جزییات تغییر قیمت مرغ

    کد خبر :1052888
جزییات تغییر قیمت مرغ

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: قیمت کنونی هرکیلو مرغ زنده ۵۷ هزارتومان و مرغ گرم ۸۰ تا ۸۵ هزارتومان است.

به گفته مسئولان، با توجه به افزایش حجم جوجه ریزی و تولید مازاد بر نیاز کشور، کمبودی در عرضه مرغ شب عید و ماه رمضان نداریم.

گزارش ها نشان می دهد که قیمت مرغ در آذرماه با نوساناتی روبرو شد که مسئولان وزارت جهاد با افزایش حجم واردات تخم مرغ نطفه دار، واردات مرغ و ازدیاد حجم جوجه ریزی به دنبال کنترل بازار بودند.

طبق آمارهای اعلامی در دی ماه بیش از ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه ریزی شد و برای بهمن هم پیش بینی می شود که حجم جوجه ریزی به این رقم برسد که با احتساب متوسط وزن هر لاشه ۲.۵ کیلوگرم، تولید مرغ از ۳۰۰ هزارتن فراتر می رود که این میزان مازاد بر نیاز کشور است.

براساس نتایج طرح آمارگیری کشتار طیور کشتارگاه‌های رسمی کشور در ماه دی امسال، وزن گوشت عرضه‌شده انواع طیور کشتار شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در دی ۱۴۰۲ جمعاً ١۹۲٬۰۸۷ تن گزارش شده، که سهم گوشت مرغ بیش از سایر انواع طیور بوده است.

مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در دی ماه امسال نسبت به سال قبل نشان‌دهنده افزایش ۲ درصدی مقدار عرضه گوشت انواع طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور در دی نسبت به آذر حدود ۴درصد افزایش داشته است.

با توجه به آمارهای موجود، مسئولان اتحادیه و تشکل های تولیدی از ثبات و آرامش بازار مرغ در ایام ماه رمضان و شب عید خبر می دهند که امیدواریم با تشدید نظارت ها از سوء استفاده عوامل واسطه و دلال در بازار جلوگیری شود چراکه تولید مرغ مازاد بر نیاز کشور است.

ضرورت جمع آوری به موقع مرغ مازاد از سطح بازار

محمدرضا صدیق پور دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه گفت: براساس تولید و واردات تخم مرغ نطفه دار، ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه ریزی شده است که به دلیل تولید مازاد بر نیاز کشور، قیمت مرغ روند کاهشی به خود گرفته است.

به گفته او، با توجه به جوجه ریزی ۱۵۰ میلیون قطعه پیش بینی می شود که حداقل تولید مرغ به ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزارتن برسد.

صدیق پور ادامه داد: برآوردها حاکی از آن است که جوجه ریزی اسفند به دلیل آن که تولید به ماه های فروردین منتهی می شود، کاهشی باشد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه با تاکید بر مدیریت واردات مرغ و مرغ منجمد افزود: با توجه به حجم تولید، وزیر جهاد دستور جمع آوری مرغ مازاد از سطح بازار را داده است که براین اساس باید جمع آوری به موقع صورت بگیرد تا مشکلی در بازار رخ ندهد.

او با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری مدنظر ما نیست، گفت: با توجه به سیاست دولت مبنی بر قیمت گذاری و تولید دستوری انتظار می رود که مدیریت صورت بگیرد.

براساس سیاست ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی به پشتیبانی امور دام و در اقدامی پشتیبانانه در حمایت از تولید ملی، ذخایر راهبردی گوشت مرغ کشور را برای سال ۱۴۰۳ از تولیدات داخلی به جای خارجی تدارک و تامین کند.

قیمت مرغ در شب عید تغییری ندارد

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: قیمت کنونی هرکیلو مرغ زنده ۵۷ هزارتومان و مرغ گرم ۸۰ تا ۸۵ هزارتومان است.

او قیمت هرکیلو ران مرغ ۸۰ تا ۸۵ هزارتومان، سینه ۱۷۰ هزارتومان و فیله مرغ ۲۱۰ هزارتومان را اعلام کرد و گفت: با توجه به مازاد عرضه بر تقاضا پیش بینی می شود که قیمت مرغ تا پایان سال تغییری نداشته باشد.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: با توجه به جوجه ریزی ۱۵۰ میلیون قطعه ای، تولید ماهانه مرغ گرم از ۳۰۰ هزارتن فراتر می رود که در نهایت ازدیاد عرضه و مازاد تولید علت اصلی کاهش قیمت است.

او حداکثر نیاز ماهانه مرغ گرم را ۲۷۰ هزارتن اعلام کرد و افزود: با احتساب جوجه ریزی ۱۵۰ میلیون قطعه ای، تولید گوشت مرغ بالای ۳۰۰ هزارتن است که این میزان ۳۰ تا ۴۰ هزارتن مازاد بر نیاز کشور است.

یوسف خانی ادامه داد: با توجه به افزایش حجم تولید مازاد بر نیاز کشور، پشتیبانی امور دام در حال جمع آوری مرغ مازاد از سطح بازار به منظور تامین ذخایر استراتژیک و جلوگیری از استمرار روند کاهشی قیمت است.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی درباره آینده بازار مرغ گفت: با توجه به میزان تولید مرغ و حجم ذخایر پیش بینی می‌شود که نوسانی در بازار مرغ ماه رمضان و شب عید اتفاق نیفتد.

کمبودی در عرضه مرغ ایام پایانی سال نداریم

پرویز فروغی دبیر کانون پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: با توجه به جوجه ریزی ماهانه ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحدهای مرغداری طی ماه‌های اخیر و تولید گوشت مرغ به بالای ۳۰۰ هزارتن، کمبودی در عرضه مرغ نداریم.

او با تاکید بر جمع آوری مرغ مازاد از سطح بازار افزود: با وجود مازاد تولید مرغ ورود پشتیبانی امور دام جهت خرید و جمع آوری مرغ از سطح بازار امری ضروری است تا مرغداران دچار مشکل نشوند.

فروغی نیاز ماهانه گوشت مرغ کشور را ۲۶۰ تا ۲۷۰ هزارتن اعلام کرد و گفت: با احتساب میزان جوجه ریزی، تولید مرغ ۳۰ تا ۴۰ هزارتن فراتر از نیاز کشور است که جمع آوری این میزان مرغ مازاد از سطح بازار علاوه بر تامین ذخایر استراتژیک از محل داخل و جلوگیری از خروج ارز می‌تواند از زیان مرغداران بواسطه کاهش قیمت جلوگیری کند چراکه در شرایط کنونی هم مرغ کمتر از نرخ تمام شده تولید عرضه می‌شود.

دبیرکانون پرورش دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه کمبودی در عرضه مرغ شب عید نداریم، افزود: با توجه به حجم تخم مرغ‌های نطفه دار وارداتی و تولید داخل نه تنها کمبودی در عرضه مرغ شب عید نداریم، بلکه با مازاد تولید روبرو هستیم.

فروغی با بیان اینکه نیازی به عرضه مرغ منجمد نداریم، گفت: با توجه به حجم مازاد تولید، سیاست توزیع مرغ منجمد اشتباه است چراکه عرضه مرغ گرم مازاد بر نیاز کشور است.

بنابر سیاست و برنامه ریزی وزارت جهاد مبنی بر افزایش حجم جوجه ریزی‌ها به منظور تنظیم بازار در ایام پایانی سال، بازار مرغ در تعادل نسبی به سر می‌برد به طوری که علی رغم مقارن شدن ماه رمضان با ایام نوروز نگرانی مبنی بر کمبود مرغ یا التهاب قیمت در بازار نداریم.

باشگاه خبرنگاران جوان 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید