خرید بیمه خودرو در تابستان 1401 الزامی است؟

    کد خبر :918413

بیمه شخص ثالث اجباری است. هر مالک خودرویی از این مسئله کاملاً اطلاع دارد و می‌داند که اگر بدون این بیمه‌نامه با خودرو در سطح شهر تردد کند، چه عواقبی در انتظارش خواهد بود؛ به ویژه اینکه اگر تصادفی کرده و خسارت جانی و مالی را به طرف مقابل وارد کند. البته خوشبختانه خیلی کم پیش می‌آید که مالکان نسبت تمدید بیمه شخص ثالث خودروی خود غفلت کنند؛ اما گاهی پیش می‌آید که به دلیل در دسترس نبودن کارگزاری یا مشغله کاری و ذهنی فراوان، برخی تمدید به موقع آن را فراموش کنند. این نکته مهم را باید بدانید که به محض تمام شدن اعتبار بیمه، شرکت بیمه‌گر هیچ خسارتی را در ازای تصادف پرداخت نخواهد کرد. همچنین اینکه در هنگام تمدید، بیمه‌گذار مشمول پرداخت جریمه هم خواهد شد؛ اما روشی وجود دارد که بیمه‌گذاران با استفاده از آن‌ها می‌توانند خیلی سریع و در کمترین زمان (یک دقیقه) بیمه‌نامه خود را تمدید کنند. حالا این روش چیست؟

بیمه شخص ثالث چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم روش سریع خرید بیمه شخص ثالث را توضیح دهیم، در ابتدا بهتر است که تعریف و دلیل خرید این بیمه‌نامه را برای شما توضیح دهیم.
بیمه شخص ثالث بیمه‌نامه اجباری است که تمام حوادث جانی و مالی وارد شده به اشخاص ثالث را پوشش می‌دهد. اشخاص ثالث شامل راننده و سرنشین خودروی مقابل، موتورسوار و ترک‌نشین آن، عابران پیاده و همچنین سرنشینان خودروی مقصر است.

پوشش بیمه شخص ثالث

پوشش بیمه شخص ثالث به سه دسته اصلی تقسیم می‌شود:
• حوادث جانی وارد شده به اشخاص ثالث که شامل فوت، ازکارافتادگی موقت و دائمی، نقص عضو و هزینه‌های درمان است.
• حوادث مالی که شامل خسارت‌هایی است که به خودرو و اموال شخص ثالث وارد می‌شود. البته باید گفت که خسارت‌های مالی وارد شده به خودروی راننده مقصر پوشش داده نخواهد شد.
• حوادث سرنشین که در چند سال گذشته به پوشش‌های بیمه شخص ثالث اضافه شده است. بر این اساس، خسارت‌های جانی وارد شده به خود راننده مقصر هم پوشش داده می‌شود. به هر حال از آنجا که در تصادفات خود راننده هم آسیب جانی خواهد شد و حتی ممکن است که فوت شود، برای همین چنین پوششی به بیمه شخص ثالث اضافه شد.

چرا بیمه شخص ثالث اجباری است؟

تا وقتی خدای نکرده تصادفی روی ندهد، کسی از اهمیت بیمه شخص ثالث مطلع نخواهد شد. فقط کافی است که یک روز صبح به واحد خسارت یکی از شرکت‌های بیمه‌گر (مانند بیمه ایران که از همه شلوغ‌تر است) در شهرهای بزرگ مراجعه کنید. در آنجا خودروهای زیادی را مشاهده خواهید کرد که به دلیل تصادف، مراجعه کرده تا بتوانند خسارت خود را دریافت کنند.


مهم‌ترین دلایلی که شما باید بیمه شخص ثالث داشته باشید و از همه مهم‌تر به تمدید به موقع آن توجه کنید، شامل موارد زیر است:
• در صورتی که پلیس به هر دلیلی جلوی خودروی شما را بگیرد و بیمه شخص ثالث نداشته باشید یا مدت اعتبار آن تمام شده باشد، خودرو را به پارکینگ منتقل خواهد کرد.
• اما مهم‌تر از انتقال خودرو به پارکینگ، جبران خسارت‌های وارد شده به ویژه جانی به شخص ثالث است. هر تصادفی که داشته و باعث ایجاد خسارت جانی به شخص ثالث شوید، میزان خسارت جبرانی بر اساس نرخ دیه سال خواهد بود. نرخ دیه را قوه قضاییه اعلام می‌کند که در سال 1401 برای ماه‌های حرام و غیرحرام به ترتیب برابر با 800 و 600 میلیون تومان است. سال بعد، این مقدار افزایش خواهد داشت. در صورتی که بیمه نداشته باشید (اعتبار آن تمام شد باشد)، بیمه‌گر شما دیگر تعهدی را برای پرداخت خسارت قبول نخواهد کرد. در چنین موقعیتی خودتان باید از جیب خسارت سنگین را جبران کنید. حتی اگر مالی هم باشد، باز پرداخت خسارت بر دوش شما است. از آنجا هم قیمت خودرو و قطعات آن روزانه در حال افزایش است، فشار سنگینی را روی دوش شما ایجاد کرد. قیمت بیمه شخص ثالث در برابر قیمت پرداخت خسارت دیه یا خودرو و اموال بسیار ناچیز است. البته می‌توان هزینه خرید بیمه را قسطی هم پرداخت کنید؛ البته بعضی شرکت‌ها امکان پرداخت قسطی را دارند.
• در صورت نداشتن، با استرس رانندگی خواهید کرد. وقتی استرس هم داشته باشید، احتمال تصادفتان بیشتر خواهد شد.
خیلی خلاصه بگوییم که وقتی اعتبار بیمه شخص ثالث شما حتی یک روز هم تمام شده باشد، هیچ کسی تعهدی را برای پرداخت خسارت و جبران آسیب‌های وارد شده قبول نخواهد کرد. همه هزینه‌ها را باید خود از جیب مبارک بدهید. در بهترین حالت، این است که باعث خسارت مالی شوید که جبران هزینه آن نسبت به نوع مالی کمتر است.


سریع‌ترین روش خرید بیمه شخص ثالث

امیدواریم که اهمیت این بیمه‌نامه را متوجه شده باشید. البته تمامی خودروهای صفر کیلومتر دارای بیمه شخص ثالث هستند و دیگر نمی‌توان گفت که هیچ خودرویی بعد از خروج از کارخانه بیمه ندارد. مسئله مهم، تمدید آن است. همانطور که در بالا هم نوشتیم، متأسفانه بسیاری به دلیل مشغله کاری یا اینکه کارگزاری در دسترسشان نیست، فراموش می‌کنند که بیمه شخص ثالث خود را به موقع تمدید کنند. در چنین موقعیتی، آن‌ها می‌توانند خیلی سریع و با استفاده از سامانه بیمه دات کام، اقدام به تمدید یا خرید بیمه شخص ثالث خود کنند. بیمه دات کام، سامانه فروش آنلاین انواع بیمه‌نامه است که افراد می‌توانند با وارد کردن مشخص خودروی خود، اقدام به تمدید یا خرید بیمه‌نامه از شرکت بیمه‌گر دیگری کنند. تمام عملیات خرید به صورت اینترنتی بوده و شما می‌توانید در هر زمان و مکانی، آن را تکمیل کنید. فقط کافی است به سایت bimeh.com مراجعه کنید..

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید