خطیب‌زاده: گروسی در زمان غلط و جای غلط، افراد غلط را ملاقات کرده است

    کد خبر :917475

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری صبح امروز خود ضمن گرامیداشت میلاد امام رضا (ع) و پس از ارائه گاهشمار دستگاه دیپلماسی در هفته گذشته، در پاسخ به این سوال که تحرکات دیپلماتیکی در تهران در جریان است، ارزیابی شما از این تحرکات دیپلماتیک چیست، گفت: هفته گذشته سفر آقای امیرعبداللهیان را ب هند داشتیم که با مقامات دیدار داشتند. ایشان همچنین دیدارهای خوبی با تجار ایرانی مقیم هند داشتند. سه تفاهم نامه در این سفر به امضا رسید. از سفر آقای مادورو هم مطلع هستید که در راس یک هیات بلندپایه بود. فردا وزیر خارجه پاکستان در ایران خواهند بود. رئیس‌جمهور ترکمنستان عازم ایران خواهند بود. رئیس مجلس ارمنستان در این هفته عازم ایران خواهند بود. سفرهای وزیر امور خارجه هم در هفته آینده پیگیری خواهد شد.

به نوشته ایلنا؛ خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص پاسخ تهران به قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: قطعنامه شورای حکام یک اقدام کاملا سیاسی و طراحی شده بود. در مسیری که میان ایران و آژانس تعریف شده بود خلل ایجاد کرد. این اقدام، تغییر لحن و تغییر واژه‌ها که به ناگاه در بیان مدیرکل ایجاد شد از یک دستور پذیری از یک مرکز انجام شده است و ما نمی‌توانستیم این اقدام را بی پاسخ بگذاریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که واکنش ایران نسبت به سفر رافائل گروسی به سرزمین‌های اشغالی چیست، گفت: ما با یک کنشگر و رژیم یاغی در منطقه روبرو هستیم که بیش از هفت دهه است تداوم دارترین رفتارهای تروریستی، جنگ طلبانه، قانون گریز را در نظام بین‌الملل به منصه ظهور گذاشته این رژیم از هیچ تلاشی فروگذار نکرده که ساختارهای حقوق بین‌الملل به سخره بگیرد و همه را با چک سفید امضای برخی کشورهای مدعی انجام داده است.

وی ادامه داد: جای تاسف است مدیرکل آژانس به عنوان کارگزار آژانس این ساختار را در اختیار چنین رژیم قانون گریزی قرار دهد. یعنی توسط کارگزار ساختار را به سخره گرفته و به چالش کشیده است. فکر می‌کنم پیام این سفر مثل هر اقدام غیردپیلماتیک دیگر روشن است. مدیرکل باید نگران بی طرفی و استقلال باشد. طبق بند اساسنامه، آژانس وظیفه قطعی داشت و در زمان غلط و جای غلط، افراد غلط را ملاقات کرده است. پاسخ ما داده شده و امیدواریم تصحیح رویه شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید