رئیس جمهور: باید به رفع موانع صادرات توجه شود

  • سیاسی
  • شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ ۱۱:۳۵
    کد خبر :948322
رئیس جمهور: باید به رفع موانع صادرات توجه شود

رئیس جمهور رشد ۴۰ درصدی صادرات را نشانه عزم فعالان اقتصادی برای توسعه صادرات دانست گفت: تمام تلاش باید در جهت رشد و تولید فن آوری پایه باشد و باید نسبت به رفع موانع صادرات آن توجه شود.

سید ابراهیم رئیسی روز شنبه در آیین روز ملی صادرات در سالن اجلاس سران گفت: توفیقی است برای من که امروز در جمع تجلیل از برترین های این عرصه حضور دارم و از همه عوامل و بویژه فعالان عرصه صادرات که افتخارات برای کشور به ارمغان آوردند قدردانی می کنم.

وی اظهار داشت: ۴۰ درصد رشد صادرات در سال گذشته نشان از عزم فعالان اقتصادی است که می‌خواهند صادرات در کشور رشد یابد و این نشست نمادی از توجه به صادرات و صادرکنندگان به شمار می رود.

رئیس جمهور گفت: باید سهم خود را در ترانزیت کالا و گردش پولی مالی و اقتصاد منطقه و حق ایران اسلامی که حق والایی است دنبال کنیم؛رشد اقتصادی در کشور شدنی است و این شعار نیست.

آیت الله رئیسی ادامه داد: ما زیربناهای رشد اقتصادی و تولید را در کشور داریم و باید برای در این مسیر موانع را باید از پیش رو برداشت و فعالان اقتصادی هم با انگیزه و همگرایی خود در این مسیر گام بردارند. رشد اقتصادی امری است که اتفاق می افتد این دشمن را عصبانی کرده است و تمام این تحریم ها همه برای این است که کشور رشد نکند تولید نداشته باشد و صادرات نداشته باشد و کشور مصرف کننده باشد.

امروز جنگ اراده هاست

رئیس جمهور افزود: دشمن نمی خواهد ما رشد کنیم و به همین دلیل آشوب و بلوا ایجاد می کنند؛ تمام جاهایی که شما باشید و بازاریابی می کنید، دشمنان می خواهد کاری کنند که کالای شما بازار نداشته باشد. این جنگ اراده‌هاست یک اراده نمی خواهد ملت ایران رشد کند و حرفی در تولیدات و صادرات داشته باشد اما ایران تلاش می کند با عرضه تولیدات با کیفیت بازار را فتح کند.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: این امروز جنگ اراده هاست و نشان دادیم که متوقف نمی شویم.

رئیس جمهور به اتفاق های خوب در زمینه رشد اقتصادی در کشور اشاره کرد و گفت: دشمنان همه تلاش خود را می کنند که کشور مولد نباشد و فقط مصرف کننده باشیم در حالی که با وجود تحریم ها افتخارات بزرگی در عرصه صادرات شاهد هستیم.

وی ادامه داد: رشد ۴۰ درصدی صادرات نشان از عزم جدی فعالان اقتصادی کشور است.

آیت الله رئیسی با تاکید بر یافتن راهکارهایی برای رفع موانع صادراتی اظهار داشت: کارگروه‌های مرتبط با صادرات باید به نظرات صادرکنندگان بیش از دیگران توجه کنند و بدون تردید صادرات لازمه یک تولید قابل توجه است و آنچه رهبر معظم انقلاب به عنوان شعار سال به همه ما فرمودند، این است که تمام تلاش باید در جهت رشد تولید دانش پایه و فناوری پایه باشد و دانشگاه در کنار صنعت، معدن، کشاورزی و غیره قرار گیرد و به صنعت و بازار ضمیمه شود.

وی اضافه کرد: اگر اقتصاد ما دانش و فناوری پایه باشد منجر به افزایش تولیدات و صادرات و رشد اشتغال و رفع بیکاری شده و کالای کارآمد به منطقه عرصه خواهد شد.

رئیس جمهور اظهار داشت: آمار پنج درصدی رشد تولید، رشد تجهیزات و ابزار تولید خبر خوبی است که وزیر صمت بیان کرد؛ همین طور رشد در حوزه شرکت‌های بورسی و کاهش نرخ بیکاری ، ارتباط با زیرساخت‌های اقتصادی سازمان شانگهای و آسیا و برداشتن موانع ارتباطات همسایگی و فعال شدن سیاست همسایگی و سیاست ارتباط با کشورهای همسایه همه و همه خبرهای خوبی برای تولید و اقتصاد و پیشرفت کشور است.

آیت الله رئیسی این را هم اضافه کرد، اگر می‌گوئیم رشد اقتصادی به بیش از پنج درصد داریم، به طور یقین دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصد که هدف‌گذاری شده قابل دسترسی است و زیربنای این امر در کشور وجود دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: زنان و مردان با اراده در این مسیر داریم و اگر موانع از پیش روی فعالان اقتصادی برداشته شود خودشان با انگیزه و اندیشه خود این کار را پیش خواهند برد. امروز بیش از دو هزار کارخانه و کارگاه به دست توانای عزیزان با اراده در سراسر کشور احیا شده و این روش ادامه دارد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: اگر احیای کارخانجات و کارگاههای تولید و آمدن آنها به عرصه تولید، افزایش صادرات، مثبت شدن تراز تجاری، تولید، صادرات نفتی و غیرنفتی در کشور دشمن را عصبانی می‌کند بگذار عصبانی شود و از این عصبانیت بمیرد. ما متوقف نخواهیم شد.

آیت‌الله رئیسی خطاب به حاضران در سالن اجلاس بیان کرد: اگر دشمن در یک جای دنیا ما را متوقف کند، ما از جای دیگر سر درمی‌آوریم و دور زدن تحریم‌ها به همین معنا است. افسران سربازان دور زدن تحریم‌ها در این جمع شما هستید؛ افسران و سربازان خنثی‌ کردن تحریم‌ها بسیاری از تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما در سراسر کشور هستند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: وقتی امروز با دشمنان حرف می‌زنیم با پشتوانه مردم، کشاورز، صنعتگر، مهندسان از جان گذشته در عرصه‌های مختلف تولیدی حرف می‌زنیم. چه کنیم که آنها از ما عصبانی هستند.آنها نمی‌خواهند شما تولید داشته باشید.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: دیروز شما در صنعت نظامی گرفتار سیم خاردار بودید و به شما نمی‌داند امروز در نیویورک، سمرقند، و بسیاری از کشور وقتی روسای کشورها با من ملاقات می‌کنند یکی از خواسته‌های آنها این است که شما از این صنایع نظامی خودتان به ما نمی‌فروشید. کشوری که به او سیم خاردار نمی‌دادید الان تولیدات نظامی‌ می‌خواهید. این تولیدات نظامی در همه دنیا هست چرا از آنها نمی‌خرید، می‌گویند ما شنیده‌ایم که صنایع شما خیلی پیشرفته است.

رئیس جمهور خطاب به حضار گفت: تهدید و تحریم را بیشتر در صنعت نظامی و هسته‌ای داشته‌ایم یا در صنعت خودروسازی؟ چرا امروز صنایع هسته‌ای و نظامی در حوزه‌های مختلف ما به نقطه‌ایی رسیده است که امروز ما در منطقه و جهان حرف داریم. معلوم است که انسان‌های بااراده‌ای و جوانان برومندی و زنان و مردانی بوده‌اند که شبانه‌روز تلاش کرده‌اند مانند یک میدان نبرد در تولید با دشمن نبرد کردند. میدان مبارزه است و آنها نمی‌خواهند شما دست برتر را داشته باشید.

آیت‌الله رئیسی افزود: بسیاری از کالاها را حاضر هستند که به ما بدهند اما فرمول تولید این کالا را به شما نمی‌دهند. در مذاکرات هم این موضوع را عنوان می‌کنند. ما می‌گوییم می‌خواهیم خودمان تولید کنیم آنها می‌گویند نمی‌شود و فرمول را به شما نمی‌دهیم. اینکه چرا کالا را به ما می‌دهند اما فرمول آن را نمی‌دهند به این دلیل است که نمی‌خواهند شما مستقل باشید.

رئیس جمهور عنوان کرد: سفره‌ای که ما ایرانی‌ها داریم و کالاهایی که دور سفره ما است برخی از این کالاها را آنها اراده کنند و جلوی آن را بگیرند از فردا چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم. وقتی می‌گوییم کالاهای اساسی به همین معنا است. کالای اساسی یعنی چیزی که سفره مردم بند به آن است. جوجه یکروزه، تولید بذر، نهال، تولیدات هیبریدی، کالای اساسی یعنی آنچه که ما را محتاج دیگران نمی‌کند و ما را روی پای خودمان نگه می‌دارد، را نمی‌خواهند به ما بدهند. و ما باید بگوییم که خودمان می‌خواهیم این کالاها را تولید کنیم.

آیت‌الله رئیسی یادآور شد: من در هر کارخانه و کار دانش بنیادی که وارد می‌شوم ابتدا سوال می‌کنم که چرا از مواد آن مربوط به خارج از کشور است و می‌گویند 100 درصد برای خودمان است. می‌گوییم آیا کار تجاری‌سازی‌تان انجام شده، به تولید انبوه رسیده‌اید، توانسته‌اید بازار پیدا کنید؟ اینها کارهای دولت است.

رییس‌جمهور تاکید کرد که قابل پیش بینی شدن تولید در گروی ثبات و هرچه ثبات بیشتر شود و تصمیمات لحظه‌ای کنار رود، تولید رشد بیشتری خواهد یافت و در این راستا تصمیمات باید متقن و دارای ثباتی باشد که به بازار و عرضه کالا ثبات دهد.

آیت الله رئیسی گفت که امروز کیفیت حرف بالایی را می‌زند و مهم است که کار از کیفیت بالایی برخوردار باشد و دستیابی به رشد اقتصادی در گروی صادرات در کشور است‌، همانطور که ملت در جنگ تحمیلی سرافراز شد، در این جنگ تحریمی نیز تاکنون سرافراز شده ایم.

تمرکز دولت باید بر مقررات زدایی باشد

رئیس جمهور تصریح کرد که تمرکز دولت بر مقررات زدایی است،مقرراتی که دست و پا گیری که صادر کننده را متوقف می کند برداشته شود و در این مسیر مجلس هم اعلام آمادگی کرده که برخی از قوانین مانند تعهدات ارزی که مشکلاتی را برای صادرات ایجاد کرده اصلاح کند که این خوب است و وزیر صمت و همکارانش این موضوع را دنبال کنند و با همکاری مجلس مساله تعهدات ارزی را رفع کنند.

رئیس جمهور در مراسم روز ملی صادرات از ۵ صادرکننده برتر به نمایندگی از ۵۷ صادرکننده برتر سال تجلیل کرد.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح امروز شنبه در آئین گرامیداشت روز ملی صادرات با قدردانی از همه تلاش‌گران عرصه صادرات به ویژه در بخش محصولات غیرنفتی، از ۵ صادرکننده برتر کشور به نمایندگی از ۵۷ صادرکننده برتر سال ۱۴۰۱ با اهدای لوح تجلیل کرد.

 ایرنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید