جهش قیمت مصالح ساختمانی با قطعی برق/دو دلیلی که به افزایش قیمت سیمان و میلگرد دامن زد

    کد خبر :827949
مصالح ساختمانی

به گفته دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان، قیمت هر پاکت سیمان تا 70 هزار تومان و میلگرد تا کیلویی 20 هزار تومان رسیده و این افزایش قیمت، نتیجه تعطیلی کارخانه های سیمان و فولاد به علت قطعی برق طی هفته های اخیر بوده است.

«بازتاب»؛ زهره علامی- اوایل تیر ماه سالجاری، مدیرعامل توانیر نامه ای را به شرکت‌های «برق منطقه‌ای» و «توزیع نیروی برق» ابلاغ کرد که براساس آن برای حفظ پایداری شبکه برق و جلوگیری از خاموشی‌های گسترده در کشور، برق کارخانه های فولاد و سیمان به مدت 2 تا 3 هفته تعطیل می شد.

البته انتظار نمی رفت که پس از ابلاغ نامه مدیرعامل توانیر در مدت کوتاهی شاهد رشد چشمگیر قیمت سیمان و میلگرد باشیم اما حالا رئیس اتحادیه مصالح فروشان با اشاره به افزایش دوباره قیمت سیمان می گوید: با قطع برق کارخانجات فولاد و سیمان، سیمان در بازار گران و کمیاب شد.

اسماعیل کاظمی‌قهی، می افزاید: قطع برق تیر خلاص را به بازار نیمه جان مصالح ساختمانی زد و پیش‌بینی می‌شود با توقف فعالیت کارخانه‌های سیمان و فولاد، قیمت این دو کالا در بازار افزایش چشمگیری داشته باشد.

دلیل گرانی نهادهای ساختمانی چیست؟

جهش قیمت مصالح ساختمانی در هفته های اخیر موجب شده سازندگان مسکن در روزهای اخیر با شوک افزایش مجدد قیمت سیمان و آهن مواجه شدند، اگرچه دلیل اصلی این گرانی ها قطعی برق و توقف فعالیت کارخانه های سیمان و فولاد در دو سه هفته اخیر عنوان می شود، اما تولیدکنندگان سیمان، مصالح فروشان و انبوه سازان دلایل دیگری را هم در افزایش قیمت ها موثر می دانند.

در همین ارتباط ایرج رهبر، نایب رییس انجمن انبوه‌سازان تهران می‌گوید: نگاه صاحبان کارخانجات به صادرات است و سیمان و فولاد کمتری به بازار داخلی تزریق می‌کنند برای همین با کمبود سیمان و در نهایت گرانی این محصول مواجهیم.

از سوی دیگر یک تولیدکننده سیمان با اعلام اینکه صنعت سیمان با افزایش هزینه های تولید مواجه است، اظهار می کند: در سالهای 93 تا 98 اکثر کارخانجات با زیان انباشته مواجه بوده و نتوانسته اند این صنعت را نوسازی کنند به نحوی که توان تولید سیمان کشور کاهش یافته است .

ابراهیم غلام زاده می افزاید: از طرفی قطع گاز در زمستان و قطعی برق در تابستان موجب شده که کارخانجات حدود سی درصد تولید خود را کاهش دهند و این کمبود عرضه موجب بهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا می شود .

اما فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان می گوید: یکسال است که انبوه‌سازان نسبت به وجود دلالان در بازار سیمان و فولاد هشدار می‌دهند ولی توجهی به آن نمی‌ شود.

او درباره علت کمیاب شدن سیمان اظهار می کند: بخشی از آن مدیریت شده است و از سوی کارخانه‌ها عدم توزیع در بازار انجام می‌شود بنابراین نهادهای نظارتی باید به این موضوع ورود و نظارت بیشتری بر کارخانه‌های سیمان اعمال کنند، ضمن اینکه کاهش60 درصدی ظرفیت تولید شرکت‌های تولیدکننده و عرضه برق کارخانه‌های سیمان تا 10 درصد، موجب کاهش راندمان آنها و افزایش قیمت سیمان و میلگرد شده است.

راهکارهایی برای تعادل بخشی به بازار مصالح

درحالی که دلیل اصلی گرانی نهادهای ساختمانی در هفته های اخیر قطعی برق کارخانه های سیمان و فولاد و کاهش تولید بوده است اما در سال های اخیر مجموعه ای از عوامل از جمله وجود دلالان در بازار سیمان و فولاد، کاهش راندمان کارخانه های تولیدکننده، توجه بیشتر به صادرات، نبود نظارت کافی و … به گرانی این محصولات دامن زده است.

در این میان برخی تولید کننده های سیمان پیشنهاد می دهند که اگر قیمت سیمان واقعی شود کارخانه ها می توانند این صنعت را نوسازی کنند و به تبع آن توان تولید سیمان کشور افزایش می یابد و با قراری تعادل میان عرضه و تقاضا، در نهایت قیمت ها مناسب می شود.

اما انبوه سازان معتقدند که اگر نظارت ومدیریت برتوزیع نهادهای ساختمانی افزایش یابد و مسوولان حمایت بیشتری از تولیدکنندگان سیمان و میلگرد داشته باشند می توان امیدوار بود که قیمت مصالح ساختمانی مناسب شود یا حداقل با هر رخدادی، دچار نوسان نشود.

حالا سوال این است که ضرورت نظارت بر قیمت مصالح ساختمانی چیست؟ با توجه به آنکه رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی به عنوان مولفه‌های درونی بخش مسکن در کنار متغیرهای بیرونی مثل جهش نرخ ارز، منجر به افزایش هزینه تمام شده مسکن می شود، در نهایت شاهد کاهش شدید قدرت خرید متقاضیان مسکن خواهیم بود، بنابراین باید راهکارهای پیشنهادی از سوی تولیدکنندگان و انبوه سازان برای کنترل بازار مصالح ساختمانی به خوبی اجرایی شود، چون دود این گرانی و عدم مدیریت به چشم مردم می رود.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. اس س گفت:

    سلام پس چرا ایم قطعی برق باعث جهش چند برابری حقوق کارگران نشد و فقط باعث جهش چند برابری سیمان و اهن و …..شد . پیشنهاد میشود چنان جرایم بسیار سنگینی برای تولیدکنندگان این گروه درنظر بگیرند که توان بلند شدن نداشته باشند تا دیگر هر ننه قمری بخاطر قطعی برق و سو استفاده ز این وضعی قیمتها را افزایش ندهد . به این میگن مملکت بی صاحب ….. دولت بی عرضه و بی تدبیر

دیدگاهتان را بنویسید