جهش قیمتی دیگر در راه است؟

    کد خبر :908350

دولتی که با شعار کنترل تورم و گرانی بر سر کار آمد حالا هر روز به بازار و مردم شوک وارد می‌کند و به گفته بسیاری از کارشناسان ، برنامه‌ دولت برای مهار گرانی‌ها مشخص نیست. گویی طبق برنامه‌ای از پیش تعیین شده ، دولت رئیسی کاری که باید را انجام دهد و پیامدها را نادیده می گیرد و حتی خود را ملزم نمی‌داند به اعتراض ها ، انتقادها و ابهامات مردم و کارشناسان ، پاسخ بهنگام و کافی دهد. اما سوای افکارعمومی ، آیا مجلس در حریان برنامه ها و اقدامات دولت قرار کرفته است ؟

احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می گوید : دولت هیچ برنامه‌ای برای حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی ندارد و این رویه گرانی و تورم دیگری را در پی خواهد داشت.

دولت در بودجه ۱۴۰۱ اصرار به حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی از جمله گندم و نان داشت اما خب مجلس با توجه به این که می‌دانست این موضوع تبعات سنگینی خواهد داشت در سال ابتدایی شروع به کار دولت خواهد داشت و منجر به گرانی و تورم خواهدشد با در مجلس با حذف ارز ترجیحی موافق نبودیم. نهایتا در مصوبه‌ای بودجه ۱۴۰۱ این گونه آمده است که تکلیف دولت این گونه است که دولت مجاز شد که کماکان پرداخت ارز ترجیحی را ادامه دهد و در تبصره یک ذکر شده است که چنانچه دولت اصرار به حذف ارز ترجیحی هر یک از کالاهای مشمول ارز از جمله گندم یا نان را داشته باشد، مکلف است که قبل از اجرا از طریق کالابرگ الکترونیک ضرر رفاهی وارده یعنی مابه‌التفاوت قیمت نان با قیمت گران شده را تامین کند.

دولت باید اگر قیمت نان سنتی سه برابر می‌شود ، معادل دو سوم افزایش پیدا کرده را در قالب یارانه پرداخت کند. به گونه‌ای که کسی برای خرید آن مبلغی بیشتری از قبل پرداخت نکند. اگر در مسیر این اجرا و مصوبه اشکال داشته باشد و به نحوه مدیریت و اجرای آن ایراد وارد باشد ناگزیر به ورود و واکنش هستیم.

آقای مخبر همین دیشب برنامه‌ای برای حذف ارز ترجیحی نان اعلام کرد که هیچ اطلاعی از آن نداریم. چنین جراحی بزرگ اقتصادی نیاز به هم‌افزایی و همراهی و تحلیل کامل با نخبگان، کارشناسان و صاحب‌نظران و کیسیون‌های تخصصی، قوای سه‌گانه و موافقت سایر نهادهای و همچنین عامه مردم دارد.

در خصوص حذف آرد یارانه‌ای در حوزه صنعت و نان و کالاهای مشمول ما به عنوان نماینده مجلس و کمیسیون تخصصی برنامه و بودجه اطلاعی از برنامه دولت برای حذف ارز ترجیحی، زمان آن، جزئیات آن که چه کالاهایی شامل آن می‌شود، قیمت کالاهای جدید چه خواهد شد، الگو مصرف برای پرداخت یارانه هیچ کدام اعلام نشده و این ابهامات باعث نگرانی افکار عمومی خواهد شد و مجلس ناگزیر براساس نگرانی که نمایندگان مردم دارند برای دفاع از منافع مردم و جلوگیری از تورم جدید و انفجاری ورود پیدا می‌کنیم تا ببینم چه تصمیمی می‌توانیم بگیریم تا این رویه اصلاح شود.

حذف ارز ترجیحی مساوی با گرانی کالاهای مشمول است. اگر واردات روغن گندم و نهادهای دامی و گوشت قرمز و لبنیات و شیر اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود کاملا مشخص است که جهش قیمتی در این باره خواهیم داشت اما این که برنامه دولت طبق مصوبه مجلس برای جبران این مابه‌التفاوت قیمت ‌های گران شده چیست؟ آنچه اعلام کردیم باید کالابرگ الکترونیک داده شود تا تورم جدید را جبران کند اما ما اطلاعی از برنامه دولت نداریم.

خبرآنلاین/

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید