«جوکر» می‌خواهد معترضان ایران را تحریک کند!

    کد خبر :660570
«جوکر» می‌خواهد معترضان ایران را تحریک کند!

روزنامه کیهان درباره لیست نامزد‌های جوایز «گلدن گلوب» نوشت: درونمایه مشترک همه فیلم‌های برگزیده تحریک و دعوت به شورش طبقه فرودستِ کینه‌ورز علیه طبقه بالادست است. با این تفاوت که وحشی‌گری‌های طبقه فرودست، متمدن‌تر و انسانی‌تر جلوه داده شده.

 

تحلیل عجیب روزنامه کیهان از فهرست نامزدهای «گلدن گلوب» را بخوانید تا حساب کار دستتان بیاید:

 

لیست نامزدهای جوایز «گلدن گلوب»: «مرد ایرلندی» آخرین ساخته مارتین اسکورسیزی، «روزی روزگاری در‌ هالیوود» از کویینتین تارانتینو، «جوکر» به کارگردانی تاد فیلیپس، فیلم کره‌ای- آمریکایی «انگل» ساخته بو جونگ هو، «ما» ساخته جوردن پیل، «داستان ازدواج» از نوا بامبک، «1917» به کارگردانی سام مندس و «زنان کوچک» ساخته گرتا گرویک، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

 

با کمی‌ دقت در میان آثار یاد شده می‌توان یک درونمایه واحد را در آنها جست‌وجو کرد:

 

غلبه یا طغیان و یا شورش طبقه فرودست کینه‌ورز علیه طبقه بالادست (سرمایه‌داران یا نئولیبرال‌ها) که اگرچه دارای خصوصیاتی منفی هم هستند اما در مقابل وحشی‌گری‌های طبقه فرودست یاد شده، متمدن‌تر و انسانی‌تر عمل می‌کند.

 

آنچه در این میان حائز اهمیت است، ارتباط این محتوای ‌هالیوودی با شورش‌های یک سال اخیر در فرانسه و همچنین در برخی دیگر کشورهای اروپایی علیه سرمایه‌داری و سپس به راه انداختن بدل‌های آنها در عراق و لبنان و ایران است.

 

شکل‌گیری طغیان و آشوب‌هایی مانند آنچه در فیلم‌هایی همچون «جوکر» یا «ما» یا «انگل» و یا «روزی روزگاری در‌ هالیوود» دیده می‌شود و حتی حضور رسمی ‌افرادی با نقاب جوکر در این شورش‌ها، آتش‌زدن‌ها و قتل و غارت‌ها توسط شورشگران و آنارشیسم آشکار آنها، به خوبی در فیلم‌های یاد شده، قابل رویت است.

 

انحرافی که توسط نفوذی‌هایی مانند «جوکر» در این شورش‌ها شکل می‌گیرد.

 

این برای اولین‌بار نیست که‌ هالیوود پیشاپیش، تصاویر وقایعی که قرار است در آینده اتفاق بیفتد را نشان می‌دهد؛ در ماجرای 11 سپتامبر روند این تصویرسازی، 20 سال پیش از سال 2001 در فیلم‌ها و سریال‌ها و حتی کارتون‌ها، آغاز شد و 30 سال پیش از آنکه جرج دبلیو بوش، تئوری حمله به عراق را مطرح سازد، درونمایه آن در فیلم «جن‌گیر» (1973) به نمایش درآمده بود.

 

در واقع سران ‌هالیوود همان استراتژیست‌های اصلی ایالات متحده آمریکا محسوب شده و برنامه‌ها و مأموریت‌های دور و نزدیک این کشور را در اندیشکده‌های خود طراحی کرده و قبل از اجرا، آنها را در فیلم‌هایشان تصویر‌سازی می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید