حسین علیزاده: آموزش موسیقی ایرانی دچار هرج و مرج است

    کد خبر :739275

 

نشست خبری چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان ظهر امروز در تالار وحدت و با حضور مسئولان این جشنواره برگزار شد و حسین علیزاده آهنگساز و عضو هیأت داوران گفت: ما حاصل هرج و مرج آموزشی را در آثار شرکت‌کنندگان جشنواره چهاردهم موسیقی جوان دیدیم.

به گزارش تسنیم، نشست خبری چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان صبح امروز در طبقه دوم تالار وحدت برگزار شد. در این نشست حسین علیزاده، هومان اسعدی، حمیدرضا اردلان، آذین موحد و علی ثابت‌نیا به همراه تعدادی از خبرنگاران عرصه موسیقی حضور داشتند.

 آموزش موسیقی ایرانی دچار هرج و مرج شده است

حسین علیزاده آهنگساز و عضو هیأت داوران جشنواره موسیقی جوان: در این دوره از جشنواره در حوزه موسیقی ایرانی شاهد کیفیت خوبی نسبت به حوزه موسیقی کلاسیک نبودیم. متأسفانه در کشورمان هنوز هماهنگیِ لازم بین مجموعه‌های دانشگاهی در حوزه موسیقی ایرانی وجود ندارد. ما باید بتوانیم با آموزش درست بهره درستی از موسیقی ایرانی ببریم. هرج مرجی که در حوزه آموزش موسیقی ایرانی وجود دارد، سبب شده تا برداشت‌های متفاوتی در میان شرکت‌کنندگان موسیقی ایرانی وجود داشته باشد و ما حاصل این هرج و مرج آموزشی را در آثار شرکت‌کنندگان جشنواره چهاردهم موسیقی جوان دیدیم.

ما از نظر نگرش در زمینه آموزش نسبت به سال‌های گذشته عقبیم اما از نظر بازدهی بسیار پیشرفت داشته‌ایم. وجود این همه علاقه‌مند و هنرجو در زمینه موسیقی ایرانی باور کردنی نیست.
موسیقی نباید فقط دست پیرمردها باشد. هر کسی هم عصا دستش گرفت و دیگر نتوانست راه برود، به او استاد بگوییم.
موسیقی ردیف دستگاهی بر اساس تحولات اجتماعی به وجود آمده و اینگونه نیست که آن را بدون هیچ کم و کاستی نگه‌داریم و فقط هم همین ردیف را به مخاطب ارائه کنیم. جوانی که می‌خواهد تجربه کند، در ابتدا ایرادهایی خواهد داشت که باید حمایت شود و نکات لازم را به او یادآور شد.

در بخش سنتورنوازی اتفاق‌هایی را شاهد بودیم که بسیار جذاب بود. جوانانی آمدند و نگاه جدیدی به سنتور داشتند.
هنر یعنی تجربه کردن و نوازندگان حوزه موسیقی ایرانی هم باید فضاهای متفاوتی را تجربه کنند.

 جشنواره به صورت آنلاین و آفلاین برگزار می‌شود

هومان اسعدی دبیر چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان: این دوره از جشنواره متناسب با حال و هوای روزهای کرونایی برگزار می‌شود. این روزها شاهدیم که بسیاری از رویدادهای موسیقایی در دنیا تعطیل شده، اما ما تلاش کردیم تا با بهره‌مندی از امکانات فضای مجازی جشنواره‌ای متفاوت را برگزار کنیم. جشنواره موسیقی جوان ماهیتی بر اساس تکنوازی دارد، بنابراین پتانسیلی وجود داشت که فضای جشنواره در قالب رویدادی مجازی برگزار شود.

در ماه‌های گذشته شرایط را برای برگزاری فیزیکیِ جشنواره در تالار رودکی بررسی کردیم اما به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این دوره نمی‌توانیم شاهد حضور فیزیکی هنرمندان شرکت‌کننده در جشنواره باشیم. به همین منظور تمامی شرکت‌کنندگان در جشنواره در قالب اجراهای آفلاین آثار خود را ارائه می‌دهند.

در این میان بخشی هم داریم که به صورت آنلاین برگزار می‌شود و آن بخش حفظ ردیف موسیقی دستگاهی ایرانی است که نمی‌تواند به صورت آفلاین برگزار شود؛ از این رو در این بخش شاهد اجرای آنلاین شرکت‌کنندگان هستیم که خوشبختانه هیچ‌کدام از شرکت‌کنندگان مشکلی برای حضور ندارند.

140 شاخه موسیقی در جشنواره موسیقی جوان

علی ثابت‌نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران: ما در این جشنواره حدود 140 شاخه موسیقایی را پوشش می‌دهیم که به نوعی ترکیبی از 140 جشنواره خواهد بود. آنچه در این رویداد تا به امروز سپری شده داوری بیش از 195 ساعت اجرا از شهرهای مختلف کشور بوده که توسط هنرمندان ارزنده موسیقی کشورمان صورت گرفته است.

موسیقی نواحی صاحب رپرتوار شد

حمیدرضا اردلان مدیر بخش موسیقیِ جشنواره موسیقی جوان: کار تازه‌ای در بخش موسیقی نواحی شکل داده‌ایم و آن هم اینکه رپرتواری تعیین کردیم تا داوران توانایی نوازندگان را بهتر ارزیابی کنند.
موسیقی نواحی نسبت مستقیم با زندگی اجتماعی دارد؛ این موسیقی در عروسی، کار، مراسم عزا و حتی جنگ‌ها کاربرد دارد.

امسال در جشنواره موسیقی جوان برای شرکت‌کنندگان رپرتوار وجود دارد. قطعه‌هایی معرفی می‌شود و برخی از این قطعه‌ها انتخابی، برخی اجباری است. قطعه‌هایی هم هستند که به درخواست شرکت‌کننده و برای شکوفایی استعدادش به او ارائه می‌شود.

بحث سنت و مدرنیته از زمان یونان باستان وجود داشته است. زمانی بود که هر بدعت در عرصه موسیقی ایرانی، گناه محسوب می‌شد.
برای موسیقی نواحی مسیری باز شده تا اجراهایی که ایده‌های جدیدی دارند هم شکوفا شوند. برای مثال در بخش دف‌نوازی، شرکت‌کنندگانی هستند که می‌خواهند دف را به شیوه سنتی بنوازند و برخی هستند که شیوه‌های نوینی در دف‌نوازی را مد نظر دارند.

رپرتوار شرکت‌کنندگان در بخش موسیقی کلاسیک باید یکدست شود

آذین موحد مدرس دانشگاه و عضو هیأت داوران جشنواره موسیقی جوان: رویکرد استادان برای داوریِ بخش کلاسیک در این دوره از جشنواره متفاوت بود. برخی بر تکنوازی اسرار داشتند که با ماهیت موسیقی کلاسیک سنخیت نداشت.
در نهایت به دلیل وجود ویروس کرونا برای برخی از سازها به این نتیجه رسیدیم که پیانو را ضبط کنیم و در اختیار شرکت‌کنندگان قرار دهیم تا به اختیار و انتخاب خودشان، یا با پیانو همراهی کنند یا به صورت تکنوازی اجرا کنند.

در سال‌های آینده باید به یکدست شدن رپرتوار موسیقی کلاسیک توجه داشته باشیم.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید