حرف‌های ترامپ و نتانیاهو مزدورانه بود/بایسته‌های سخنان امشب روحانی

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ ۱۷:۱۳
    کد خبر :108218

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه حرف‌های ترامپ و نتانیاهو مزدورانه بود، نکات مهمی را که رئیس جمهور باید آنها را در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کند، یادآوری کرد.

محمدجواد جمالی نوبندگانی با اشاره به سخنان شب گذشته ترامپ رئیس جمهور آمریکا و نتانیاهو رئیس رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار داشت: در صحبت های ترامپ، از این شاخه به آن شاخه پریدن بسیار دیده می شد که نشانه عدم تجربه کافی وی در امور سیاسی و دیپلماتیک است.

وی افزود: ترامپ اگرچه تلاش کرد که رژیم آمریکا را دوستدار مردم جهان معرفی کند، اما با تهدیداتی که نسبت به خیلی از کشورها از جمله جمهوری اسلامی مطرح کرد، نشان داد که همه اعمال و افکار او منبعث از تفکرات افراطی درون آمریکاست.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: جالب است که تناقضات عجیبی هم در سخنان ترامپ دیده می شد؛ از جمله اینکه گفت حاضریم مذاکره و تفاهم جدیدی با ایران داشته باشیم و نسبت به آن متعهد بمانیم، در حالی که ترامپ نسبت به تعهدات آمریکا در برجام که در دوره اوباما ایجاد شده، چندان متعهد نمانده و معلوم نیست رئیس جمهور بعدی آمریکا نیز نسبت به تعهدات ترامپ وفادار بماند.

جمالی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بازیچه دست آمریکا نمی شود، خاطرنشان کرد: اسلاف ترامپ از جمله بوش پدر و پسر از این تهدیدات زیاد مطرح می کردند، بنابراین تهدیدهای آمریکایی ها چیز جدیدی نیست که از آن به خود بلرزیم.

وی همچنین با اشاره به عبارت «دوستی با مردم ایران» در سخنان دیشب نتانیاهو رئیس رژیم صهیونیستی گفت: این حرف ها در عالم سیاست یک رفتار مزورانه تلقی می شود؛ چرا که وقتی رژیم صهیونیستی اساسا مشروعیت ندارد و دستش به خون دانشمندان هسته ای ما هم آلوده است، اصل اظهار موضعش را به رسمیت نمی شناسیم، چه برسد به اظهار دوستی.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با یادآوری سخنان امشب حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: آقای روحانی باید امشب به موضوع مشروعیت نظام جمهوری اسلامی و مبنای قدرت ایران بپردازد و بر آن تاکید کند؛ همچنین وی باید از موضع حکیمانه و عزتمندانه بر حق ملت ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای تاکید کند.

جمالی افزود: آقای روحانی همچنین باید موضوع بدعهدی های آمریکا در برجام و نقض این سند را یادآوری کند و حق ایران نسبت به ارتقاء ضریب امنیتی خود در چارچوب قوانین را یادآوری کند.

وی بر ضرورت تبیین مسائل جهان اسلام از جمله موضوع جنایات دولت میانمار علیه مسلمانان روهینگیا و نیز وضعیت غرب آسیا در کشورهای عراق و سوریه توسط رئیس جمهور تاکید کرد و گفت: در رابطه با مساله یکپارچگی و عدم تجزیه کشورهای منطقه به ویژه خطرات همه پرسی اقلیم کردستان عراق باید این مساله به سران جهان گوشزد شود و بر موضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حمایت از یکپارچگی عراق تاکید شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید