خبرهای جدید از سریال حضرت موسی(ع)

    کد خبر :1045435
حضرت موسی

امروز تست موفقیت آمیز استفاده از Virtual Production برای ساخت سریال “موسی کلیم‌الله(ع)” درحالی انجام شد که رئیس سازمان صدا و سیما این اتفاق را زمینه ساز تحولی نوین در تولید و ساخت سریال‌های آینده دانست.

به گزارش تسنیم، امروز رئیس صدا و سیما درحالی از پشت ‌صحنه تستِ فیلمبرداری تکنولوژی جدید تولید مجازی برای پروژه سریال «موسی کلیم‌الله (ع)» بازدید کرد که بسیاری از کارشناسان و فعالان عرصه تولید فیلم و سریال براین باورند بکارگیری فناوری Virtual Production در ایران می‌تواند زمینه کاهش هزینه‌ها و زمان تولید فیلم و سریال را در کشور از این پس مهیا کند.

این درحالی است که  تکنولوژی تولید مجازی (در زبان انگلیسی: Virtual Production) تکنیکی جدیدی است که در چندسال اخیر توسط استودیوهای بزرگ فیلمسازی بین‌المللی استفاده می‌شود و برای اولین‌بار در سریال «موسی کلیم‌الله (ع)» بومی‌سازی و اجرا شده و دستاوردهای قابل توجهی را نیز با خود به ارمغان آورده است.

به صورتی که برآوردها نشان می‌دهد استفاده از این فناوری نوین برای سریال یاد شده باعث شد تا  ساخت یک میلیون و 100 هزار متر مربع دکور عملاً غیرضروری شده و صرفه‌جویی در ساخت دکور و فضاسازی «موسی کلیم‌الله (ع)» تجربه شود، به این دلیل که با استفاده از این شیوه دکورها و فضاهای میدانی عظیمی که قرار بود برای فصل اول و دوم مجموعه «موسی کلیم‌الله (ع)» ساخته شود عملاً از پروژه حذف شده است.

توسعه تکنولوژی جهانی تولید مجازی با توانِ ایرانی

از سوی دیگر کارشناسان و فعالان عرصه تولید فیلم و سریال با اشاره به انجام تست‌های موفق استفاده از فناوری‌های نوین برای ساخت “موسی کلیم‌الله(ع)” براین باورند که اگرچه در برخی موارد از جمله تامین تجهیزات فنی و آموزش نیروی متخصص محدودیت‌هایی وجود دارد اما بومی شدن تکنولوژی جدید تولید مجازی زیرساخت مهمی برای آینده سینما و تلویزیون ایران است که می‌تواند مسیر تولید آثار تاریخی را ساده‌تر و به صرفه‌تر کند.

نکته قابل توجه اینجاست که  پروژه سریال «موسی کلیم‌الله (ع)» در مراحل مختلف با تشکیل تیم تحقیق و توسعه (R&D) و استفاده از استعداد نیروی انسانی متخصصِ ایرانی، اقدام به توسعه تکنولوژی و بومی‌سازی «Virtual Production» با ابزارهای داخلی کرده است. بر همین اساس، تست‌های مختلفی برای فیلمبرداریِ تکنولوژی «تولید مجازی» طراحی و اجرا شده است و  پیگیری‌های متعدد برای تامین و تجهیز زیرساخت‌های لازم و ترکیب آن با توان و ابزار داخلی در جریان است.

این درحالی است که با توجه به  ایجاد دپارتمان‌ تولید مجازی، باعث اشتغال 200 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این سریال شود که این مسیر همراه با آموزش مداوم نیروی انسانی متخصص داخلی، به منظور توسعه دانش این صنعت برای استفاده‌های آتی در کشور خواهد بود و اگر بگوییم تولید سریال موسی کلیم‌الله (ع) در واقع مسیر توسعه و تولید سریال‌ها با استفاده از این فناوری را هموار کرده است.

جبلی در پشت صحنه «موسی کلیم‌الله (ع)» چه گفت؟

در همین حال با توجه به اهمیت ساخت با کیفیت این سریال امروز رئیس صدا و سیما از پشت ‌صحنه تستِ فیلمبرداری تکنولوژی جدید تولید مجازی برای پروژه سریال «موسی کلیم‌الله (ع)» با حضور ابراهیم حاتمی کیا، کارگردان سریال و جمعی از نیروهای متخصص بازدید کرد.

پیمان جبلی پس از تست موفقیت‌آمیز این تکنولوژی در بخش‌هایی از سریال «موسی کلیم‌الله (ع)»، ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت این پروژه بزرگ تلویزیون ایران، اعلام کرد: «تولید سریال موسی کلیم‌الله (ع) از اولویت‌های مهم سازمان صدا و سیما بوده و سازمان با تمام توان خود برای به سرانجام رسیدن این تکنولوژی در کنار نیروهای جوان و متخصص و تیم تولید سریال ایستاده است».

جبلی همچنین تاکید کرد: «از نتایج مهم بومی‌سازی این تکنولوژی و به نتیجه رسیدن آن در سریال موسی کلیم‌الله (ع)، تغییر خط تولید سنتی به تکنولوژی مدرن و صنعتی با استفاده از تکنولوژی روز در صنعت سریال‌سازی و سینمای ایران خواهد بود. این کار حاصل تلاش این تیم در 9 ماه گذشته است و صدا و سیما ضمن استقبال از این تغییر، از آن پشتیبانی می‌کند».

در این دیدار، وحید جلیلی قائم مقام فرهنگی رئیس صدا و سیما و محسن برمهانی معاون سیما، جبلی را همراهی می‌کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید