جهانگیری: پس از سخنان ترامپ ثابت شد مردم ایران به مدیریت و توان داخلی اعتماد دارند

    کد خبر :135860

معاون اول رییس جمهوری گفت : قرار بود با سخنان ترامپ علیه ایران شوک سیاسی به کشور وارد شود ولی مردم به توان داخلی خود اعتماد کردند، کسی دستپاچه نشد که ارز و سکه بخرد و این یعنی مردم ایران به مدیریت و آینده خود امید واعتماد دارند.

اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در آیین تودیع و معارفه محمد فرهادی و منصور غلامی وزیران پیشین و جدید علوم، تحقیقات و فناوری از دانشگاه خواست در تحقق اقتصاد مقاومتی به دولت کمک کنند تا کشور را در مقابل تکانه های هر از گاه بیمه کنند.
وی گفت: مردم باید به مدیریت و آینده خود اعتماد داشته باشند. قرار بود یک شوک سیاسی با سخنرانی ترامپ علیه ایران وارد شود ، برای فضای سازی در داخل کشور ؛ دیدیم که مردم به آن حرف اعتماد نکردند و به توان داخلی خود اعتماد کردند و کسی دستپاچه نشد ارز و سکه بخرد و کار غیرعادی از مردم ندیدیم، اگر مردم اینگونه باشند شوک سیاسی و اقتصادی اثر نمی گذارد.
معاون اول رییس جمهوری اظهار داشت: وقتی قیمت نفت از 120 دلار تا 30 دلار رسید مردم احساس نکردند اقتصادشان بهم ریخته است، ممکن است دستگاه ها در بودجه به سختی افتاده باشند اما مردم احساس کردند تیمی که وجود دارد می تواند چارچوب اقتصاد کشور را با نفت 30 دلار خوب جمع کند لذا آن شوک هم به اقتصاد کشور آسیبی نزد.
وی گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی نیز انتظار داریم دانشگاه بیشتر کمک کند چرا که اقتصاد مقاومتی تنها برای دوران تحریم نیست بلکه یک بحث علمی است که اقتصاد را در برابر فشارها و تکانه های بیرونی مقاوم می کند.
جهانگیری افزود: ما کشوری هستیم که همیشه یک عده آدم بیکار در دنیا برای ما خط و نشان می کشند لذا باید بنیان های اقتصاد را درست بگذاریم که از این خطرات دور شود.
وی ادامه داد: آنچه در سطح عالی کشور به آن رسیده اند چهارچوبی به نام اقتصاد مقاومتی است که دانشگاه ها باید در این زمینه ما را کمک کنند.
معاون اول رییس جمهوری گفت: می شود اقتصاد کشور را به نقطه ای رساند که از تکانه های بیرونی آسیب نبیند البته مکرر گفته ام هرچقدر اقتصادمان را محکم کنیم اگر امید مردم را از آنان بگیریم و مردم امید خود را نسبت به آینده کشور از دست دهند بهترین سیاست اقتصادی هم داشته باشیم یک شبه اقتصاد بهم می ریزد.

** توسعه کشور از طریق توسعه علمی
جهانگیری توسعه کشور را صرفا از طریق توسعه علمی امکان پذیر دانست و گفت: این موضوع باید مدنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد
وی افزود: مراکز آموزشی و پژوهشی نقطه شناسایی مسایل کشور و پیدا کردن راهکار برای حل مشکل هستند و این یک انتظار بزرگی است. براساس شناختی که از توانمندی علمی کشور دارم این انتظار دور از توان نیست و حتما دانشگاه های کشور قادر به پاسخگویی هستند.
معاون اول رییس جمهوری همچنین گفت: نظام علمی کشور با شرایط مساعدی برای پیشرفت روبرو شده و با افتخار توانمندی های آن را اعلام می کنیم و هم با یک شرایط نامساعدی در بخش های مختلف روبرو است که باید به آن توجه کنیم.
جهانگیری یادآور شد: من از گذشته ارتباطم در دانشگاه ها بیشتر بوده است و آنچه فکر می کنم با دانش اندک و با تجربه خودم واقعا توسعه کشور جز از طریق توسعه علمی امکان پذیر نیست.
وی تاکید کرد: همه حرف هایی که در خصوص توسعه پایدار و همه جانبه می زنیم و تصویری که از ایران در افق چشم انداز و بعد از آن درست می کنیم پیش نیاز اصلی توسعه یافتگی و ضرورت اصلی آن توسعه علمی است و حتما کانون اصلی توسعه علمی دانشگاه است.
معاون اول رییس جمهوری گفت: رهبر معظم انقلاب مدتی است که بر موضوع توسعه علم و فناوری تاکید دارند و سعی کردند این موضوع به گونه ای دنبال شود تا به گفتمان عمومی تبدیل شود.
جهانگیری یادآور شد: امام راحل فرمودند دانشگاه ها مبدع تحولات هستند و از رهبر معظم انقلاب شنیدیم اقتدار کشور مبتنی بر اقتدار علمی است لذا دانشگاه مرکز همه تحولات و تغییرات کشور باید باشد.
وی افزود: باید به دشواری ها و مسایلی که دانشگاه ها با آن روبرو هستیم، توجه کنیم. نظام علمی کشور متاسفانه گرفتار مسایل جدی از جمله مسایل چندکارگی است.
وی ادامه داد: این که یک دانشگاه در یک دستگاه دیگری دنبال شود اگر سیاست های آموزش عالی کشور دنبال کند، خیلی مورد سختی نیست، یک زمان تصمیم گیری شد همه مراکز آموزش عالی وابسته به دستگاه ها زیر مجموعه وزارت علوم متمرکز شود اما آن چه من می گویم این است که مدیریت دانشگاه نباید چند کاره شود.
معاون اول رییس جمهوری همچنین گفت: دانشگاه باید در جذب استاد، بودجه و اداره دانشگاه قدرتمند باشد، قدرت و استقلال دانشگاه نباید از آن گرفته شود.
وی گفت: در دوره قبل تلاش کردیم در بحث هیات امنایی دانشگاه ها یک استقلالی ایجاد کنیم و فکر می کردیم این مسیر به سمتی برود تا آنان حتی در مدیریت دانشگاه ها نیز دخیل باشند.
جهانگیری افزود: جهت گیری کشور باید به این سمت باشد که امنیت و استقلال دانشگاه و شان و منزلت استاد و دانشجو و تشکل های علمی و سیاسی حفظ شود.
وی ادامه داد: باید تلاش کنیم اگر دانشگاه آسیبی دیده است آن را بازسازی کنیم و به این سمت برویم که استاد و دانشجو از موقعیت و جایگاه مناسبی برخوردار باشد.
معاون اول رییس جمهوری گفت: فکر می کنم در دولت یازدهم تلاش خوبی انجام شد که بخشی از نواقص برطرف شود اما این مسیر نیازمند ادامه راه است و نباید متوقف شود.
جهانگیری افزود: دکتر غلامی شخصیتی است که با توجه به تجربه و رویکرد او می توان مطمئن بود می تواند این مسیر را دنبال کند و به فضل الهی وزارت علوم از ظرفیت بسیار بزرگی برخوردار است.
وی ادامه داد: وزارت علوم مرکز اصلی نیروهای توانمند است که می توانند به کمک دکتر غلامی این راه را ادامه دهند و کارها را به مقصد لازم برسانند.
معاون اول رییس جمهوری همچنین به موضوع توسعه علمی در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: در این زمینه باید دانشگاه ها را تجهیز کنیم.
جهانگیری افزود: یک وقتی می گفتند ارتباط ما با اکثر مجله های علمی قطع شده است که بخشی از آن به این دلیل بوده که نتوانسته ایم پول پرداخت کنیم نه اینکه پول نداشته ایم که من قبول ندارم ایران بنیه ضعیفی دارد ما کشور پولداری هستیم اما ممکن است آنجور که باید از این پول استفاده نکنیم.
وی ادامه داد: در بحث تجهیزات آزمایشگاهی در مقطعی تفاهم کردیم و گفتیم برخی از کشورها وام های بلند مدت به دولت ایران می دهند که یک نمونه ژاپن است، این موضوع اینقدر معطل شد که وزارت نیرو بخشی از این پول را گرفت.
معاون اول رییس جمهوری گفت: آن پول به درد آموزش عالی و تحقیقات و محیط زیست و جاهایی می خورد که دولت می خواهد حمایت کند و باید از بودجه خود حمایت کند؛ دکتر غلامی این موضوع را دنبال کنند و من نیز در این زمینه کمک می کنم.
جهانگیری همچنین به موضوع پارک های علم و فناوری اشاره کرد و افزود: ما به این مجموعه ها خیلی دل و امید بسته ایم چرا که این کشور باید برای مساله بیکاری و اشتغال جوانان راهکاری پیدا کند و این اشتغال از آن دسته اشتغال هایی نیست که ما بگوییم فرش ماشینی توسعه دهیم بلکه باید اشتغالی باشد که برای جوان تحصیل کرده مناسب باشد و بتواند برای کشور بازدهی داشته باشد.
وی ادامه داد: مردم هنوز از دانشگاه این تصور را دارند که تنها کار آموزش نیروی انسانی را انجام می دهد.خوشبختانه اتفاق مهمی در دانشگاه ها می افتد که اصلا منعکس نشده است و آن مراکز رشدی است که در دانشگاه ها ایجاد شده و تولیدات مهمی که در کنار دانشگاه ها اانجام می شود.
وی اضافه کرد: پارک های علم وفناوری از مسایل مهمی است که باید دنبال شود و خوشبختانه رابطه وزارت علوم و معاونت علم و فناوری و رییس جمهور نیز رابطه خوبی است و دکتر ستاری روحیه همکاری دارد.
معاون اول رییس جمهوری همچنین به موضوع ارتباط بین صنعت و دانشگاه اشاره کرد و گفت: این ارتباط خیلی مهم است، ما اقتصادمان به جهت بنیادی با شدت به نفت وابسته بوده و بودجه این وابستگی را داشته که در این سال ها این وابستگی به نفت کم شده است.
جهانگیری افزود: اقتصاد کشور در حال حاضر در جهت خوبی است ؛ اینکه چگونه اقتصاد را از نفت جدا کنیم تنها چیزی که می تواند اقتصاد ایران را از نفت جدا کند فکر جوانان ودرواقع اقتصاد دانش بنیان است.
وی ادامه داد: اقتصاد دانش بنیان باید جدی تر گرفته شود و برای اینکه اگر اقتصاد دانش بنیان شود کانون اصلی آن باید دانشگاه باشد؛ انتظار داریم دانشگاه در بخش ارتباط با صنعت نقش جدی تری داشته باشد.
معاون اول رییس جمهوری گفت: استادان، اعضای هیات علمی و دانشجویان مطمئن باشند سیاست دولت و وزارت علوم این است که دانشگاه مرکزی برای همه گروه ها و علاقه مند به نظام شود و همه بتوانند در دانشگاه راحت گفت و گو و تعامل کنند و نشاط و امنیت و فضای خوب داشته باشند و کرسی های آزاد اندیشی به معنای واقعی راه بیفتد و این سیاست دنبال می شود تا اعتماد همه جلب خواهد شود.
جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود وزارت علوم را جای مهمی دانست و اظهارکرد: آقای رییس جمهور زیر نامه مدیران متعددی را برای این سمت امضا کرده ‌اند که در دوره ما نسبت به سایر وزارتخانه‌ ها بی‌سابقه است، یکی از آنها رای نیاورد،‌ دیگری سرپرست شد و از این قبیل مسایل و دلیل آن هم این است که وزیر علوم باید از همه جهات مورد قبول قرار گرفته و نقش ایفا کند.
وی ادامه داد: آقای هاشمی در مقطع حساسی مسوولیت سرپرستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را قبول کرد چرا که آغاز سال تحصیلی بود و در همین دوره دشوار نیز خوب عمل کرده و کار ماندگاری انجام داد.
معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: دکتر فرهادی وزیر سابق علوم نیز شخصیتی خدوم،‌ شایسته و علمی است و در دولت‌ های مختلف چه در دولت زمان جنگ،‌ چه در دولت اصلاحات و در دولت یازدهم و اعتدال توفیقات خوبی داشت و مطمئن هستم که کارهای ماندگار او در تاریخ آموزش علمی کشور ثبت می ‌شود.
جهانگیری گفت: دکتر غلامی نیز چهره بی ادعا،‌ متواضع، متین و با صبر مثال زدنی است، شخصیت علمی و اجرایی که از یکی از دانشگاه‌ های خوب کشور شروع کرده و امروز نیز در راس وزارت علوم قرار گرفته است و انشاالله همه کمک کنند تا ثبات خوبی در این دوره برقرار باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید