حقوق پایمال شده کارگران در دوران کرونا/پرداخت 50 درصدی دستمزد توسط برخی کارفرمایان

    کد خبر :834323
حقوق کارگران

براساس اظهارات دبیر کانون عالی انجمن های صنفی کارگری، برخی کارفرمایان با سواستفاده از حضور 50 درصدی کارگران حقوق آن ها را نصفه پرداخت می کنند و این درحالی است که کارگران حتی با دریافت تمام حقوقشان هم از عهده تأمین هزینه های زندگی برنمی آیند.

«بازتاب»؛ زهره علامی- یکسال و نیم از آغاز شیوع کرونا می گذرد و بار مشکلات کارگران هر روز اضافه می شود، آنها مجبورند علاوه بر تحمل فشار اقتصادی، بیکاری، مرخصی اجباری، با دریافت حقوق نصفه و نیمه هم کنار بیایند.

به گفته هادی ابوی که دبیر کانون عالی انجمن های صنفی کارگری است، کارفرمایان به کارگران می گویند 15روز در ماه سرکار بیایید و 50 درصدی باشید، سپس لیست 15 روز بیمه را برای کارگران در سازمان تأمین اجتماعی رد می کنند.

ابوی ادامه می دهد: در پیک های قبلی کارمندان دورکار بودند و کارگران سرکار می رفتند و حالا که کارگران در برخی اصناف مشمول مرخصی شده اند، بعضی از کارفرمایان در حق آنها احجاف می کنند.

البته مشکل مرخصی اجباری و پرداخت 50 درصد از حقوق کارگران در زمان شیوع کرونا فقط مربوط به پیک پنجم کرونا نمی شود، فروردین ماه سالجاری رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی در اظهاراتی اعلام کرد که در برخی واحدها برای مقابله با کرونا، کارگران را به مرخصی های اجباری می فرستند بدون آنکه حقوق این ایام به آنها داده شود.

حالا سوال این است آیا ‌کارگری که تنها 15 روز از حقوق خود را دریافت کرده قادر به تأمین اجاره بها، خرید مایحتاج زندگی و پرداخت قبوض آب، برق و …در شرایط کنونی اقتصاد هست؟

وضعیت نامناسب کارگران در دوران کرونا

در سال گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت که برای بیکارشدگان کرونا به اندازه 50 درصد حداقل مزدشان، حقوق پرداخت کند، ضمن اینکه دولت هم با پرداخت یارانه های معیشتی و همچنین وام یک میلیونی تلاش کرد تا به افراد بیکار شده در دوران کرونا کمک کند.

البته این اقدامات ظاهر ماجراست و اگر پای درد و دل کارگران بنشینید مطالبات کارگران برای حل مشکلات معیشتی و نارضایتی آنها از وضعیت موجود پابرجاست، بسیاری از آنان ماه‌هاست که حقوق نگرفته‌اند و کارفرمایان برای فرار از تعهد با آنان قرارداد نمی‌بندند یا قراردادهای یک ماهه منعقد می‌کنند.

در دوران کرونا اغلب کارگرانی که زیر 6 ماه قرارداد بسته بودند بعد از تعدیل نتوانستند هیچگونه حق و حقوقی را دریافت کنند و حالا کارگرانی که جذب شرکت‌ها می‌شوند مدت قراردادشان ماهیانه تمدید می‌شود تا در زمان تعدیل نتوانند مدعی حق و حقوق خود شوند.

در این شرایط به گفته رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی، کارگران ترجیح می دهند که حتی در شرایط بد کرونایی به کار خود ادامه بدهند چون آنها مثل کارمندان دولت نیستند که حقوق سر برج داشته و از مزایای دولتی برخوردار باشند و معیشت آنها وابسته به کار و درآمد آنها است.

همین موضوع موجب شده که کارگران در معرض آسیب بیشتری نسبت به کرونا قرار گیرند، چون مجبور به فعالیت حتی در شرایط سخت کرونایی می شوند، در همین ارتباط، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری می گوید: کرونا همه گروه‌ها را تهدید می‌کند اما به دلیل عدم رعایت فاصله اجتماعی، نبود بهداشت محیط فردی، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نزدن ماسک، کرونا کارگران را بیشتر تهدید می‌کند.

ضمن اینکه بخش های دورکار هم عمدتا نیروهای اداری و کارمندی هستند که مصوبه دورکاری به آنها ابلاغ شده است اما در بخش کارگری، کارگران امکان دورکاری ندارند و باید ساعت های طولانی در واحدهای تولید یا مونتاژ حضور فیزیکی داشته باشند.

اما در این شرایط چگونه می توان از قشر آسیب پذیر کارگر حمایت کرد؟ دبیر کانون عالی انجمن های صنفی کارگری معتقد است که باید نمایندگانی از کارگران در ستادهای مقابله با کرونا حضور داشته باشند تا بتواند مشکلاتشان را بازگو کنند.

سخنگوی فراکسیون کارگری مجلس هم به ضرورت توجه به حقوق کارگران در شرایط کرونا اشاره می کند و می گوید: پرداخت به موقع حقوق کارگران باید در کنار راهکارهای حمایتی مثل بیمه بیکاری قرار گیرد، ضمن اینکه طبق قانون اساسی باید از کارگران حمایت اجتماعی فراگیر شود تا آنها بتوانند از این دوره سخت اقتصادی و معیشتی به آسانی عبور کنند.

ناگفته نماند که طبق اصل29 قانون اساسی دولت باید در مواقع بحرانی از قبیل حوادث، بلایا، ازکارفتادگی، پیری و بازنشستگی به‌طور کامل به مردم خدمات لازم و جامع را ارائه دهد، البته علاوه بر اصل 29 که مسئولیت قانونی دولت را در برمی‌گیرد، سازمان تامین اجتماعی هم باید برای کارگران بیمه شده، طبق مواد 14 و 15 و 30 قانون کار، بیمه بیکاری را برقرار کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید