یوسف نوری در سی و سومین اجلاس سراسری مدیران دانشگاه فرهنگیان که در اردوگاه دانش آموزی باهنر برگزار شد با بیان اینکه هرچه نداشته باشیم در حوزه تعلیم و تربیت، قرآن کریم، کتاب هدایت داریم و از الگوها و اسوه‌ها هیچ کم نداریم گفت: ما برای معلم و پیرامون آداب معلم و متعلم همه چیز داریم و دارای الگو هستیم. سیره معلمان تاریخ بشریت ما که اوجش در اسلام است را در اختیار داریم.

وی افزود: روش ها و الگوهای تربیت معلم را نیز در اختیار داریم اما ما این روش‌ها و مکاتب تربیتی را دسته بندی نکردیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه حتی شیوه‌های ارزشیابی را هم داریم و شیوه‌های ارزشیابی در مکتب اسلام با مچ گیری کاملا متفاوت است گفت: دانشگاه فرهنگیان قدمتی ۱۰۰ ساله دارد و زنجیره تامین ارزشی از دانشسرای عشایری گرفتن تا دانشگاه جامع را در دل خود داشته، اما در ادامه مسیرش تغییراتی پیدا کرد و نسخه وارداتی وارد دانشگاه شد که تبعاتی به همراه داشت.

نوری ادامه داد: در دوره ای که بر تربیت معلم تمرکز شد معلمانی تربیت شدند که هنوز هم التزام و تعهدشان به آموزش و پرورش مثال زدنی است.

وی با اشاره به ارکان تربیت اعم از مدرسه، خانواده و رسانه گفت: آموزش و پرورش بستر حکمرانی نظام است. همه چشم امید به معلم دارند. شاهد هجمه‌های رسانه‌ای هستیم، به قرآن کریم اهانت می‌شود و ما هم محکوم می‌کنیم. در چنین شرایطی حتی اگر کتاب و مدرسه هم نباشد، معلم می‌تواند دانش آموز را تربیت کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یقین دارم کمبود زیاد دارید و به خوابگاه‌ها رفته‌ام و واقعا مناسب نیستند، ما باید در این مدت بخشی از نقصان‌ها را جبران می کردیم گفت: اینکه دانشگاه فرهنگیان قبلا ماموریت گرا نبوده عللی داشته، یک مصداق اینکه ۲۶ ماه مدارس به واسطه کرونا تعطیل بودند اما یک مقاله هم بیرون نیامد.

در همین شرایط اخیر ما اعلام کردیم مدارس باز باشد و منظور این بود که اختیار تعطیلی با آموزش و پرورش باشد و قاعده این است که اگر تعطیلی‌ها بیشتر از یک روز باشد باید به هیئت وزیران برود یا رئیس جمهور دستور بدهد اما ما هرچه می‌گفتیم تنها بودیم. انتظار این بود که دانشگاه فرهنگیان بیاید و نه از ما، بلکه از دانش آموز و خانواده حمایت کند. درس خواندن در فضای مجازی مشکل است.

نوری ادامه داد: ما آلودگی داریم و شاخص‌های آلودگی در کشورهای دیگر قابل مشاهده و رصد است. اما دنیا چه می‌کند؟ یک گروه باشگاه دانش پژوهان درباره وضعیت جهان مقاله‌ای تدوین و منتشر کرد. ما انتظار داریم دانشگاه و پژوهشگاه‌های ما نسبت به اتفاقات روز آموزش و پرورش واکنش نشان دهند. معلم باید هرکجا که هست مسئولیت اجتماعی‌اش را ایفا کند. ما باید معلم‌ها را آماده نگه داریم.

وی با اشاره به ویژگی‌ها و الزامات معلمی چون داشتن روحیه انقلابی و جهادی گفت: ویژگی دیگر بصیرت داشتن است، دیده شد که برخی معلمان در این قضایای اخیر چه مواضعی گرفتند. روحیه استدلال و تحلیلگری بسیار مهم است. دیده شد برخی بدون استدلال و تحلیل فقط مطالبی را ارسال می‌کنند، البته در بین افرادی که انتظار نمی‌رود و مسئولیت هم دارند دیده شد. مهارت تولید فکر از دیگر ویژگی‌های معلمی است. اجازه دهید دانشجوها آرمان خواه شوند، آرمان خواهی خیلی خوب است.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: ارائه الگوها و مدل‌های رفتاری معلم در دانشگاه ضروری است. دانشجومعلمان باید خلاقیت داشته باشند و از وقتشان خوب استفاده کنند. آنها باید قدرت نظریه پردازی علمی داشته باشند. از نظریات اینها حمایت کنید، به همین خاطر خواستیم پارک علم و فناوری در دانشگاه تشکیل شود و دانشجوها بیایند نظرات و ایده‌هایشان را مطرح کنند. باید خانه‌های خلاق، مراکز نوآوری و پارک‌های علم و فناوری در پردیس‌ها شکل بگیرند.

نوری افزود: ما مهارت‌هایی چون جذب کمک و مشارکت دیگران و استفاده از ظرفیت مردمی را کمتر به معلمانمان آموزش داده‌ایم. خودباوری در مقابله با استحاله فرهنگی بسیار مهم است. معلمی سنواتش حساب نشده، رفته دیوان عالی شکایت کرده و نمی‌دادند رای‌اش چه بوده و می‌گویند وزیر انفصال از خدمت شده، در حالی که شکایت زیاد است و آن حکم اجرا شده، اما گزارشش را ندادند، حالا آن را رسانه‌ای کرده‌اند و القا می‌کنند که فساد سیستمی است و دستاوردهای ما، نمایشی هستند. باید در مقابل استحاله فرهنگی که یک جریان طولانی است و از دیرباز بوده و در پی قد علم کردن در مقابل دین اسلام هستند ایستادگی کرد. معلمان ما باید مکاتب و جریانات را بشناسند.

وی با بیان اینکه قطب بندی بین معلمان بسیار ضربه زننده است گفت: نباید قطب بندی شود که معلم بگوید من معلم سمپادم، دبیر ریاضی‌ام، معلم پرورشی‌ام و…. البته همیت حوزه‌ای باید وجودداشته باشد اما باید یک یکپارچگی در بین معلمان وجود داشته باشد و اینها باید در دانشگاه جا بیفتد. از مسائل و مشکلات دانشگاه مطلعم و قبول دارم، اما باید برای ارتقای دانشگاه با تمام توان تلاش کنیم.