خطیب‌زاده: مسیر بازگشت آمریکا به برجام یک‌شبه نخواهد بود

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ ۱۱:۵۸
    کد خبر :893462
سخنگوی وزارت خارجه: مسیر بازگشت آمریکا به برجام یک‌شبه نخواهد بود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که گفت‌وگوها در وین در مسیر خودش در حال پیگیری است و خاطرنشان کرد: مسیر بازگشت آمریکا به برجام یک شبه نخواهد بود.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۱۶ اسفند ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ابتدا اعیاد شعبانیه را تبریک گفت.

خطیب‌زاده به سفر علی اصغر خاجی مشاور وزیر امور خارجه به دمشق و دیدار با بشار اسد و دیگر مقامات سوری و هچنین دیدار سرلشکر علی مملوک رئیس دفتر امنیت ملی سوریه با امیرعبداللهیان و گفت‌وگو درباره اوضاع سوریه اشاره کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی و تاثیر آن بر مذاکرات وین گفت: سفر گروسی در چارچوب توافقات در حوزه فنی بین ایران و آژانس انجام شده بود. در سفر گروسی که مقدمه آن گفت وگوهایی در وین صورت گرفته بود همکاری‌های جامع فنی بین ایران و آژانس توافق شد که یک توافق چند مرحله‌ای خواهیم داشت. سؤالاتی از سوی آژانس درباره برخی اماکن در ایران مطرح شده بود که ایران پاسخ داد که توافقی صورت گرفت که طی یکی دو ماه آینده همه سؤالات با همکاری فنی بین ایران و آژانس پاسخ داده خواهد شد. رابطه مستقیمی بین بسته شدن این سؤالات و توافق در وین است. این توافق باید به صورت همزمان و جزیی از آن توافق حاصل شود.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره اظهارات لاوروف مبنی بر این که تحریم‌های غرب علیه روسیه نباید بر مراودات روسیه و ایران تاثیر بگذارد نیز گفت: اظهارات لاوروف را در رسانه ها دیدیم و منتظر هستیم از مجاری دیپلماتیک جزییات آن را بشنویم. گفت‌وگوها در وین در مسیر خودش در حال پیگیری است. همکاری‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران نباید محدود و تحت تاثیر هیچ تحریمی قرار بگیرد از جمله همکاری های صلح آمیز ایران با روسیه و چین. در همین بستر این اظهارات را می‌‌فهیم. رویکرد روسیه سازنده برای رسیدن به توافق دسته جمعی در وین بوده است. منتظریم در وین جزییات بیشتری را اگر دارند به ما بدهند.

وی یادآور شد: مردم ایران می‌دانند مذاکره کنندگان در وین و دولت ایران در راستای حداکثرسازی منافع ملت قدم برداشته و در همین راستا کارش را جلو خواهد برد.

خطیب‌زاده بیان کرد: توافقی که در وین انجام می‌شود توافقی است که مسیر بازگشت آمریکا را در ازای پایبندی کامل تعیین می‌کند و این مسیر یک شبه برای آمریکا نخواهد بود و بستر زمانی برای آن تعریف شده است. آنچه در تهران بین ایران و آژانس تعریف شده این است که همکاری جامع فنی صورت بگیرد. آنچه بین ایران و آژانس توافق شده حداکثر زمانی دارد و اگر آژانس آماده باشد زودتر حل و فصل کند مانعی نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات وین بیان کرد: ما در مذاکرات سختی قرار داریم. در روزهای مختلف برخوردهای مختلفی را از سوی کنشگران مختلف دیدیم. از مواضع کشورها چه کشورهایی که قبلا برخی مواضعی را اعلام کردند و اینکه این روزها می‌شنویم شگفت زده نمی‌شویم. مسیر وین کاملا روشن است. دستورکار آن رفع تحریم‌های غیرمرتبط با برجام است. در طی چند ماه گذشته حداکثر تلاش را کرده‌ایم این پرونده از پرونده‌های دیگر بین‌ا‌لمللی با فاصله معناداری حرکت کند. ما برخی اعضای ۱+۴ پرونده‌های جدی داشتیم. هر اظهارنظر یا هر موضع مذاکراتی باید در وین باید بیاید و به معنای مذاکراتی در وین تبدیل شود.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: نکات اختلافی باقیمانده از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر است. ما هیچ زمانی را به عنوان ضرب الأجل نمی‌پذیریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سؤال که آیا چین مطالبه جدیدی روی میز گذاشته است؟ اظهار داشت: آنچه در پشت درهای بسته در وین رخ می‌دهد را اینجا بیان نکنم. موضع چین یکی از سازنده‌ترین مواضعی بوده و موضع حمایتی از گفت وگوهای وین و موضع حمایتی از درخواست‌‌های مشروع ایران بوده و فکر می‌کنیم در همین بستر با چین جلو خواهیم رفت.

به گزارش جماران؛ این دیپلمات ارشد کشورمان درباره مذاکره مستقیم با آمریکا نیز اظهار داشت: موضع ایران یک موضع تداوم دار بوده است و انقطاعی در آن نبوده است. چه زمانی که ترامپ درخواست ملاقات و گرفتن عکس داشت و چه امروز که دولت جدید است. موضع حاکمیت این است که ما براساس رفتار آمریکا تصمیم می‌گیریم نه براساس پیام‌های غیرشفاف و این‌که بدانیم در نتیجه چه اتفاقی رخ داده است. برجام اعضایش مشخص است آمریکا از آن خارج شده و تعهداتی که باید بپذیرد برای ما و ۱+۴ روشن است. تا به امروز هیچ تغییری در رفتار آمریکا در میدان ندیدیم همان فشار حداکثری ادامه داشته و چشم انداز هر حرکتی براساس منافع ملت ایران تصمیم گرفته می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید