خشم خود را بنویسیم

    کد خبر :776679

کتاب «کنترل خشم در نوجوانان»، ۳۷ فعالیت مختلف را دربرمی‌گیرد که نوجوانان می‌توانند با آنها خشم خود را کنترل کنند.

شما هم جزو آدم‌هایی هستید که فشارها و استرس‌های مدرسه و خانه را بر سر اطرافیان‌تان، آن هم کسانی که دوستشان دارید مثل پدر و مادر، خواهر و برادر و یا دوستان‌تان خالی می‌کنید؟ خشم و عصبانیت شما هم در بیشتر موارد موجب دردسرتان می‌‎شود؟ شما هم ناراحت‌اید که چرا نمی‌توانید ناراحتی و خشم خود را کنترل کنید؟

کتاب «کنترل خشم در نوجوانان»، ۳۷ فعالیت مختلف را دربرمی‌گیرد؛ این تمرین‌ها به شما مهارت‌هایی را یاد می‌دهد تا خشم خود را کنترل کنید. گرچه ریچل کسادا لُمان، نویسنده کتاب، خشم را یکی از احساسات طبیعی بشر می‌داند و معتقد است هر آدمی با عصبانیت خود، یک‌جور برخورد می‌کند؛ بعضی خشم خود را در درونشان نگه می‌‎دارند؛ برخی آن را با کلمات آزاردهنده ابراز می‌کنند بعضی آدم‌ها به جنگ و دعوا متوسل می‌شوند یا از شذت خشم منفجر می‌شوند.

نوجوان‌ها با خواندن این کتاب متوجه می‌شوند که تنها نیستند و میلیون‌ها نوجوان خشمگین در جهان وجود دارد و به جای آن‌که احساس درماندگی و افسردگی کنند بهتر است به دنبال راهی برای کنترل عصبانیت خود باشند.

تمرین‌هایی که در کتاب «کنترل خشم در نوجوانان» آمده به این گروه سنی یاد می‌دهد تا در گام نخست دریابند چه چیز آنها را عصبانی می‌کند و این آگاهی، گام موثری در جهت کنترل خشم است. پس از آن در متن کتاب به تمرین‌هایی اشاره شده که مهارت‌هایی را به نوجوان‌ها آموزش می‌دهد که با استفاده از آن بتواند بر عصبانیت خود چیره شود. برای مثال یکی از تمرین‌ها این است: «موقعیتی را توضیح دهید که در آن عصبانی شده‌ اما واکنش مناسب نشان نداده‌اید؟ واکنش‌تان چه خطرهایی داشته؟ از این اتفاق چه درسی گرفته‌اید؟ با توجه به دانش و تجربه‌ای که الان دارید چگونه می‌توانید مشکل خود را بهتر مدیریت کنید؟»

به گزارش ایبنا،پس از این پرسش‌ها در کادری با عنوان «آنچه باید بدانید» توضیح داده شده:«وقتی عصبانی هستید، نمی‌توانید به دیگران بگویید چطور بابد کمک‌تان کنند. بنابراین بهتر است قبل از آن‌که به این وضعیت دچار شوید برنامه‌ای برایش بریزید. اگر به دیگران بگویید دارید برای کنترل خشم‌تان تلاش می‌کنید و این‌که آنها چه کمکی می‌توانند به شما بکنند گام بزرگی به این تغییر خواهد بود.»

کتاب «کنترل خشم در نوجوانان» برپایه نوشتن استوار است و این کار، گام موثری در برون‌ریزی احساسات منفی و آشنا شدن با این حس و حال‌هاست. این کتاب نوشته ریچل کسادا لُمان است که امیرحسین میرزائیان آن را ترجمه و انتشارات نردبان در ۱۳۶ صفحه و به قیمت ۲۴هزار تومان برای نوجوانان منتشر کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید