‌کند در واقع وزارت صمت می‌خواهد با استفاده از نابسامانی بازار خودرو، زمینه تشکیل وزارت بازارگانی را فراهم کند.

وی با بیان اینکه تفکیک وزارت صنعت از بازرگانی تاثیری با ساماندهی بازار ندارد، خاطرنشان کرد: اگرچه دیوار و شیپور با ارائه قیمت‌های کذایی و غیرواقعی باعث آشوب بازار خودرو شدند اما از آنجایی که خودروسازان قیمت محصولات خود را براساس قیمت بازار تعیین می‌کنند به نظر می‌رسد شرکت‌های خودروسازی نیز در این قیمت سازی‌ها دست دارند.

زرآبادی با بیان اینکه بعید به نظر می‌رسد مردم با درج آگهی در سایت‌های اینترنتی به دنبال افزایش قیمت خودرو باشند، تصریح کرد: دلالی که می‌تواند گرانی چند برابری خودرو را رقم بزند از خود خودروسازان یا وزارت صنعت، معدن و تجارت است چراکه مقرر شد؛ خودروسازان محصولات خود را 5 درصد زیر قیمت بازار به فروش رسانند بنابراین سود اصلی از افزایش قیمت خودرو در بازار به جیب خودروسازان می‌رود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه خودروسازان قیمت خودروهای تولیدی را براساس بازار تعیین می‌کنند، گفت: همه، افزایش قیمت خودرو را ناشی از عملکرد دلالان می‌دانند اما واسطه یا دلالی که می‌تواند با نفوذ، قیمت کالاها را در کل کشور افزایش دهد دلال عادی و خرده پا نیست و احتمالا با وزارت صمت یا خودروسازان ارتباط دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید