حرکت سریع فورد به سمت برقی‌شدن

    کد خبر :851537
حرکت سریع فورد به سمت برقی‌شدن

جدی‌تر شدن داستان پیچیده تغییرات اقلیمی در پی آتش‌سوزی‌های کوچک و بزرگ در بسیاری از نقاط دنیا و همچنین وقوع طوفان‌های سهمگین، به اصلی‌ترین موضوع جهان پس از شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ تبدیل شده است.

در این راستا، نقش خودروسازان در بهبود شرایط می‌تواند بسیار مهم باشد. سوخت‌های فسیلی دیگر نباید در راندن خودروها نقشی داشته باشد و برنامه دنیا این است که موتورهای الکتریکی جایگزین موتورهای درون‌سوز شود. البته پر واضح است که دنیا همچنان به سوخت‌های فسیلی اتکا دارد. نمونه مهم‌اش، انگلستان است که به‌دلیل کمبود بنزین و گازوئیل شاهد تشکیل صف‌های طولانی در مقابل پمپ‌بنزین‌ها بوده که این امر نشان می‌دهد، وسایل نقلیه الکتریکی جایگاه چندانی را در دنیا نتوانسته‌اند به خود اختصاص دهند. از همین رو، خودروسازان باید با سرعت بیشتری به سمت برقی کردن پیشرانه‌های خود حرکت کنند.

شرکت خودروسازی «فورد موتور» با اعلام این موضوع که میلیاردها دلار برای ساخت ۳کارخانه تولید باتری و کارخانه تولید وانت‌های الکتریکی در ایالات متحده هزینه می‌کند، تعهد خود به خودروها و وانت‌های برقی را به میزان قابل توجهی افزایش داده است و در ۴سال آینده بیش از ۱۱هزار شغل ایجاد خواهد کرد.

فورد این سرمایه‌گذاری را که بر اساس آن می‌تواند سالانه بیش از یک میلیون خودروی برقی در نیمه دوم این دهه تولید کند، به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در تاریخ ۱۱۸ساله خود توصیف کرده است. به‌طور کلی، این شرکت و یک تامین‌کننده از کره‌جنوبی ۱۱میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار برای این پروژه هزینه خواهند کرد. این برنامه، آخرین حرکت چند میلیارد دلاری یک خودروساز برای حرکت سریع به سمت تولید خودروهای برقی و حذف خودروها و وانت‌های بنزینی به‌عنوان بخشی از تلاش جهانی برای مقابله با تغییرات آب و هوا است. حمل و نقل و در این بین عمدتا خودروها و وانت‌ها، مسئول تولید حدود ۳۰درصد از گازهای گلخانه‌ای در آمریکا به‌حساب می‌آیند. جو بایدن به کنگره و در عین حال به سایر کشورها فشار می‌آورد تا سیاست‌هایی را وضع کنند که به سرعت جهان را از سوخت‌های فسیلی دور می‌کند و اعلام فورد می‌تواند بر مذاکرات در واشنگتن بر سر برنامه اقلیمی و انرژی بایدن تأثیر بگذارد. این کار همچنین می‌تواند به نقطه عطفی گفت‌وگوها در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد در نوامبر آینده در شهر گلاسکو تبدیل شود.

ویلیام سی فورد جونیور، رئیس اجرایی فورد در این خصوص می‌گوید: «من فکر می‌کنم این صنعت در مسیر سریع برای برقی‌شدن قرار دارد و کسانی که این کار را نمی‌کنند، از قافله جا خواهند ماند.»

مدافعان محیط زیست مدت‌هاست خودروسازان را به‌دلیل عدم پاسخگویی کافی به موضوع تغییرات آب و هوایی و فروش وانت‌های بزرگ بنزینی و وسایل نقلیه اسپورت مورد انتقاد قرار می‌دهند. اما این صنعت در ماه‌های اخیر علاوه بر موضوع مربوط به نگرانی‌های روزافزون زیست‌محیطی، به‌دلیل یکه‌تازی تسلا که سهم مهمی در ساخت خودروهای برقی در دنیا دارد، محلی برای رقابت شدید میان خودروسازان شده است.

خودروسازان معتبری مانند فورد و جنرال موتورز در حال رقابت برای رسیدن به تسلا هستند که امسال در مسیر فروش بیش از ۸۰۰هزار دستگاه خودروی برقی تا پایان سال جاری میلادی است. تسلا تاکنون با سرمایه بازار نزدیک به ۸۰۰میلیارد دلار به ارزشمندترین خودروساز جهان تبدیل شده است. ارزش بازار فورد، در حال حاضر ۵۶میلیارد دلار است. فورد اعلام کرد که دو کارخانه تولید باتری را در کنتاکی و یکی دیگر را در تنسی احداث خواهد کرد.

همه این کارخانه‌ها با مشارکت و همکاری مشترک با شرکت «نوآوری اس‌کی» کره‌جنوبی به‌عنوان تامین‌کننده اصلی سلول باتری فعالیت خواهند کرد. علاوه بر این، فورد موتور یک کارخانه مونتاژ در تنسی ایجاد می‌کند تا وانت‌های برقی خود را تولید کند. این شرکت ۷میلیارد دلار و شرکت کره‌ای، ۴میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار در این امر سرمایه‌گذاری می‌کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، چندین خودروساز دیگر از جمله فولکس‌واگن، مرسدس بنز، ب‌ام‌و، هیوندای و استلانتیس که از ادغام فیات کرایسلر و پژو تشکیل شده است، میلیاردها دلار برای تولید خودروهای برقی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در این میان، شرکت استلانتیس اعلام کرده که این شرکت طبق برنامه‌های خود، ۴۰درصد از فروش در آمریکا را تا سال۲۰۳۰ به خودروهای الکتریکی اختصاص خواهد داد. استلانتیس بیش از ۳۵میلیارد دلار بودجه به توسعه خودروهای برقی اختصاص داده است. آنها قصد دارند ۴پلتفرم مخصوص خودروهای الکتریکی مختلف را ایجاد کنند که می‌تواند خودروهایی با برد ۴۸۰ تا ۸۰۰کیلومتر را ارائه دهد. بسیاری از کارشناسان در دنیا پیش‌بینی کرده‌اند که تا پایان دهه آینده میلادی خودروهای بنزینی دیگر جایگاهی در دنیا نخواهند داشت.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید