جورج نادر کیست؟ / لابی‌گر عربستان و امارات علیه ایران به ۱۰ سال حبس محکوم شد

    کد خبر :726082

یک تاجر لبنانی-آمریکایی که به نیابت از عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای سوق دادن تصمیمات «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به سمت سیاست‌های ضد ایرانی تلاش می‌کرده توسط دادگاهی در ایالت «ویرجینیا» به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شده است.

«جورج نادر» (یا جورج نیدر) در ماه ژانویه به جرائمش در زمینه هرزه‌نگاری جنسی کودکان اعتراف کرده بود. او متهم است ۲۰ سال پیش پسربچه‌ای ۱۴ ساله را برای انجام فعالیت‌های جنسی از جمهوری‌ چک به آمریکا آورده است.

نادر علاوه بر این با پرداخت مبلغ ۱۵۰ هزار دلار به عنوان غرامت به پسربچه اهل چک که او را مورد سوءاستفاده جنسی قرار داده موافقت کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین،این فرد که اکنون فرد بالغی است در جلسه استماع دادگاه گفت: «جورج عملاً کل زندگی من را نابود کرد. دارم تلاش می‌کنم تکه تکه آن را کنار هم قرار دهم.»

جورج نادر کیست؟

رسانه‌های آمریکا سال ۱۳۹۷ سلسله گزارش‌هایی از تلاش‌های جورج نادر برای سوق دادن کاخ سفید به سمت اتخاذ سیاست‌های ضد ایرانی و از جمله براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران گزارش داده بود.

روزنامه نیویورک‌تایمز خردادماه سال ۱۳۹۷ در یک گزارش تحقیقی مفصل از دیداری پرده برداشت که سه ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا میان نمایندگان عربستان سعودی و امارات، یک صهیونیست فعال در زمینه عملیات‌های اطلاعاتی و فرزند «دونالد ترامپ» نامزد وقت جمهوری‌خواهان در انتخابات، برگزار شده است.

این گزارش که سندی دیگر از مداخله احتمالی دولت‌های خارجی در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکاست، آغازگر مجموعه‌ای از افشاگری‌ها درباره اعضای حاضر در این نشست شد.

این افشاگری‌ها نشان می‌دهد قراردادهای تسلیحاتی و امنیتی در موج رسانه‌ای ایجاد شده از سوی رسانه‌های آمریکایی، سعودی-اماراتی و صهیونیستی علیه ایران و قطر چه نقش مهمی ایفا کرده‌اند.

اوایل آگوست سال ۲۰۱۶ تنها سه ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نشستی در برج ترامپ با پسر ارشد «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در نیویورک برگزار شد که حاضران آن در ماه‌های بعد در طراحی سیاست‌های خاورمیانه‌ای ترامپ نقش مهمی داشتند.

یکی از این افراد «جورج نادر» تاجر لبنانی-آمریکایی بود که پیش از این چند بار به اتهام ارتباط جنسی با کودکان زیر سن قانونی محاکمه شده بود. او در ماه‌های اخیر به دلیل دیگری در معرض توجه رسانه‌ها قرار گرفته: دلالی در واشنگتن به نمایندگی از حکام ابوظبی و ریاض.

او و شریک تجاری‌اش «الیوت برویدی»، که او هم سابقه‌ای مملو از تخلفات مالی دارد و از حامیان مالی ترامپ بوده، اکنون از جمله مهمترین افرادی هستند که در پرونده تبانی احتمالی ترامپ با کشورهای خارجی از سوی «رابرت مولر» بازرس ویژه تحت بازجویی قرار دارند.

نادر که سال‌هاست در امارات زندگی می‌کند و در تمام این سال‌ها به عنوان مشاور «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی فعالیت کرده در نشست برج ترامپ و در نشست محرمانه دیگری که در جزیره سیشیل با حضور یک تاجر روس و یکی از مشاوران ترامپ برگزار شده بود، خود را به عنوان فرستاده امارات و عربستان معرفی کرده و اعتماد طرف آمریکایی را جلب کرده بود.

در مقابل، برویدی هم سال‌ها از حامیان مالی جمهوری‌خواهان بوده و در انتخابات اخیر هم به ستاد ترامپ بسیار نزدیک شد. او معاون «کمیته پیروزی ترامپ» و معاون کمیته مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری بود و در جمع‌آوری کمک‌های مالی برای ستاد ترامپ نقش مهمی داشت.

مراسم تحلیف ترامپ، نادر و برویدی را به هم پیوند داد. این دو تاجر بدسابقه زوج خوبی بودند که می‌توانستند آنچه به اعتقاد برخی کشورهای عربی «خلأ قدرت ایجادشده در خاورمیانه در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما» بود را پرکرده و برای از میان برداشتن شکاف میان این کشورها و کاخ سفید قدم بردارند؛ نادر به نمایندگی از امارات و عربستان و برویدی به عنوان فردی با نفوذ در کاخ سفید.

پاداش جریان‌سازی علیه ایران و قطر

اعترافات برویدی و متن مکاتبات او با نادر نشان می‌دهد این زوج در ماه‌های پس از روی کار آمدن ترامپ، از رابطه خود با کاخ سفید، ابوظبی و ریاض برای رسیدن به منافع مالی استفاده کرده‌اند؛ پیشبرد خط ضدقطر و ایران در واشنگتن به نمایندگی از امارات و عربستان و در مقابل دریافت قراردادهای هنگفت تسلیحاتی از سوی این کشورها.

در این میان، برویدی نقش کلیدی به عهده داشت. این تاجر کالیفرنیایی مأموریت یافته بود با تزریق پول به محافل سیاسی در واشنگتن، کارزاری مخفیانه را برای سوق دادن سیاست‌های کاخ سفید به سمت سیاست‌های همسو با عربستان و امارت و ضد ایران و قطر هدایت کند. نادر به او وعده داده بود در صورت موفقیت در پیشبرد این طرح، دولت‌های امارات و عربستان سعودی با قراردادهایی که ارزش آنها تا ۱ میلیارد دلار می‌رسد آنها را تشویق خواهند کرد.

نادر و برویدی با معرفی خودشان به عنوان افرادی که از کانال‌های مخفیانه برای دسترسی به کاخ سفید برخوردار بودند و قادر بودند پیام‌های «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان و «محمد بن زاید»، ولی‌عهد ابوظبی را مستقیماً به گوش رئیس‌جمهور آمریکا برسانند نزد این دو شاهزاده برای خودشان بازارگرمی کرده بودند.

اسناد نشان می‌دهند دسامبر سال ۲۰۱۷ (دی‌ماه ۱۳۹۶)، چند ماه بعد از بحران میان قطر و کشورهای حاشیه خلیج فارس که قطع روابط ۴ کشور عربی با دوحه را به همراه داشت، این دو شریک تجاری، منتظر دریافت اولین پاداش از سوی دولت‌های عربستان سعودی و امارات بوده‌اند. برویدی در مکاتبات ایمیلی‌اش با نادر تنش‌های دیپلماتیک در روابط کشورهای عربی با قطر را به فعالیت‌های خودش ربط داده و مشتاقانه منتظر دریافت اولین قسط ۳۶ میلیون‌ دلاری‌اش از قراردادی بوده که در زمینه گردآوری اطلاعات با امارات بسته بود.

یک قانون داخلی آمریکا به نام «قانون ثبت عوامل خارجی» (FARA) سازمان‌ها و افرادی که قصد دارند در ایالت متحده به نمایندگی از یک دولت خارجی فعالیت‌های لابی‌گری انجام دهند را مکلف می‌کند فعالیت‌هایشان را در بخش ضداطلاعات وزارت دادگستری آمریکا ثبت کنند. نادر و برویدی با آنکه در حال پیشبرد مقاصد سیاسی به نیابت از دو حاکم کشورهای عربی بوده‌اند، فعالیت‌های خود را اعلام نکرده‌اند.

فرصتی برای بازگشت به عرش از فرش

غیر از تلاش مشترک برای دستیابی به منافع تجاری، آنچه برویدی و نادر را به هم نزدیک می‌کرد شباهت‌هایی بود که آنها از لحاظ فرازها و فرودها در مسیر حرفه‌ایشان پشت سر گذاشته بودند. دوران فعالیت هر دو تاجر با موفقیت‌های چشمگیر، از یک طرف و شکست‌های سنگین و البته اتهامات کیفری، از طرف دیگر همراه بود. بنابراین، هر دو شروع دولت ترامپ را فرصتی برای بازگشت دوباره به دوران اوج می‌دیدند.

برویدی که در دنیای سرمایه‌گذاری برای خودش اسم و رسمی دست و پا کرده بود، بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸، رئیس امور مالی کمیته ملی جمهوری‌خواهان بود. اما هنگامی که یک صندوق بازنشستگی در ایالت نیویورک تصمیم به شراکت در سرمایه‌گذاری با او در قراردادی به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار گرفت، تحقیقات قضایی نشان داد که او حدود یک میلیون دلار هدایای غیرقانونی به مقام‌های ایالتی پرداخت کرده است. سال ۲۰۰۹، برویدی به ارتکاب این جرم اعتراف کرد و سه سال بعد، با پرداخت ۱۸ میلیون دلار برای حل این پرونده و تخفیف جرمش موافقت کرد.

جرم نادر، کودک‌آزاری بود.

او که در دهه ۱۹۸۰ و در سال‌های اوج جوانی از لبنان به آمریکا مهاجرت کرده بود به سرعت جایگاهش را به عنوان یک کارفرمای مستقل پیدا کرد و مجله‌ای در زمینه سیاست به نام Middle East Insight راه‌اندازی کرد. در دهه ۱۹۹۰، به عنوان بازیگری پشت‌پرده در عرصه سیاست شناخته می‌شد که برای چهره‌های مطرح کشورهای عربی و اسرائیلی ضیافت شام ترتیب می‌داد و امکان دیدار آنها را با سیاسیون منتفذ در واشنگتن و نماینده‌های کنگره آمریکا فراهم می‌کرد.

اما در ماه می سال ۲۰۰۳ نادر در جمهوری چک به ۱۰ مورد آزارجنسی کودکان متهم و تحمل یک سال حبس محکوم شد. او دوران زندانش را در پراگ سپری کرد و بعداً از آن کشور اخراج شد.

این گذشته پرحاشیه و مجرمانه، اما سد مهمی در برابر اشتیاق جورج نادر برای وصل کردن خودش به حلقه‌های قدرت و ثروت محسوب نمی‌شد. بعد از اتمام جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ که پیمانکاران برای کمک به بازسازی عراق و مسلح کردن ارتش آن کشور وارد آنجا می‌شدند، نادر هم فعالیت‌هایش را به آنجا منتقل کرد.

در آنجا با یک پیمانکار نظامی خصوصی به نام «اریک پرینس» آشنا شد؛ او همان رئیس شرکت امنیتی «بلک واتر» بود که ستاره بختش در سال ۲۰۰۷ و در پی کشته شدن ۱۴ غیرنظامی عراقی در میدان «نیسور» بغداد غروب کرد. آشنایی نادر و پرینس در سال‌های بعد و تا همین حالا ادامه یافته تا جایی که پرینس هماهنگ‌کننده دیدارهایی بود که قبل از انتخابات میان تیم ترامپ و نادر انجام شده است.

نادر در سال‌های بعد مشاور شیخ محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی شد. در مراسم تحلیف ترامپ که با الیوت برویدی آشنا شد، به دنبال شریکی بود که از نمد نفوذ در میان حاکمان امارات و عربستان، کلاهی برای خودش ببافد.

این آشنایی از همان ابتدا دو هدف را دنبال می‌کرد: راه‌اندازی کارزاری علیه قطر، به نحوی که بتواند توجه دو شاهزاده عربستان و امارات را به نفوذ آنها جلب کند و بعداً تبدیل کردن این نفوذ به قراردادهای میلیون دلاری در زمینه‌های دفاعی-امنیتی.

برویدی و نادر آشنایی از قبل همدیگر را نمی‌شناختند، اما برویدی می‌گفت صدایش به گوش ترامپ می‌رسد و نادر مدعی بود که می‌تواند صدایش را به محمد بن سلمان و محمد بن زاید برساند.

ایمیل‌های افشاشده نشان می‌دهند برویدی روز ۲۷ فوریه سال ۲۰۱۷ نامه‌ای خطاب به یکی از کارکنان دفتر رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نوشته و در آن درباره پیشبرد یک طرح قانونی در کنگره برای تحریم قطر به بهانه حمایت از «گروه‌های تروریستی» اظهارنظر کرده است. یک روز بعد، او از نادر سوالاتی درباره امکان عقد قراردادی با عربستان سعودی برای آموزش نظامیان عربی جهت حضور در جنگ یمن پرسید.

برویدی و نادر در مجموع پیشنهاد عقد قراردادهایی به ارزش بالغ بر یک میلیارد دلار به دو شاهزاده عربستان و امارات داده بودند. یکی از این طرح‌ها تشکیل یک قوای نظامی تماماً مسلمان با ۵۰۰۰ نیرو بود. طرح دیگر، همکاری با امارات برای جمع‌آوری اطلاعات بود و طرح سوم افزایش امنیت دریایی و مرزی عربستان سعودی بود. طرح دیگری هم برای تشکیل مراکز مبارزه با تروریسم در عربستان سعودی پیشنهاد شد.

نادر در پیامی به برویدی گفت که دو شاهزاده، به ویژه ولیعهد ابوظبی از ارائه این طرح‌ها بسیار خشنود شدند، اما لازم است که آنها در وهله اول، تمرکزشان را روی فعالیت‌های لابی‌گری به نیابت از آنها در کاخ سفید متمرکز کنند.

۱۲ میلیون دلار برای سندسازی علیه ایران و قطر

سندی مربوط به مارس ۲۰۱۷ که آسوشیتدپرس فاش کرده نشان می‌دهد آنها برای «افشاگری» علیه قطر و مجاب کردن آمریکا به اعمال فشار بر روی دوحه برای همراه شدن با «اقدامات قهرآمیز علیه ایران» بودجه‌ای بالغ بر ۱۲ میلیون دلار درخواست کرده‌اند.

محور طرح برویدی و نادر رو کردن ادله‌ای بود که زمینه‌های متهم کردن قطر برای نزدیک شدن بیش از اندازه به ایران و گروه‌های «تندرو»، از جمله اخوان المسلمین را فراهم کند.

آنها در حالت ایده‌آل امیدوار بودند بتوانند دولت ترامپ را متقاعد کنند قطر را تحریم کرده و یکی از پایگاه‌های نظامی «العدید» در قطر را به مکانی دیگر، مثلاً امارات منتقل کنند. برویدی گفت که کانال مستقیمی برای ارتباط با «استیون منوشین»، وزیر خزانه‌داری دولت ترامپ دارد.

او در یکی از ایمیل‌ها به نادر نوشته است: «منوشین از دوستان نزدیک من است (من و همسرم روز ۲۴ ژوئن در مراسم ازدواج منوشین در واشنگتن شرکت می‌کنیم.) من می‌توانیم اهمیت قرار دادن افراد و سازمان‌های قطری در فهرست تحریم‌ها را به منوشین گوشزد کنم.»

ایمیل‌های رد و بدل‌ شده نشان می‌دهند که چندی بعد دو طرف با لحنی مفتخرانه از پیشرفت در این پروژه مشترک سخن گفته‌اند؛ برویدی در پیشبرد طرح ضدایرانی-قطری و نادر در بازارگرمی برای این پروژه نزد دو شاهزاده.

برویدی در یک ایمیل بعد از نوشتن اینکه «اوضاع کاملاً مثبت است» ادعا کرده توانسته نظر «اد رویس»، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا را تغییر داده و او را متقاعد کند به جای انتقاد از عربستان سعودی از قطر انتقاد کند. دست‌کم یک سرنخ برای حمایت از این روایت وجود دارد: اسناد نشان می‌دهند برویدی از آغاز سال ۲۰۱۷، مبلغ ۶۰۰ هزار دلار پول به نامزدها و برنامه‌های حزب جمهوری‌خواه کمک کرده است. سهم اد رویس، حداکثر رقمی بوده که مجاز به دریافت آن بوده است.

برویدی همچنین با لحنی مفتخرانه گفته که باعث شده رویس از «احمد حسن محمد عسیری»، از ژنرال‌های ارشد عربستان سعودی تمجید کند. اواخر مارس، نادر نوشته که دیداری «فوق‌العاده» با محمد بن سلمان داشته و به نظر می‌رسد که چشم‌انداز خوبی برای عقد قرارداد میلیارد دلاری وجود دارد. او نوشته که در مجموع واکنش بن سلمان «بسیار مثبت» بوده و حتی گفته که آنها موضوع قراردادشان را با ژنرال احمد عسیری در میان بگذارند.

در همین زمان، «نادر» ۲.۵ میلیون دلار را در دو قسط از شرکتش در امارات با واسطه یک شرکت دیگر در کانادا به حساب برویدی در لس‌آنجلس منتقل می‌کند. انتقال با واسطه پول با این هدف صورت گرفته که پرداخت پول به برویدی از امارات برای فعالیت‌های لابی‌گری‌اش در واشنگتن مخفی بماند.

کارزار رسانه‌ای لابی امارات

این پول به برویدی انگیزه‌های تازه داد و او پیشنهاد راه‌اندازی کارزاری برای هجمه رسانه‌ای علیه قطر را مطرح کرد. مقرر شده بود یک اندیشکده جنگ نرم آمریکایی به نام «بنیاد دفاع از دموکراسی» که خودش هم هم ارتباطاتی با دولت امارات داشت، کنفرانسی علیه قطر راه‌اندازی کند. برویدی خطاب به نادر نوشت که طرح او تأمین منابع مالی برای نگارش ۲۰۰ مقاله علیه قطر توسط این بنیاد و سایر اندیشکده‌ها را شامل می‌شود.

روز ۲۱ آوریل ۲۰۱۷ برویدی برای نشان دادن اینکه کارزارش اثرگذار بوده ایمیلی را برای نادر ارسال کرده و نوشته حدود ۲۴ مقاله با محورهایی یکسان در رسانه‌ها علیه قطر منتشر کرده است.

او نوشته است: «بارزترین نشانه درباره اثرگذاری محسوس راهبرد رسانه‌ای ما این است که قطر با صدور یک بیانیه غیرمعمول از خودش دفاع کرده و گفته که عاملان پشت این کارزار را تحت تعقیب قرار خواهد داد. کارزار مدبرانه و راهبردی ما به وضوح تهدیدی علیه قطر است. ما بی‌نظیریم و می‌توانیم تلاش‌های عربستان را برای بهبود روابط با آمریکا بهبود ببخشیم و به مثبت شدن نگرش‌ها درباره این کشور به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در مبارزه با تروریسم، کمک کنیم زیرا ما در میان تمامی نهادهای قانونی اعم از کنگره، دولت ترامپ، اندیشکده‌ها، جامعه طرفدار اسرائیل (آیپک) و جامعه مسیحیان از اعتبار برخورداریم. ما یک کارزار کاملاً یکپارچه را به کار گرفته‌ایم که نتایج شگرفی به بار آورده است.»

سه روز بعد، مقاله‌ای با عنوان «دو روی قطر، یکی از متحدان مشکوک آمریکا در خاورمیانه» در روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به چاپ رسید. این مقاله به قلم «ژنرال چارلز والد» نوشته شده و در آن پیشنهاد شده بود پایگاه آمریکا از قطر به امارات منتقل شود. اما چیزی که مخاطبان مقاله درباره نگارنده نمی‌دانستند این بود که «والد» یکی از اعضای شرکت برویدی بود که به دنبال قرارداد در عربستان سعودی بود.

کنفرانس ضد قطر روز ۲۳ می سال ۲۰۱۷ برگزار شد و پس از آن سیلی از مطالب و مقاله‌های ضد قطر در رسانه‌های جریان اصلی منتشر شد. برویدی از این مقاله‌ها کاتالوگی برای شاهزاده‌های عربستان و امارات تهیه کرد.

درباره این کارزار وابسته به امارات نقش یک اسرائیلی نزدیک به «جورج نادر» را هم نباید فراموش کرد: «جوئل زامل»، که همراه با نادر در جلسه برج نیویورک با پسر ترامپ هم حاضر شده بود. او صاحب شرکتی به نام «Psy-Group» بود که شعارش «شکل‌دهی به واقعیت» است و در زمینه دستکاری افکار عمومی در شبکه‌های اجتماعی با حساب‌های کاربری جعلی فعالیت می‌کند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی مفصل فاش کرده بود که نادر و زامل طرحی برای استفاده از شرکت‌های خصوصی برای خرابکاری اقتصادی در ایران و براندازی حکومت این کشور داشته‌اند. بخشی از این طرح جلوگیری از سرمایه‌گذاری شرکت‌های غربی در ایران بوده است.

مطابق این گزارش، نادر بهار سال گذشته برای معرفی طرح خرابکارانه‌اش علیه ایران به ریاض سفر و با مقام‌های ارشد نظامی و اطلاعاتی عربستان دیدار کرد. او که به گفته منابع آگاه جنگ اقتصادی را راه ساقط کردن نظام ایران می‌داند و برای پیشبرد طرحش ۳۰۰ میلیون دلار از حکام سعودی بودجه درخواست کرده است.

برویدی در همین اثنا دو بار توانست با ترامپ دیدار کرده و طرحش را درباره منطقه غرب آسیا با او در میان بگذارد. چند روز بعد از دومین دیدار او با ترامپ که در روز ۲ دسامبر انجام شد، امارات با عقد یک قرارداد اطلاعاتی ۵ ساله به ارزش ۶۰۰ میلیون دلار که دو شریک تجاری به دنبال آن بودند موافقت کرد. روز ۱۷ ژانویه ۲۰۱۸، برویدی گزارش داد که اولین قسط این قرارداد به مبلغ ۳۶ میلیون دلار را دریافت کرده است.

نادر در همان روز قبل از پرواز به سمت آمریکا در ایمیلی برای برویدی نوشته است: «عالی است. این اولین بخش از قراردادهای زیادی است که در راهند.»

چند ساعت بعد از انتقال این پول، نادر و برویدی متوجه شدند که علی‌رغم همه احتیاط‌هایشان نتوانسته‌اند به اندازه کافی مخفی‌کاری کنند. وقتی که نادر به فرودگاه بین‌المللی «دالس واشنگتن» مأموران اف‌بی‌آی آنجا منتظر بودند تا او را دستگیر کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید