جنگ 500 روزه اوکراین تا امروز چه پیامد هایی داشته است؟

    کد خبر :1007042
نتایج جنگ اوکراین

در میانه نگرانی ها از وقواع فاجعه هسته ای در نیروگاه زاپوریژیا در اوکراین و مرگ هزاران غیرنظامی، جنگ روسیه و اوکراین پانصدمین روز خود را پشت سر گذاشته است؛ جنگی که پیامدهای آن هنوز در صدر رویدادهای جهان است.

در بحبوحه خشم روسیه از آمریکا به دلیل ارسال مهمات خوشه ای به اوکراین و استقرار نیروهای لهستان در مرزهای با بلاروس که میزبان نیروهای واگنر است، ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین روز شنبه به جزیره «استراتژیک مار» در دریای سیاه رفت که کی یف آن را نماد پایداری ارتش خود پس از غرق کردن رزم ناو روسی موسکوا می داند.

تلفات بین غیر نظامیان

براساس برآوردهای کارشناسان نظامی، دستاوردها و تلفات دو طرف در نوسان است و مهمترین آنها به طرف روسی برمی گردد که در برابر غرب مقاومت کرده و بر حدود پانزده درصد از خاک اوکراین تسلط پیدا کرده است.

اما در مورد طرف اوکراینی، براساس گفته کارشناسانی که با اسکای نیوز گفتگو کرده اند، مهمترین تلفات، ناکامی ضد حمله این کشور در بازپس گیری اراضی و فروپاشی سد استراتژیک کاخوفکا به همراه دستاوردهایی نظیر امکان پیوستن به ناتو و مقاومت در برابر یک قدرت هسته ای بوده است.

با گذشت پانصد روز از درگیری بین روسیه و اوکراین،هرچند سازمان ملل اعلام کرده است که «9 هزار غیرنظامی از ابتدای این جنگ کشته شده اند اما مقاماتی از سازمان ملل می گویند که به احتمال زیاد آمارها بسیار بیشتر از این است.»

براساس بیانیه سازمان ملل، سال گذشته شهرهای بوکا و ماریوپل به نمادی از جنایات این درگیری تبدیل شدند.

جنگ 500 روزه اوکراین

مهمترین دستاوردها و تلفات روسیه

ولادیمیر ایگور کارشناس نظامی روسی به اسکای نیوز می گوید: «مسکو در این جنگ به دستاوردهای استراتژیکی دست یافته است که مهمترین آنها عبارتند از:

اثبات مقاومت نظامی در برابر ضد حمله اوکراین علی رغم سلاح های پیشرفته غرب.

تسلط بر شهر راهبردی باخموت و در آستانه پیروزی در شهر اودسا

گسترش ژئوپلتیک با تحت کنترل درآوردن حدود 15 درصد از اراضی اوکراین

موفقیت در برابر تحریم های عظیم و سخت غرب

این عملیات نظامی به اتحاد افکار عمومی پیرامون رهبری سیاسی روسیه منجر شد و به افزایش احساسات ناسیونالیستی در میان روسها کمک کرد.

اضافه شدن چهار منطقه جدید و یکپارچه تاریخی به روسیه با جمعیت بیش از شش میلیون نفر و مساحتی حدود 100 هزار کیلومترمربع.

روسیه امنیت راهبردی خود را تقویت کرد و به منافع ملی خود پیرامون دریای آزوف داخلی و تخریب آزمایشگاههای بیولوژیکی پنتاگون در اوکراین جامه عمل پوشاند و توانایی خود را در بازدارندگی نظامی اثبات کرد.

فعالسازی ساختار نظامی روسیه و بسیج کردن صنایع دفاعی با پیش بینی درگیری طولانی با غرب.

تخریب زرادخانه های نظامی ناتو پیرامون اوکراین.

جهگیری مجدد روابط اقتصادی و رشد جایگاه بین المللی روسیه

ایجاد استحکامات غیرقابل تسخیر در شرق اوکراین که باعث می شود نیروهای کی یف برای شکستن آن به سه برابر سربازان خود نیاز داشته باشند.

در حال حاضر حملات خود را برای تحت کنترل درآوردن مناطق آودیوکا، مارینکا، کوبیانسک و لیمان در دونتسک و سواتوف در لوگانسک آغاز کرده است.

روسیه باعث شده است اوکراین در این جنگ نیروی هوایی و دریایی خود را از دست بدهد.

مهمترین دستاوردها و تلفات اوکراین

اولکسی اسپانوف کارشناس نظامی اوکراینی نیز در گفتگو با اسکای نیوز «ممترین دستاوردها و تلفات اوکراین» در این جنگ را به شرح زیر بیان می کند:

توانایی مقاومت در برابر یک قدرت هسته ای نظیر روسیه

پیشرفت در مذاکرات پیوستن به ناتو و دستیابی به ضمانت های امنیتی غرب و کمک های بی سابقه ای که چه بسا مسیر جنگ را به نفع خود برگرداند.

توانایی هدف قرار دادن کرملین و مرکز مسکو با هواپیماهای بدون سرنشین، ایجاد بی ثباتی در روسیه و رعب انداختن در دل روسها و احرای تاکتیک موسوم به «تعادل وحشت».

نفوذ به مرزهای روسیه و اجرای عملیات هایی در عمق این کشور نظیر انچه در منطقه بلگورود رخ داد که توسط گروههای طرفدار کی یف انجام شد.

روسیه بازار اروپا برای گاز و نفت خود را از دست داده و هنوز نتوانسته است جایگزینی برای آن پیدا کند و همین موضوع روی اقتصاد این کشور تاثیر گذاشته است.

روسیه در اطراف اروپا و غرب محاصره و منزوی شده است که تا دهه ها جبران نخواهد شد.

کی یف در جریان ضد حمله خود اعلام کرده است که کنترل 9 هزار کیلومتر را به دست گرفته و حدود هفت شهر و روستا در شرق خارکیف و خرسون را پس گرفته است.

نیروهای اوکراینی از سمت جنوبی به سمت باخموت در حال پیشروی و محاصره روسها هستند.

اما اسپانوف درباره تلفات اوکراین و شکست ضد حمله اوکراین می گوید:

«اکنون قضاوت در مورد شکست این ضد حمله دشوار است زیرا نبردها هنوز در جبهه های جنوب و شرق ادامه دارد.

اوکراین مرحله اول حمله خود را انجام داده و برای مراحل آتی آماده می شود.

فرویختن سد کاخوفکا در نتیجه حملات روسیه یک شکست استراتژیک بزرگ برای کی یف است که باعث از دست رفتن هزاران زمین کشاورزی و آوارگی جمعیت شده است.

روسیه کنترل زاپوریژِیا را در تلاش برای انجام حمله هسته ای به دست گرفته است.

روسیه نیمی از تانک ها و مهمات پیشرفته خود را در نبردها از دست داده است.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید