خاک خوردن ۹۰۰ هزار دوز واکسن ایرانی آنفلوانزا در انبارها

    کد خبر :888209
خاک خوردن ۹۰۰ هزار دوز واکسن ایرانی آنفلوانزا در انبارها

حسین شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به وزیر بهداشت نقض تعهد این وزارتخانه را در خرید ۴۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوانزای تنها شرکت دانش بنیان تولید کننده این واکسن، تذکر داد.

شهریاری نوشت: ” اداره بیماری‌های واگیر و سازمان غذا و دارو به تعهد خود عمل نکردند و با عدم استقبال و نقض تعهد، شرکت تولید کننده دچار ضرر و زیان شده است.”

واکسن ایرانی آنفلوانزا امسال مجوز ورود به بازار را دریافت کرد. این واکسن دومین واکسن آنفلوانزای نوترکیب جهان است و پیش از این انحصار تولید این نوع واکسن در اختیار سانوفی فرانسه بود.

این واکسن در سال ۹۹ روی ۴۰۰ داوطلب و سال ۱۴۰۰ روی یک هزار داوطلب آزمایش شده است و پس از آن مجوز ورود به بازار را از سازمان غذا و دارو دریافت کرد.

مزیت رقابتی این واکسن نوترکیب بودن آن است؛ زیرا از تخم مرغ برای تولید آن استفاده نمی‌شود و حساسیت زا نیست. در نتیجه همه افراد می‎‌توانند این واکسن را تزریق کنند.

این شرکت تولیدکننده ۴۰۰ هزار دوز واکسن برای تحویل به وزارت بهداشت تولید کرده که این وزارتخانه تنها ۴۰ هزار دوز آن را خریداری کرده و همین میزان را نیز تحویل نگرفته است؛ این را عبدالغفاری، مدیرعامل شرکت تولیدکننده واکسن آنفلوانزای ایرانی گفته است.

به گفته عبدالغفاری، ۶۰۰ هزار دوز واکسن برای عرضه در داروخانه‌ها تولید شده است که داروخانه‌ها ۱۰۰ هزار دوز واکسن را خریداری کرده اند. استقبال کم از واکسن به دلیل توزیع واکسن‌های وارداتی در داروخانه‌ها بوده است.

این تولید کننده واکسن گفت: سازمان غذا و دارو در وزارت بهداشت از ما حمایت کرد؛ اما معاونت بهداشتی و به خصوص مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار سنگ اندازی‌های بسیاری در مسیر تولید و پس از صدور مجوز در عرضه به بازار، داشتند.

رهبر انقلاب در حمایت از تولید داخل گفته‌اند: بار‌ها تاکید کرده‌ام روی این که محور نجات اقتصاد کشور، تقویت تولید داخلی است؛ تقویت تولید داخلی؛ مبارزه با قاچاق، مبارزه با واردات بی‌رویّه، مبارزه با کسانی که جیب خودشان را از طریق واردات پُر می کنند و نمی خواهند بگذارند که با تولید داخلی، واردات متوقّف بشود و کمر تولید داخلی را با واردات می‌شکنند.

بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: متاسفیم که در کار این تولیدکننده مشکل به وجود آمده است. من شخصا مسئله را پیگیری می‌کنم تا مشکلات برطرف شوند. این تولیدکننده در آینده مهمترین تامین کننده واکسن آنفلوانزای کشور خواهد بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس سازمان غذا و دارو کیفیت واکسن‌های آنفلوانزا را تایید کرد و گفت: ما مجوز‌ها را صادر کرده ایم و علت تحویل نگرفتن واکسن‌ها از سوی معاونت بهداشت را پیگیری خواهم کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید