خاندوزی: یارانه را به نانوا می‌دهیم/ مرتضوی: یارانه را به مردم می‌دهیم/سرگردانی مردم میان طرح های خام و نپخته مسئولان برای نان

    کد خبر :908361
یارانه نان در دولت رئیسی

گرانی ها امان مردم را بریده و در این میان اخبار ضد و نقیض پیرامون گرانی و نیز یارانه نان به تشدید نگرانی های مردم کمک کرده است؛ مردمی که از زبان دولتمردانشان حرف های متفاوتی در این باره می شنوند و رسماً سرگردان شده اند.

بازتاب- چند روزی است که به واسطه مطرح شدن تصمیم قاطع دولت برای حذف یارانه آرد برای نان فانتزی و نیز مکانیزم پرداخت یارانه برای نان سنتی، حالا فضای عجیب و غریبی در جامعه از این محل ایجاد شده است.

برای بسیاری از مردم این سئوال مطرح است که دقیقاً قرار است یارانه نان به چه شکلی پرداخت شود و نیز این سئوال مطرح است که دقیقاً قیمت نان چقدر افزایش خواهد یافت؟

این سئوالات و به صورت کلی موضوع نان و قیمت آن از آن جهت مهم است که سنگر آخر امنیت غذایی شهروندان محسوب می شود و هر گونه تغییر در آن در صورتی که به ضرر عموم مردم باشد، می تواند به یک فاجعه تبدیل شود.

در این میان و علی رغم همه اهمیتی که این موضوع دارد ما شاهد این هستیم که از سوی دولت اظهارنظرهای متفاوت و بعضاً نادرستی در این باره در سطح رسانه ها و فضای مجازی منتشر می شود که جدا از درست یا نادرست بودن این پیام را به ذهن متبادر می سازد که آقایان هنوز جدیت ماجرا را درک نکرده اند و گویا در حال دست انداختن مردم و افکار عمومی هستند.

به طور مثال صولت رضوی- معاون اجرایی رئیس جمهور در توئیتی نوشت:

‏دغدغه رئیس جمهور ‎معیشت مردم است، واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی کشور را به بهشت قاچاقچیان و محتکرین تبدیل کرده بود. بخش زیادی از ‎یارانه های دولتی به کشور های همسایه قاچاق می شد.

وی افزود: تدبیر ‎دولت این است که یارانه مستقیم در اختیار مردم قرار بگیرد و سرمایه ملی به تاراج نرود.

در حالی که مرتضوی اینگونه مطرح می کند که یارانه نان قرار است مستقیم به مردم پرداخت شود، اما از آنسو احسان خاندوزی- وزیر اقتصاد شیوه دیگری برای اجرای این طرح مطرح می کند.

خاندوزی نیز در این باره در توئیتی نوشت:

‏وقتی پیشنهاد طرح هوشمندسازی ‎یارانه را دادیم، دولت اجرای طرح در خصوص «نان سنتی» را به خود ما سپرد که از این هفته در برخی استانها آغاز می‌شود:

خاندوزی در توئیت خود تصریح کرد: ۱ قیمت نان افزایش نمی‌یابد. ۲ تعدیل قیمت آرد موجب کاهش قاچاق می‌شود.  ۳ به ازای فروش نان، یارانه به حساب نانوا واریز می‌شود.

همانطور که مشاهده در این دو روایت شیوه پرداخت یارانه ها به دو شکل متفاوت بیان شده است. یکی از پرداخت آن به نانواها می گوید و دیگری به مردم.

بماند که این موضوع علی رغم سطح بالای اهمیت در توئیتر که یک فضای غیر رسمی است اطلاع رسانی می شود و جمع زیادی از جامعه اصلاً نه تنها به این فضا دست رسی ندارند بلکه با آن آشنا هم نیستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید