دلیل تعلل در صدور مجوز «آمیگدان» را نمی‌دانم

    کد خبر :660487
دلیل تعلل در صدور مجوز «آمیگدان» را نمی‌دانم

کارگردان نمایش «آمیگدان» که قرار بود از ۲۵ آذر در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برود اعلام کرد با وجود اصلاح تمام موارد بازبینی شورای نظارت و ارزشیابی، شورا مجوز اجرای نمایش را صادر نمی‌کند.

 

الهام شعبانی کارگردان نمایش «آمیگدان» که قرار بود از ۲۵ آذر در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برود، درباره سرانجام اجرای این اثر نمایشی  گفت: این نمایشنامه نوشته لیلی عاج است که در ابتدا نامش «به افق تهران» بود. شورای نظارت در مرحله بازخوانی چند مورد اصلاحیه از جمله برای نام نمایشنامه مطرح کرد که این اصلاحیه ها اعمال و نام نمایش نیز به «آمیگدان» که عنوان «بادامه‌»ای حسی در مغز است، تغییر کرد. نوبت اجرای نمایش ما در تماشاخانه ایرانشهر مشخص شد و قرداد بستیم. قرار شد از ۲۵ آذر در سالن سمندریان تماشاخانه «آمیگدان» را روی صحنه ببریم.

 

وی ادامه داد: برای تولید و اجرای نمایش «آمیگدان» ۴ ماه تمرین کردیم و طراحی صحنه به این شکل بود که تمام بازیگران زیر یک پارچه حریر قرار می‌گرفتند. ماجرای نمایش درباره زندان زنان است. در یک بند به دلیل سهل‌انگاری یک نفر آتش سوزی رخ داده و همه مرده‌اند. در واقع ما نمایش را از ذهن زندانبان و کابوس او می‌بینیم.

 

شعبانی با اشاره به انجام بازبینی اثر توسط اعضای شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی، اظهار کرد: پارچه حریری که ما از آن استفاده کردیم به رنگ مشکی و ۲۶۰ متر بود که حدود ۱۰ میلیون تومان بابت خرید این پارچه با این ابعاد هزینه کردیم؛ رنگ مشکی را هم برای انعکاس هر چه بهتر نور انتخاب کرده بودیم. بعد از بازبینی اعضای بازبین ۱۰ مورد اصلاحیه برای نمایش قید کردند و خواستند که رنگ پارچه حریر از مشکی به سفید تغییر کند. ما مجدداً ۱۰ میلیون هزینه کردیم و ۲۶۰ متر پارچه حریر سفید گرفتیم و تمام ۱۰ مورد اصلاحیه را هم در نمایش لحاظ کردیم اما بعد از بازبینی دوم، اعضای بازبین شورا اعلام کردند که ۱۰ مورد اصلاحیه لحاظ شده ولی با وجود پارچه حریر مشکل دارند زیرا شبهه برانگیز است.

 

کارگردان نمایش «آمیگدان» با اشاره به مراجعه خود به مدیرکل هنرهای نمایشی، توضیح داد: با آقای کرمی در این خصوص صحبت کردم و قرار شد تا برای بار سوم نیز نمایش بازبینی شود. من حتی نمایش را بدون استفاده از پارچه حریر با بازیگران تمرین کردم و در سومین مرحله بازبینی به اعضای بازبین گفتم که ۴ صحنه را بدون استفاده از پارچه و ۴ صحنه را با استفاده از پارچه برای آن ها اجرا می‌کنم تا در صورت حساس بودن آن‌ها به استفاده از پارچه حریر، نمایش را بدون استفاده از پارچه روی صحنه ببریم.

 

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: وقتی جواب سومین مرحله بازبینی را گرفتیم به ما گفتند که اجرا پذیرفته نشده است. وقتی جویای دلیل پذیرفته نشدن اجرا شدم، هیچ جواب مشخصی به من ندادند و گفتند که شرمنده‌ایم و در شرایط فعلی نمی‌توانید این نمایش را روی صحنه ببرید. در پاسخ به این پرسش من که مگر الان چه شرایطی وجود دارد که نباید «آمیگدان» را در آن به صحنه برد، پاسخی به من داده نشد.

 

شعبانی با اشاره به مراجعه مجدد خود به مدیرکل هنرهای نمایشی، یادآور شد: آقای شهرام کرمی گفت نامه‌ای به من می‌دهد که طی آن از تماشاخانه ایرانشهر درخواست می‌کند نوبتی را در یک ماه دیگر برای اجرای نمایش «آمیگدان» اختصاص دهند. من نمی‌دانم اگر الان شرایط برای اجرای «آمیگدان» مناسب نیست، چه شرایطی در یک ماه آینده فراهم خواهد شد که نمایش را روی صحنه ببریم؟ الان تماشاخانه ایرانشهر جدول اجراهای خود را تا پایان سال بسته و دیگر زمانی برای اجرای «آمیگدان» وجود نخواهد داشت. آقای کرمی گفت اگر نوبت اجرا در تماشاخانه ایرانشهر فراهم نشود، تلاش خود را خواهد کرد که «آمیگدان» را در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه ببریم.

 

این بازیگر و طراح لباس تئاتر تصریح کرد: گروه ما با ۷ بازیگر برای نمایش «آمیگدان» ۴ ماه تمرین کرد و هر نکته‌ای که اعضای هیأت‌های بازبینی گفتند در متن و نمایش اصلاح کردیم، ولی در نهایت شورای نظارت و ارزشیابی می‌گوید که الان شرایط برای اجرای «آمیگدان» فراهم نیست و نمی‌توانید در این شرایط اجرا کنید. اگر الان مجوز برای اجرا ندارم، چگونه قرار است برای یک ماه آینده به من مجوز اجرا بدهند؟ اگر متن مشکل داشت چرا به آن مجوز دادند و اگر طراحی صحنه نمایش ایراد دارد که آن را حذف کردم! پس چرا شورای نظارت بدون هیچ دلیل مجوز اجرای «آمیگدان» را صادر نمی‌کند؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید